Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV [LAGAT]
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Laga Luxor ABC811 monitor/Tjock TV HJÄLP!
Jag har lossat trippeln. Leifline kunde fixa en ny. Fick för mig att kolla schemat till ABC812, en annan Luxor monitor som vi har många av. Men det var inte samma trippel där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har en låda med några tripplare. Med lite tur kan där finnas en som passar, om du skulle behöva.
- anders_bzn
- Kontakt:
Kolla gärna i din låda. Annars fixar leifline en till mig!
- anders_bzn
- Kontakt:
Fick en trippel med posten igår som jag lödde i, 10 sekunders lycka!
Har inte hunnit mäta något mer, får se när tiden räcker till.
Har inte hunnit mäta något mer, får se när tiden räcker till.
- anders_bzn
- Kontakt:
Hade det ändå kommit rök, då hade jag vetat var jag skulle leta. Nu funkar den som innan jag bytte tripplen. Man skulle nästan kunnat tro att den nya tripplen pajat.
Tror att stannar på för hög strålström, vrid fokuspot. på tripplaren max moturs, dra ned på skärmgallerspänning(kolla var den pot. finns i schemat) samt dra ned
på dom vanliga reglagen ljus och kontrast.
Kjelle
på dom vanliga reglagen ljus och kontrast.
Kjelle
- anders_bzn
- Kontakt:
Nog funkade monitorn!
Jag gjorde som Kjelle föreslog men fick ingen skillnad. Sen kom jag på att jag nog borde ansluta videokällan (en ABC806 dator i detta fallet) och jag fick bild!
Fick dock bygga en videokabel först eftersom jag inte fick med mig någon sådan hem.
Sen skulle jag på och justera fokusen lite. Då kom det rök ur en helt annan del av monitorn. En torr gammal kondig som brann och nu luktar här apa. Den verkar inte vara viktigt eftersom jag fortfarande hade bild... Skyndade mig dock att stänga av. Ska se om jag har något som kan ersätta denna hemma.
0,1 uF och 250V. Ser lite ut som en X kondensator. Ska löda loss och ta en bild.
Jag gjorde som Kjelle föreslog men fick ingen skillnad. Sen kom jag på att jag nog borde ansluta videokällan (en ABC806 dator i detta fallet) och jag fick bild!
Fick dock bygga en videokabel först eftersom jag inte fick med mig någon sådan hem.
Sen skulle jag på och justera fokusen lite. Då kom det rök ur en helt annan del av monitorn. En torr gammal kondig som brann och nu luktar här apa. Den verkar inte vara viktigt eftersom jag fortfarande hade bild... Skyndade mig dock att stänga av. Ska se om jag har något som kan ersätta denna hemma.
0,1 uF och 250V. Ser lite ut som en X kondensator. Ska löda loss och ta en bild.
- anders_bzn
- Kontakt:
Fick pussla tillbaks bitarna av plasten för att det skulle gå att läsa på vad det var. Har ingen sådan hemma.
Elfa 65-649-91 borde göra jobbet.
- anders_bzn
- Kontakt:
Var förbi Electrokit och köpte kondensatorer som jag lödde i. TV:n har sedan stått igång hela dagen i denna hetta utan problem. Anses nu vara lagad och fungerande!
ABC806 kan visa färg vad jag minns?
512 x 240 @ 2 bpp
256 x 240 @ 4 bpp
512 x 240 @ 2 bpp
256 x 240 @ 4 bpp