Elskottkärra

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

Elskottkärra

Inlägg av arvidb »

Min mor bor på en väldigt kuperad tomt och behöver köra upp ved, jord m.m. för en brant backe. Nu har hon önskat sig en elektrisk skottkärra som hjälpmedel och jag tyckte att det lät som en bra idé och kanske ett roligt projekt!

Googlar man lite så hittar man snabbt konverteringskitet Styrbjörn. Det verkar trevligt, men dels vore det trevligare med litiumbatterier och dels är kostnaden lite över min budget. Och så är det ju roligare att bygga något "eget". :)

Tillverkaren finns dock på alibaba: Golden Island Machinery. Dock med ett virrvarr av beteckningar på de olika motorerna och totalt utan konsekvens och korrekthet i beskrivningarna i sann kinesisk anda. :roll:

Lite funderingar: hur funkar alibaba? Någon som har erfarenheter av att ha handlat där? Golden Island Machinery verkar acceptera Paypal vilket ju är trevligt. Hur funkar frakt - hur ser man till att man får saker levererat hem/till närmsta utlämningsställe, och inte bara till en hamn någonstans?

Batterier: 2 st LiFePO4 ZIPPY Flightmax 4200mAh 4S1P á $58.85

Laddare: Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger $72.66

Är dessa saker något att ha? Någon som har erfarenhet av laddaren eller ZIPPY-LiFePO4-batterier?

Hur löser man hastighetsregleringen? Tips på var man hittar reglage för cyklar som klarar säg 36 V batterispänning och 15 A? Det måste också gå att ställa in cut-off-spänning så att det passar LiFePO4-celler.

Om man räknar på hjul/motor $250*1,25 + batterier 2*$58,85 + Laddare $72,66 så blir det ca $500 = ca 3300 SEK, vilket känns helt OK.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Elskottkärra

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst är det fiffigt att låta oss gamla slita lite till ;-)
Men det gamla måste vi kanske inte ta med oss?
En skottkärra är gjord för att ta sig fram på spång, med cement, sten eller gödsel.
Kanske skall man tänka på en låglastad parallellhjuling!
Drivande axel med vilken enkel motor som helst, troligt behöver man inte plocka ut så många driftstimmar heller.
Man kanske tom skall ha ett styrhjul?

Så fundera vad du, eller din Mor, verkligen behöver.
Själv skulle jag vilja ha en cykelkärra med fjärrfartkontroll.

Vad kan man plocka ut av vanliga batterier och laddare?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Nja, "backen" i det här fallet är typ en knölig stig, så jag tror att en skottkärra är ganska optimal i just detta fall.

Jag tror att hon har en (icke eldriven) cykelkärra som hon använder till detta idag iofs, så det kanske funkar det med... :humm: Dock blir det nog jobbigt att ordna en eldriven cykelkärra med tanke på att det behövs två motorer eller nåt slags diff.

Vad är förresten en parallellhjuling? :?:
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Har du läst orvar-es tråd Självgående skottkärra/ robot?
Där kanske finns lite idéer att låna.
Joe

Inlägg av Joe »

Jag skulle kunna tänka mig ett sånt här kitt om det skulle bli aktuellt med samfrakt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Sökordet var electric wheelbarrow så är det bara att klicka på bilder.
Trodde inte att det fanns så många vettiga lösningar
Hercules är ett gångbart namn.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Joe skrev:Jag skulle kunna tänka mig ett sånt här kitt om det skulle bli aktuellt med samfrakt.

Anmäler mitt intresse för dito samköp
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kul att det finns intresse för samköp! Det blir dock mycket pengar att skicka till ett kinesiskt, okänt företag, så det kanske är bäst att jag är försökskanin först och så kan ni köpa fler grejer om det fungerar? Det beror ju lite på hur stor fraktkostnaden blir också, förstås - är den jättehög kanske det ändå är värt att ta risken?

Jag har försökt kontakta företaget genom Alibaba men vet faktiskt inte om det fungerar, sidan verkar ganska buggig. Det är väl bara att vänta ett tag och se om det trillar in ett svar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tycker annars att man skall stödja tex Alibaba iställetför tradera då de, iaf förr inte tog ut procent som tradera, jag hoppas att det når längre ut och blir bättre i framtiden. Allt behöver inte vara avgiftsbelagda tjänster, jag tycker det borde finnas fler alternativ man kunde välja mellan som konsument och kineserna verkar ju visa att det faktiskt går.

-
Skriv svar