Tariffundering...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Repaterion

Tariffundering...

Inlägg av Repaterion »

Hur skulle det fungerar i mitt fall?

Har som ganska std. 3X16A in i huset, dock så skjuter vi ofta en eller då då i vart fall, framför allt på vintern men även sommartid.
L2 om någon skulle vilja veta detta, nej det är inte speciellt sned belastning vi har mätt upp det och när vi kör på allt vi hittar så ligger vi ungefär 18,15,20 i runda slängar, har jag för mig.

Min tanke var nu att vid lämpligt strömavbrott slita ur de nuvarande 16A passbitarna och skruva i 25A och säkring för detta, efter dessa monteras det vanliga 16C Automatsäkringar D hade väll varit trevligare men men...

Så frågan är vad händer om Vattenfall eller dess bulvaner kollar i skåpet, kommer jag få vara så god att betala för 16A eller 25A?
Eller är det bättre att ringa till Vattenfall och be om 20A, tror det var 50:- i månaden ungefär mot 150:- för 25A, låter det sista vara osagt.

Det är bergvärme på sikt med och då lär ju knappast 16A räcka om pannan i pumpen slår till, om det nu blir vinter vill säga...
Användarvisningsbild
säter

Re: Tariffundering...

Inlägg av säter »

För en massa år sedan gjorde jag likadant, på en fas bara.
På nästkommande räkning var det debiterat för större huvudsäkringar.

Jag vet inte hur det är nu, men tidigare var det samma kostnad för 16A-20A-25A.
Då kvitter det ju.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Okej, kanske skall ringa och prata med dom först hur det fungerar.
Fast å andra sidan så läses det ju av digitalt idag... :humm:

Det är om det ser att uttagen effekt är högre än 16... hmm

EDIT:Kollade med dom nu och svaret jag fick var, 16A 3100:- 20A 4033:- 25A ca+1000 ytterligare.
Ang. byta till en kraftigare "Huvud" och vekare under kunde hon inte svara på...
Senast redigerad av Repaterion 17 juli 2013, 13:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men det är den ju redan idag, eller tänker du börja köra ännu "hårdare" efter din uppsäkring?

Jag får inte ihop dina uppgifter du säger "18 ,15,20" och sen att det är L2 som går. Det är ju den som har minst last, låter som ni missat slå på den riktiga boven när ni mätte?

Hur värmer du upp ditt hus idag? "då lär ju knappast 16A räcka om pannan i pumpen slår till", förbrukningen ska väll inte gå upp med bergvärme? Inte ens de kallaste vinternätterna? Pannan i pumpen går väll in i steg?

(vi kör vattenburen el idag på 16A, 135 kvm, och den pannan har tre steg 1.8, 3.6, 7.2 som den kopplar in i valfri combo, att bara ha ett 16kW steg låter jobbigt, men nu kör vi helt utan acc tank (helt separat varmvattenberedare), med en sådan hade ju ett stort steg funkat, men sannolikt krävt större huvudsäkring)
xxargs

Inlägg av xxargs »

man bör prata med elbolaget/nätägaren först och byta bottnar sedan - minst 'pain' så - och detta kan göras under kort tid för tex. större event som LAN-party - utomhusfest med musikband som spelar etc. och det drar mer ström just då - det viktigaste här i världen för elbolagen är att pengarna rulla in för dom större säkringsbottnarna - gör det det och att ledningarna in till huset pallar detta så är dom ofta mycket tillmöteskommande och flexibla.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

AndiL, att du inte får ihop värdena är för att de inte går i ordning ;) L2 är längst till höger i detta fall, sedan tror jag effekten var högre än de som står, då var vvb, värmepump, spis, ugn, element, vattenpumpen går när den vill, belysning, allt vi kunde få på.
Nej tanken är inte att ta ut mer effekt.
Vårt hus är en 30tals villa eluppvärmd på ca 160-170kvm har inte exakt yta i huvet.

Sitter och funderar på om inte 20-22A var det minsta som drogs och peaken var runt 30, detta var vintertid vi kollade.
Efter detta så flyttade vi om lite och fick det till ett snitt på lite över 20 över hela, det är VVB som är kruxet då den är 2Fas.

Det är inte det att vi som jag skrev byter ofta, men tre fyra kanske på vintern...

Hade jag haft en tångamperemeter hade jag kunnat ge dig/er värdena mer exakt.

Om jag har förstått det hela rätt, så är det inte utetempen i sig som ställer till det för BVP* utan systemtempen i huset.
Släkt till frun installerade BVP före förra vintern och den är säkrad 25A, de har 16A i inkommande dock så eldar de på vintern så de är ingen bra referens för oss.
Spelar väll ingen roll som den går i steg en säkring tål bara SÅ mycket... Eller?
*=BergVärmePump.
Jag vet att belastningen kommer öka med tiden.

xxargs.
Jo då det är 10mm2 in så det är inga problem, har nämligen 25A liggandes, men inga "bottnar".
Ja visst är det märkligt att elbolagen är hjälpsamma så fort de kan tjäna några kronor extra ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En effektvakt skulle nog vara en bra investering för dig, sen bör du klara dig med 16A.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej att det är ett ganska allvarligt brott att byta säkringsbottnar på huvudsäkringarna själv, att säkra upp alltså.

på en kompis landställe hade dom 3x10A(!) och det gick sådär, dom gick hela tiden på somamren, men efterssom den totala årsförbrukningen var så låg så ville dom inte säkra upp, då det skulle höja den fasta kostnaden gasnka mycket.

Först bytte dom säkringsbottnar till 16A, men efter att blivit avrådda till det pga att det kunde leda till allvarliga legala problem så fick dom tag på en elektriker som berättade hur man gjorde, han tog och plockade isär tre stycken 10A-proppar och tre stycken 16A och satte sen i trådarna från 16A i 10A-hylsorna och hällde i sanden och slog på locket igen.. Voila, 10A säkringar på 10A bottnar som klarar 16A :)

..nej, jag rekommenderar inte att man gör så, men det är troligen bättre än att byta bottnar själv.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ett problem med att säkra upp är f.ö att många kraftbolag inte har kvar anställd personal för detta, utan tycker man ska kontakta lokal elfirma som ska kontrollera anläggningen och sen intyga att den klarar den högre strömmen, sen kontakta nätägaren som sen godkänner att han åker ut och byter bottnarna.. problemet med detta är att det är ett jobb som en elektriker inte vill ha, och därför gärna tar mycket betalt för.

När jag ringde min lokala lilla elleverantör pga samma problem som TS (jag har 3x16A in) så sa dom däremot att dom numera "bara" hade två anställda elektriker kvar, så det kunde ta upp till två månader innan dom hann fixa det.. skulle höra av mej efter vintern men har aldrig tagit tag i det :)

vad jag fattade så tog dom inte betalt för det, dom räknade kallt med att få sälja mer el antar jag, och så blev ju den fasta avgiften högre.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Här kostar det nästan en hundring / mån att gå från 16A till 20A så jag sanerar hellre bland mina förbrukare om leverantören inte är intresserad av att sälja överföring :roll:
Nu är det visserligen skitpengar men jag är inte så sugen att betala för att kunna köpa mer.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Har man bergvärme så är det rekomenderat att köra med 20 A säkringar.
Och det är bara till att ringa en elektriker eller om du känner någon i din omgivning som helt enkelt kommer ut och byter dina passbottnar (PK)
Du har ju även möjlighet att ta det hela på ROT. Även om de blir irriterade då ROT papperna tar mer än dubbelt så lång tid att fylla i mot vad arbetet tar

Det diskuterades även effektvakt.
Ja det är ett alternativ när du tex har en bastu eller något annat som används högst sporadiskt som tar väldigt stora strömmar.

Sedan att byta PK själv och inte säga något.
Risken att bli påkommen är mycket mindre när man har en fjärravläst mätare
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Jag har inte tänkt göra arbetet själv, och som du sa så sade dom på Vattenfall att jag skall kontakta en lokal elektriker så skulle denne fixa det som behövs.

Ja jag får kolla runt lite mer vad det finns för lösningar att hitta på med.

Fast det där med att byta tråd var ju lite finurligt iofs ;) Vet med stor säkerhet att 20-25A inte borde vara några problem hos mig, 10mm2 är godkänd för 35A generellt om jag inte är helt fel ute.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I alla hem finns de spisar, mikro, vattenkokare mm. Det är apparater med hög effekt som används ganska liten del av dygnet. Dessutom inte sällan samtidigt och på samma grupp. En värmepump med inverter borde lätt kunna anpassa effekten till var som momentant är möjligt. Med en aktiv likriktare kan man till och med lasta alla faser optimalt. Så en effektvakt är vettigt även utan bastu.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Om det alltid är samma säkring som går så kan det ju vara värt att kolla lastfördelningen först.
Jag hjälpte till med en sommarstuga för många år sedan och dom hade samma problem, dvs. 3x16A och en säkring dom alltid gick.
Det visade sig att fem av sju el-element samt mycket av övrig last låg på denna stackars säkring.
Efter att lasten fördelats på ett vettigare sätt så har det aldrig gått några säkringar där igen.

Vi hade förresten en hyresgäst på vår gård som tyckte säkringarna var lite i klenaste laget för att driva sågverket, så han tryckte i 125A knivsäkringar där det tidigare var 50A. Elverket märkte inget, men det fick en ganska trist bieffekt.
I transformatorstationen satt 63A säkringar, så om man klantade till det fick man snällt sitta och vänta på att elverket skulle komma och byta säkringar innan man fick tillbaks strömmen. Dessutom tenderade dom att ställa jobbiga frågor när dom dök upp. Så jag skulle inte rekommendera den varianten.

3x16A låter för övrigt lite klent för huset du beskriver. Jag skulle nog både se över lastfördelningen och gå upp till 20A bara för att slippa allt trassel det kan bli när säkringar brinner vid olämpliga tillfällen.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

danei skrev:I alla hem finns de spisar, mikro, vattenkokare mm. Det är apparater med hög effekt som används ganska liten del av dygnet. Dessutom inte sällan samtidigt och på samma grupp. En värmepump med inverter borde lätt kunna anpassa effekten till var som momentant är möjligt. Med en aktiv likriktare kan man till och med lasta alla faser optimalt. Så en effektvakt är vettigt även utan bastu.
Du jobbar inte som elektriker va ?
De värmepumpar som har möjlighet till effektvaktsstyrning brukar ha det för tillskottsvärmen Dvs värmepatronerna.
Och värmen är väll i princip den enda last som man vill laborera med i samband med en effektvakt.
För att styra uttag till tex vattenkokaren är ju inte önskvärt.
För övrigt så är vattenkokaren varje elektrikers mardröm när man har tight med takutrymme kvar på huvudsäkringarna.

Sedan kan vi ta kostnaden för en uppsäkring till en normal villasäkring (20A) mot att installerar en effektvakt.
Onödigt o dölja fel bättre att åtgärda dom.

Men det är bara mitt tycke då jag jobbar med detta.
Skriv svar