Lådbil med elmotor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Lådbil med elmotor?

Inlägg av arvidb »

Batteriet är troligtvis på 12 amperetimmar (Ah). Och enheten volt skrivs V (versalt). Bara så vi har det ur världen. :)

Det finns olika sorters motorer så det går inte att svara på din fråga om reversering med den information du har givit. Ett foto på motorn vore bra, där man ser kablarna till den.

Om det är en vanlig DC-motor så bör den gå att backa med. Om du använder relä så blir det full fart fram/stopp/full fart bakåt. För steglös drift behövs en H-brygga (effekttransistorer kopplade på ett speciellt sätt, ser ut som ett H när man ritar ett schema över kopplingen) och något som styr den, t.ex. en mikrokontroller (som då måste programmeras). Det finns mycket färdigt i den här vägen; det finns säkert någon Arduino med tillhörande effektsteg/H-brygga som är användbar, t.ex.

För att räkna på drevning behöver du veta hur snabbt lådbilen ska kunna köra och diametern på drivhjulen.

Välkommen till forumet förresten! :waving:
mangeb79

Inlägg av mangeb79 »

Så klart! sorry! :) Jag bytte polerna på motorn och då gick den åt andra hållet så det verkar fungera iallafall!

Du får ursäkta..men det du skriver är rena grekiskan.. ;) Jag är inte så haj på det här med el. Men jag försöker.. :)

Jag läste lite om en sån H-brygga och förstår på ett ungefär vad den gör. Finns det enklare sånna som inte kräver nått kort som är programmerat?

Tanken är att den ska gå max 15 km/h.. helst runt 10km/h.

Dessa hjul sitter på.
http://www.jula.se/axelset-med-luftgummihjul-320001
Nerre

Inlägg av Nerre »

10 km/h blir (om jag inte räknar fel) ungefär 2,8 m/s (10 000/3600).

Hjulen verkar ha en diameter på 260 mm, omkretsen är pi gånger diametern så det blir ungefär 0,8 m (817 mm).

Det innebär 2,8/0,8=3,5 varv i sekunden, eller lite drygt 200 varv i minuten.

3700/200 = 18.5, det är alltså den utväxling du behöver. Det är nog inte praktiskt genomförbart att lösa med enbart ett steg.

Drevet på hjulaxeln kan ju inte vara större än ungefär 200 mm (du måste ju ha markfrigång och hjulen är bara 260 mm) och då blir det 10-12 mm drev på motoraxeln...
mangeb79

Inlägg av mangeb79 »

Tack för snabba svar! Jag har lite att fundera på helt klart!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Med två standard bilreläer och en: http://www.aliexpress.com/item/Brand-Ne ... 62831.html

kan man köra steglöst åt båda hållen. :)
mangeb79

Inlägg av mangeb79 »

Sjysst.. Synd att man inte kan koppla den du länkade till, till en gaspedal.. eller liknande..

Jag måste dock försöka komma på hur jag ska kunna dreva den.. så att den inte går för fort. Men jag har en tanke på att drevet skall gå upp igenom bottenplattan så fungerar det kanske.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det finns ju en potentiometer som kan användas som "gasreglage".
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går också att byta ut vridpoten till en rak historia med rätt resistans och på så vis kanske lättare implementera det till en riktig gaspedal, om det nu är det som avses.

Den i länken går dock inte ända ned till 0% PWM vilket nog kan vara önskvärt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det går med lite meck att använda potten som finns, med en trådrulle en bit fisklina och en returfjäder.
Jag vet inte varför de har skrivit 10-100% PWM, den jag använt går betydligt lägre än 10% vet dock hur långt men motorn (obelastad) snurrade inte igång den bara darrade lite på minimum.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo visst kan man använda poten men det blir som sagt lite mer mek med det hela.

Där fanns annars högar av andra motorstyrningar som gick ned till 0% men en del dyrare konstigt nog.
mangeb79

Inlägg av mangeb79 »

Om man köper en potentiometer behöver man även den där h-bryggan? Eller räcker det med potentiometern och ett 2 poligt relä för att kunna köra den bakåt också?

Jag tänker mig att man kanske kan göra gasen som till en båt. ett reglage på sidan.

Utväxlingen får jag nog fundera på, men om man mekaniskt kan styra gasen med en potentiometer så kan man ju begränsa den där istället.

Eller skulle man kunna köpa ett sånt här? http://www.electrokit.com/dc-motorstyrn ... tart.50693
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Du klarar dig inte med bara en potentiometer. I princip kan du reglera spänningen till - och därmed hastigheten på - motorn, men du måste också tänka på effektförlusten i potentiometern. Med 12 V batterispänning och "halvgas", och en motor som drar 20 A vid fullt moment (gissning), så blir effektförlusten i potentiometern P = U * I = 12/2 * 20 = 120 W. Vilken normal potentiometer som helst skulle fullkomligt explodera av den effektutvecklingen.

Motorstyrningen som du länkar till har en inbyggd potentiometer som ger en styrspänning till en kontrollkrets som pulsbreddsmodulerar (PWM - Pulse Width Modulation) en effekttransistor som i sin tur styr spänningen till motorn. Eftersom det inte är en full H-brygga så måste du använda ett relä för att kunna backa också. Troligtvis klarar den inte av att man slår om till back direkt från full fart framåt eller tvärt om. Men priset var ju OK, så kanske värt att testa?

Bäst är ju om man lyckas hitta en motorstyrkrets som styr momentet på motorn så att man får tolerans mot back/fram-omslag m.m. Verkar dock vara svårt att hitta...

Edit: Tänk också på att om du begränsar topphastigheten elektroniskt så finns det risk att ekipaget far iväg med full "obegränsad" fart om styrkretsen går sönder. En kortsluten MOSFET = full batterispänning över motorn!
mangeb79

Inlägg av mangeb79 »

Tack för svar och input. Får nog fundera på hur jag ska göra med drevning och så. så att han inte kör för fort.

http://www.electrokit.com/motordrivare- ... ygga.49762 Skulle detta kort fungera om jag får tag i en kontroller som styr själva hastigheten? för det gör väl inte detta kort?

Jag hittade en länk på youtube.. http://www.youtube.com/watch?v=zwvw9JhtReg nått i den stilen skulle jag ju vilja ha, men där man även kan välja styra hastigheten framåt och bakåt.

Är det enklast att bygga ett sånt kort själv? och vad kan det isåfall kosta? Behövs kortet programmeras?
mangeb79

Inlägg av mangeb79 »

Vad tror ni om detta? Kan det vara det jag söker?

http://www.punos.se/motorstyrning/dcmot ... A_mdl.html
Skriv svar