http://www.tradera.com/teslaspole-aukti ... _183593838
Teslamaskin på Tradden!
Teslamaskin på Tradden!
Hittade denna udda sak på Tradera. Vore nått för någon här på EF som vet vad han håller på med
Re: Teslamaskin på Tradden!
Utan att ha läst så noggrant i auktionstexten så är det en sån här sak:
Med lite modulation kan det blir hur coolt som helst:
Edit: Jag är en dumskalle, såklart vet du vad det är. Jag läste inte ditt inlägg så noga heller tydligen
Nåja. jag låter länkarna vara kvar.
Med lite modulation kan det blir hur coolt som helst:
Edit: Jag är en dumskalle, såklart vet du vad det är. Jag läste inte ditt inlägg så noga heller tydligen
Hur används gnistgapet och 10 varv på primärsidan borde väl nästa steka lidningen med tanke på de få varven?
Du har inte förstått hur en teslaspole fungerar, och ändå inleder du med att såga konstruktionen?
Det var ödmjukt gjort.
Det var ödmjukt gjort.
-
rikkitikkitavi
Iom det är neontrafos har de ju en hög läckinduktans, dvs är internt strömbegränsade. Man får inte driva primären på en teslaspole med gnistgap med en icke strömbegränsad spänningskälla för då smäller det !
Varianterna med stackade mikrovågsugnstrafos brukar nyttja en eller två sådana i serie med primäern, fast då med kortsluten sekundär för att låta läckinduktansen i dessa ta över.
SSTC (halvledardrivna teslaspolar) brukar man lösa det elektroniskt.
Synd man inte bor i närheten, hade annars gärna bjudit på den. Om inte annat för att få se sambons min när jag kommer hem med den
Varianterna med stackade mikrovågsugnstrafos brukar nyttja en eller två sådana i serie med primäern, fast då med kortsluten sekundär för att låta läckinduktansen i dessa ta över.
SSTC (halvledardrivna teslaspolar) brukar man lösa det elektroniskt.
Synd man inte bor i närheten, hade annars gärna bjudit på den. Om inte annat för att få se sambons min när jag kommer hem med den
Så drivningen är strömbegränsad. Hur är gnistgapet involverat i teslakonstruktionen?
När jag tänker på primärlindning så tänker jag på en som är konstant inkopplad till obegränsad matning med AC. Vilket förstås ställer andra krav och skulle ge lite mer effekt till kostnad av fler lidningsvarv.
När jag tänker på primärlindning så tänker jag på en som är konstant inkopplad till obegränsad matning med AC. Vilket förstås ställer andra krav och skulle ge lite mer effekt till kostnad av fler lidningsvarv.
Alltså... "transformatorn" i en teslaspole arbetar på flera MHz i resonans. En kondensator i serie med gnistgapet och spolen laddas upp ända tills gnistan slår, vilket skickar in energi i spolen, som sedan svänger tills energin är slut.
Det går inte in några 50Hz på primären. Det skulle definitivt inte funka. Och gnistorna från "antennen" skulle antagligen vara dödliga.
Det går inte in några 50Hz på primären. Det skulle definitivt inte funka. Och gnistorna från "antennen" skulle antagligen vara dödliga.
Så vägguttaget (230V 10A AC) driver t.ex en tändtransformator (från neon eller oljepanna) som är strömbegränsad. Denna driver i sin tur (pol1) -- kondensator -- gnistgap -- teslaprimärspole -- (pol2) där spänningen från tändtransformatorn går såpass högt att den kan övervinna gnistgapet? för nätspänningen lär inte göra det.
-
rikkitikkitavi

AC mains går in i (neon)trafon, blir ett par kilovolt.
Detta laddar upp kondingen, och när kondingen är full urladdas den genom gnistgapet.
Detta ger några KV högfrekvent in i primärlindningen som är 10 varv kopparrör, kopparrör och inte vanlig EK med tanke på skineffekten.
Magnetfältet som bildas runt primärlindningen kollapsar in i sekundärlindningen som är ett par tusen varv magnettråd, vilket gör att du får urladdningar i toppen.