Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av blueint »

Har läst att för analoga ljudsignaler line out är Vpp 0.894 och att brusgolvet är minst 1 µV. Således bör en A/D med 24-bit läsa in minst 3-bitar som är slumpade pga vitt brus. Någon som kan verifiera det genom att sampla med dito utrustning?

Fenomenet skall visst vara värre vid snabba samplingshastigheter.
(ARD och proffsljud med högre spänning klarar sig bättre, men inte helt med 1-2 bitars brus)

Är det "perfekt" brus?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av rikkitikkitavi »

finns ingen 24 bitars AD som klarar den upplösningen, de bästa ligger väl uppåt 100-110dB SNR.

Ialla fall 20-20kHz single.sample. Jag testade mitt Emu 0404 i loopback och körde genomsnittsvägning av 100 mätningar, det sänkte bruset ca 10dB.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av blueint »

192 kHz @ 24-bit är väl rätt vanligt? (i motsats till 20 kHz)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av psynoise »

Bruset stiger väl ofta med samplingsfrekvensen då översamplingen minskar där SNR kan uppskattas enligt

\(\text{SNR} = 6.02w+10\log_{10}(L)\;\unitone{dB}\)

för en signal med toppfaktorn \(P_{F} = \sqrt{3}\) där \(w\) är ordlängden och \(L\) översamplingsfaktorn.

Att bruset blir lägre med flera mätningar kan eventuellt bero på att ljudkortet använder någon dither-signal, sedan om detta brukar vara inbyggt direkt i AD-omvandlaren har jag faktiskt ingen koll på.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av psynoise »

blueint skrev:Således bör en A/D med 24-bit läsa in minst 3-bitar som är slumpade pga vitt brus.
Vissa datablad har faktiskt antalet effektiva bitar angivet, i annat fall går det att beräkna från den angivna dynamiken eller brusgolvet. Är man riktigt petig kan det även stå flera bruskällor angivna som uppkommer vid olika olinjäriteter inom den teknik som används.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av rikkitikkitavi »

psynoise skrev:Bruset stiger väl ofta med samplingsfrekvensen då översamplingen minskar där SNR kan uppskattas enligt

\(\text{SNR} = 6.02w+10\log_{10}(L)\;\unitone{dB}\)

för en signal med toppfaktorn \(P_{F} = \sqrt{3}\) där \(w\) är ordlängden och \(L\) översamplingsfaktorn.

Att bruset blir lägre med flera mätningar kan eventuellt bero på att ljudkortet använder någon dither-signal, sedan om detta brukar vara inbyggt direkt i AD-omvandlaren har jag faktiskt ingen koll på.
Mjukvaran dithrar :)
Jag samplade m 96kHz men det går ju att trixa lite till i efterhand.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av Andax »

Nu är jag på semester och lämnat de grå hemma, men hur skulle det hjälpa att dithra i mjukvara efter samplingen?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Doh, nä det gör ingen skillnad väl. Det är i Dacar man gör så. Jag har nog också lämnat hjärnan hemma....
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av psynoise »

Även i programvara eller signalbehandling mer generellt bör man dithra innan varje ny kvantisering. Dock tror jag knappast att detta alltid görs i praktiska fall då en stor ordlängd minskar behovet kanske.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Brusgolv för 24-bit A/D ..?

Inlägg av blueint »

Om man t.ex skall sampla med 192 kHz kan det ju vara bra att sampla t.ex 8 ggr snabbare och medelvärdesbilda 8 värden för att bli av med skottbrus. Hurvida man skall använda 8:1 eller någon slags släpande fönsterfunktion är en mer avancerad frågeställning.

Angående ditring. Alltså ditrar man ett värde med fler bitar till ett med mindre enligt en beräkningsmodell för att sedan använda D/A. För A/D skulle det då innebära att man tar ett värde från A/D och ditrar innan det kvantiseras till ett värde med färre bitar?

@psynoise, Var kommer faktorn \(10\log_{10}(L)\;\) från?
Skriv svar