Tips om NiMH-batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tommen

Tips om NiMH-batterier

Inlägg av tommen »

En gammal luxor-dvd har stått oanvänd utan laddning i minst 1 år. Den är ca 5 år gammal.
Den kräver 9-12 V likström och batteripacket är på 3600mA och har kopplat en 12V,800 mA på ingången utan att ha dvd-n påslagen. Efter flera dagar kommer den upp till ca 5 v endast och har då slagit på dvdn för att försöka motionera igång batteriet. Är jag på rätt spår eller är det kört ? Är det den sk minneseffekten som har slagit till ? :doubt: Det är inga vanliga (6 st)AA batterier utan dom är ca 66mm långa och 15 mm i diameter. Kan man ev byta rakt av till "vanliga " laddningsbara istället ? Ge mig lite tips ! :wink: Har läst lite i trådarna men inte kommit till något specifikt råd där.. :oops:
Ds: Det är kinatillverkade batterier..
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Tips om NiMH-batterier

Inlägg av Icecap »

Om du kan kolla de enstaka cellerna kan du hitta dom som är kortis. Dom kan man ge "lite extra" ström en relativ kort stund, det brukar rensa bort kortslutningen i dom och få dom upp i spänning. Men man ska INTE göra det genom den säkring som ska/bör finnas, den kommer med viss sannolikhet att dö av detta.

Annars kan man koppla bort ackumulatorn från enheten och kringgå säkringen så den inte smäller och sedan ge hela paketet ett strömstöt av betydelse, kanske 5-10A - men i kort tid! Upp emot 5 sekunder eller så, längre tid kan få dom att smälla. Och fler efter varandra ska göras med ett viss intervall så att cellernas interna tryck hinner sjunka. 10-15 minuter mellan varje strömstöt är lämpligt och fungerar det inte efter 2-3 st är det bara att inse att de är döda på riktigt.
tommen

Inlägg av tommen »

Det stämmer, det finns en diod eller säkring som ligger i serie med batterierna.
MEN, var ska jag få dendär enorma strömstyrkan ifrån ? :oops:
Jag har inget labbaggregat el dylikt.
Hur gör ni andra ? Skulle jag inte annars bara seriekoppla 6 st nya laddbara AA ?
Eller är jag fel ute ?
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

6 st. "vanliga" i AA-storlek ger ju bara 7,2 volt. Räcker det till att driva tingesten då?

Fast du kanske menar att laddningsingången kräver 9-12 VDC? I så fall är det nog rimligt att det är vanliga 1,2 volts celler. I så fall är det inget som hindrar att du byter till vanliga, men du får väl mindre kapacitet - kortare speltid.
tommen

Inlägg av tommen »

7,2 V stämmer med vad som står på baksidan. Då chansar jag med DET eftersom jag inte vet hur man chockar batteriet med några Ampere, MEN jag skulle gärna vilja veta hur det går till!
Tack för svaren !
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

tommen skrev:En gammal luxor-dvd har stått oanvänd utan laddning i minst 1 år. Den är ca 5 år gammal.
Den kräver 9-12 V likström och batteripacket är på 3600mA och har kopplat en 12V,800 mA på ingången utan att ha dvd-n påslagen. Efter flera dagar kommer den upp till ca 5 v endast och har då slagit på dvdn för att försöka motionera igång batteriet. Är jag på rätt spår eller är det kört ? Är det den sk minneseffekten som har slagit till ? :doubt: Det är inga vanliga (6 st)AA batterier utan dom är ca 66mm långa och 15 mm i diameter. Kan man ev byta rakt av till "vanliga " laddningsbara istället ? Ge mig lite tips ! :wink: Har läst lite i trådarna men inte kommit till något specifikt råd där.. :oops:
Ds: Det är kinatillverkade batterier..
Först den sk minneseffekten! Den drabbar bara NiCd batterier.
3600mA låter inte rätt. Batterikapacitet mäts i mAh. Om batteripacket är på 3600mAh skulle varje batteri vara 600mAh, vilket blir ett ganska litet batteri.

Låter inte orimligt att varje cell i din DVD skulle vara 3600mAh.

Hur som helst! Laddningen i enklare apparater med NiMh brukar bara vara ett strömbegränsningsmotstånd. Detta dimensioneras efter vilken kapacitet batteriet har.

Om du tar ett mindre batteri (med mindre kapacitet) än orginal, så kommer det att få för hög laddström. Därmed kommer det att gå varmt och livslängden kommer inte att bli så hög. Så försök att köpa batterier med så lika kapacitet som orginalet som möjligt.
tommen

Inlägg av tommen »

Det står faktiskt 7,2v 3600mAh på batteripacket.
Tack för svaret !
xxargs

Inlägg av xxargs »

7.2 Volt säger att det är 6 st NiMh-batterier i seriekoppling eftersom NiMh-spänning brukar anges som 1.2 Volt/cell

batteriet av dina mått med 15 mm diameter och 66 mm längd verkar vara en 4/3 AA - dvs en förlängd R6 batteri och då är inte 3600 mAh längre orimligt då det finns/har funnits 2700 mAh på R6 och 2700 mAh * 4/3 = 3600 mAh

tämligen ovanliga djur till batterier skulle jag nog säga och det jag kan tänka mig är att sådana användes i datorbatteripackar innan man helt gick över till LiIon-batterier...

dina NiMh-batterier skulle behövas laddas ur till 0.9 Volt och laddas till fullt igen cell för cell individuellt ett flertal gånger innan den får tillbaka full kapacitet igen - ja om alla vaknar alls vill säga. Att ladda i och ur via batteriepacken med batterierna seriekopplade är inte bra då så länge batterierna är ojämna så kommer minst ett batteri bli polvänd vid urladdningen för att den har minst kapacitet och skadas ganska allvarligt av det (jordartsmetallerna inne i batteriet som absorbera vätet oxideras permanent och blir inaktivt) .

Annars kan du förmodligen byta dessa till vanliga R6 NiMh uppladdningsbara batterier modell 2700 mAh rätt av och förmodligen fungerar det utmärkt med den laddkretsen som redan finns i DVD-spelaren

drifttiden blir dock lite kortare än fullt fungerande orginalbatterier - men om du inte får igång dessa alls så...
tommen

Inlägg av tommen »

Återigen tack för infot !
Skriv svar