Fråga ang. AVR. Vad är bra att börja med?
-
Fråga ang. AVR. Vad är bra att börja med?
Hejsan. Jag är inte helt hemma på det här med microcontrollers men de verkar fruktansvärt interesannta och man verkar kunna göra mycket med dem.
Jag har funderat på att börja starta med det och läst lite här och det verkar som AVR är det bästa valet, eller det som ger mest möjligheter och mest att växa i.
Till frågorna.
*Programmeraren Kjell&Co säljer för AVR, är den något att ha? Eller bör jag köpa den dyra STK500 Elfa säljer?
*Hur fungerar det med labbplatta, har läst att folk ahft lite problem med att köra sin PIC eller annan µC på dem, är det verkligen så eller kan man ha en sådan när man leker och lär? Känner inte för att hålla på med veroboards och kanske ev. etsa bara för att testa och lära mig. Det gör jag isåfall om jag skall göra något mer seriöst projekt.
Det var väl de frågotr jag har nu, tänkte köpa det man behöver för att starta efter jul.
Jag har funderat på att börja starta med det och läst lite här och det verkar som AVR är det bästa valet, eller det som ger mest möjligheter och mest att växa i.
Till frågorna.
*Programmeraren Kjell&Co säljer för AVR, är den något att ha? Eller bör jag köpa den dyra STK500 Elfa säljer?
*Hur fungerar det med labbplatta, har läst att folk ahft lite problem med att köra sin PIC eller annan µC på dem, är det verkligen så eller kan man ha en sådan när man leker och lär? Känner inte för att hålla på med veroboards och kanske ev. etsa bara för att testa och lära mig. Det gör jag isåfall om jag skall göra något mer seriöst projekt.
Det var väl de frågotr jag har nu, tänkte köpa det man behöver för att starta efter jul.
1. jag tror inte att programmeraren kjell säljer är en så stor hit, vill man lära sig riktigt från början så är nog skt500, den finns lite billigare på andra ställen tex. http://www.lawicel-shop.se/shop/
vad jag har märkt så är det väldigt få som kör sånna där programerare, utan man använder oftast en enkel isp programerare som man förmodligen lött själv eller en stk500. men jag kan ha fel...
2. Har kört på lappbplatta och det är inga som helst problem med min atmega32:a iaf. kan vara de att det ofta är glappkonakt i min labbplatta men
om man borster från de så är det inga problem alls.
PS. GOD JUL
vad jag har märkt så är det väldigt få som kör sånna där programerare, utan man använder oftast en enkel isp programerare som man förmodligen lött själv eller en stk500. men jag kan ha fel...
2. Har kört på lappbplatta och det är inga som helst problem med min atmega32:a iaf. kan vara de att det ofta är glappkonakt i min labbplatta men

PS. GOD JUL

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
STK-500 är i mitt tycke utmärkt att lära sig AVR på, den har det mesta som LED, tryckknappar och det är mycket lätt att ansluta en Display, tangentbord och diverse sensorer. Visst är den ganska dyr men du får mycket för pengarna.
När du sedan är varm i kläderna kan du använda den som programmerare av alla (tror jag) AVR uC även de i annan kapsel än DIL, det räcker med en 6/10-pins kontakt som du pluggar in mellan uC och STK-500. Software Crew AB har den också.
Om/när du börjar bygga egna kort för AVR kan jag rekomendera dig att läsa:
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1619.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc2521.pdf
Glöm inte databladet för kretsen du använder.
Börja med någon av de mindre som Mega44/88 den är billig och enkel.
Lycka till!
När du sedan är varm i kläderna kan du använda den som programmerare av alla (tror jag) AVR uC även de i annan kapsel än DIL, det räcker med en 6/10-pins kontakt som du pluggar in mellan uC och STK-500. Software Crew AB har den också.
Om/när du börjar bygga egna kort för AVR kan jag rekomendera dig att läsa:
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1619.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc2521.pdf
Glöm inte databladet för kretsen du använder.
Börja med någon av de mindre som Mega44/88 den är billig och enkel.
Lycka till!
-
Tack för svaren. I värsta fall får jag retunera kjells programmerare om jag skulle få den i julklapp..

[Edit]
Lawicel bar ju bra mycket billigare än Elfa.. Tack för det tipset med!
God Jul med!

[Edit]
Lawicel bar ju bra mycket billigare än Elfa.. Tack för det tipset med!
God Jul med!
Senast redigerad av DonPulpito 19 december 2005, 15:06:24, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vill du göra en enkel variant så kan du göra den som cykze här på forumet tipsade mig om. En parallellportskontakt, en kabel med fem ledare och fyra motstånd.
"I tabellen på sidan http://www.bsdhome.com/avrdude/ står det precis hur du ska koppla. Alltså från pinne 7 till ett motstånd på 1 kOhm sedan vidare till RESET-pinnen på AVR:en osv för de fyra signalerna (Reset, MISO, MOSI, SCK). Jord/Ground kopplar du direkt utan motstånd."
Laddar ner WinAVR och AVR studio, en ATMEGA88 kostar 30 spänn på Elfa!
"I tabellen på sidan http://www.bsdhome.com/avrdude/ står det precis hur du ska koppla. Alltså från pinne 7 till ett motstånd på 1 kOhm sedan vidare till RESET-pinnen på AVR:en osv för de fyra signalerna (Reset, MISO, MOSI, SCK). Jord/Ground kopplar du direkt utan motstånd."
Laddar ner WinAVR och AVR studio, en ATMEGA88 kostar 30 spänn på Elfa!
-
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
-
var och hämtade ut ett paket tidigare idag.. Ett stycke STK500 och ATMega16 har jag nu, samt nödvändiga sladdar.
Började gräva efter lämpliga adaptrar, sen så kom jag att tänka på att det är mycket lättare att bara sticka in tåtarna på strömsladden i min dator, den ger ju 12v
Nu har jag en del läsa att göra. Men först får det bli två paket snabbnudlar för min mage vill ha mat.
[Edit]
Kopplade upp STK500 enligt standard inställningarna o prävade att trycka på en av knapparna,
vad häftigt 
Började gräva efter lämpliga adaptrar, sen så kom jag att tänka på att det är mycket lättare att bara sticka in tåtarna på strömsladden i min dator, den ger ju 12v

Nu har jag en del läsa att göra. Men först får det bli två paket snabbnudlar för min mage vill ha mat.
[Edit]
Kopplade upp STK500 enligt standard inställningarna o prävade att trycka på en av knapparna,

Som första processor skulle kanske en Tiny26 (eller var d 25?) vara bra, Den har lite A/D man kan leka med, och inte så jättemycket andra mysko funktioner (vilket är en klar fördel, då databladet blir _mycket_ kortare).
Den har även lite ram så att du kan programmera C på den, vilket inte går med dess kompis tiny15 som saknar ram.
Sen kanske en atmega88 skulle passa bra, Den har mer minne och lite mer ben, timers och sånt lulllull. Detta samtidigt som den är rätt billig.
Den har även lite ram så att du kan programmera C på den, vilket inte går med dess kompis tiny15 som saknar ram.
Sen kanske en atmega88 skulle passa bra, Den har mer minne och lite mer ben, timers och sånt lulllull. Detta samtidigt som den är rätt billig.