remnes Rostock 3d-printer

Berätta om dina pågående projekt.
remne

remnes Rostock 3d-printer

Inlägg av remne »

För ett tag sedan började jag inhandla delar för att bygga mig en Rostock 3d-printer. Då jag inte har ägt en 3d-printer tidigare, och vad jag läst mig till så verkar många avråda från att skruva ihop en Rostock som första printer. Främst pga svårigheten att kalibrera den och få vettigt resultat. Dock tänkte jag ge det ett försök ändå, bara för att den är så cool :)

Jag har börjat cadda på en modell för själva "kroppen", men har inte fräst ut något än. Har några smådetaljer kvar.

Däremot har jag inhandlat motorer, elektroniken osv. Det mesta förutom extrudern.

* Motorerna är från MotionKing, modell 17H2A8417
* Belt & pulleys är ifrån sdp-si.com, modell A 6R51M762060 samt A 6R51MB09060
* Elektronik/styrning är ett kit med Ramps1.4 från Gadgets3d.com
* Plastdetaljer beställde jag från en kille på Ebay som bor i Minsk :)
* Traxxas 5347 ball links från Ebay
* LM8UU linjärlager från Ebay
* MK7 Drive Gear. Pulley for 1.75mm and 3mm Från ebay

Det som återstår är:
*Extruder. Just nu lutar det åt att köpa extrudern http://reprap-fab.org/shop/product_info ... ucts_id=94 . Någon som har erfarenhet av den?
* CENTERLESS SLIPAD AXEL 8 MM från maskindelen.se. http://www.maskindelen.se/centerless-sl ... 8-mm/152-0
* Säkert något annat jag missat :)

Jag vet att det är en bunt andra personer på EF som jobbar på att bygga/designa Rostock-printers, jag hoppas fler skapar projektrådar om sina byggen så vi kan hjälpa varandra att få iordning på dessa printers med skapligt resultat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
boris

Re: remnes Rostock 3d-printer

Inlägg av boris »

Det låter bra, remme!

Jag vill bara säga några ord om hotenden. Det är positivt att det finns två hål på 6 mm (gissar)
i den framtida uppgradering. I ett hål kan man stoppa i en thermocoupler och i den andra en patron istället
för motstånd. Man måste gänga ett av dem hålen med M8 eller kanske med M6 gängtapp för det förstnämnda. Anars finns sådana thermocouplers på Ebay.

Ett exempel:
http://www.ebay.com/itm/0-500C-Fork-Ter ... 4ac0899eac
remne

Inlägg av remne »

Boris: Tack för tipset! Är en patron/heatpack så pass mycket bättre än motstånd?
boris

Inlägg av boris »

En patron, jämfört med ett motstånd, värmer en hotend mycket snabbare till önskad temperatur. Så är det i mitt fall.
Den är också lättare att handskas eftersom båda två ändarna är på ena sidan.
malx

Inlägg av malx »

Hur snabbt den värmer beror givetvis på vilken resistans som motståndet resp. patronen har och därmed vilken effekt du tar ut så där är det ingen skillnad. Däremot så har ofta patronerna mycket bättre värmetålighet medan jag t.ex. bränt tre resistorer under senaste året. (Och där kan jag ioförsig ge boris rätt, den ökade värmetåligheten gör att man kanske vågar välja en paton med högre effekt/lägre motstånd och därmed snabbare upvärmning).

Men sen finns det andra saker också. Till exempel är mitt värmeblock på min lilla skrivare så litet att värmepatronen sticker ut rätt långt. Där märkte jag att det krävdes mer ström för att hålla värmen (högre förluster) vilket inte min PSU klarar på den skrivaren om jag samtidigt värmer bädden till ABS-temperatur. Så där gick jag tillbaka till resistor och valde att dra ner på max-effekten i mjukvara för att spara den litegrann. (Efter det så har ingen resistor gått sönder för mig)
boris

Inlägg av boris »

malx---> Under förutsättning att både motstånd och patron har samma resistans tycker jag att en patron sitter bättre i hålet och på så sätt
värmer metallbiten. Resistorer är inte utformade cylindriskt som en patron. Ett hål där en patron skall sitta borde vara med bra passning också. Just nu säljs patroner på 12 och 24 volt samt 40 watt där man får mer effekt än med ett motstånd på 5.6 ohm som ofta används i Reprap-världen.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

@remne, gött mos! Helt rätt att bara kasta sig in i den här världen! Går det "åt skogen", vilket säkerligen ändå innebär att du kan skriva ut delar till en annan printer modell och med nuvarande material (+ nåt mindre köp lokalt) kan bygga en annan modell! Sen nämner du tillgång till fräs! *avis*
Hur mycket gick dina nema17 på förresten, om man får fråga?

De flesta lindar aluminiumfolie runt resistorerna för passform/effektivitet, därpå brukar jag utanpå värmeblocket smeta något innehållandes natriumsilikat aka vattenglas som t. ex biltemas brandmassa (tuben räcker till några styck). Hade tänkt köpa en tub med kopparpasta och smeta på resistorerna, "bara för att" och bra att ha annars, men det har inte blivit av. I mitt ringa tycke, kan jag tycka att snabb uppvärmningstid är ungefär lika "falsk ekonomi" sas som att snåla med blåtejp eller skriva ut stressnabbt gärna med ett så litet munstycke som möjligt, när utskrifterna ofta har en lång användningscykel. Utskrifterna tar ändå "ett tag" hur man än vrider på det, men men.. smak & tycke, mångfald ger kunskap/erfarenhet och darwin kandidater längs vägen, men det är som sig bör.
remne

Inlägg av remne »

danielpublic: Som du säger, förhoppningsvis blir den så pass bra att den ska gå att använda till något :).

Paste från mail med motionking:
As per your request, the prices is as following:
17H2A8417, $11.00/pcs, 10pcs ------------------- $110.00
Express Freight Charges ------------------------------ $45.00 (FedEx Eco.)
PayPal Surcharges (4%) ------------------------------ $7.75
SUM $162.75

Blev ingen tull heller, dom hade klistrat dit en lapp med "samples", så det verkade slinka förbi..
Slutsumman blev väl runt 110-120sek/motor kanske. Helt ok :)

Jag har en tråd ang min fräs @ http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=48875 om du vill kika. Det är en "Boris 3B" maskin.
remne

Inlägg av remne »

Tänkte precis beställa 8mm slipad axel från maskindelen.se, som tyvärr verkar vara slut.

Vart köper alla andra sina rundstänger?

(http://www.maskindelen.se/centerless-sl ... 8-mm/152-0)
Landin

Inlägg av Landin »

Köpte mina på stena stål
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Remne, det skickades med fedex va?
Vänta dig en faktura inom närmsta månaden då med tull etc :)

Samt motionkings saker är bra skit. Beställde stora stegisar där till min fräs.
Hur smidigt som helst trots handel via mail etc :)
Skriv svar