Koppla lysdioder i barskylt. 250 st

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Koppla lysdioder i barskylt. 250 st

Inlägg av Mindmapper »

hawkwind skrev:Ok. Har provat med de här från elfa och det funkar bra. Har provat att slipa toppen men det blev minst lika bra utan med just de här med diffus kapsel.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20292

Det är lite bråttom nu (skall ges bort i present) annars hade jag ju kunnat testa med fler olika lysdioder. De här dioderna är ganska billiga också när jag köper många.

Kör nu med ett 1kohm framför 4 lysdioder. Då blir det alltså 4mA per lampa och det lyser alldeles lagom. Jag kan tänka mig att det är dumt ur energisparsyfte att mycket energi tas upp i onödan av motståndet men är det
något dumt med det praktiskt sett?

Sen kör jag ca 60-65 stycken sådana serieslingor och parallellkopplar dem. Hur räknar jag ut hur mycket ampere som behövs då? Får inte riktigt till det.
Det är ingen fara med effekten för varje seriekrets eller? Är det ok att köra med vanliga 1/4 w motstånd?

Sen hade jag en liten plan med. Har ju planerat att ha blåa eller gröna lysdioder i ett tecken. Ett martiniglas. Tänkte försöka få det blinkande och bygga det med en 555 krets. Finns ju många beskrivningar men hur ska jag koppla om jag vill ha den enbart framför de seriekretsarna som är blåa/gröna?

Nu blev det mycket här och hoppas ni kan hjälpa mig men har två frågor till. Någon sådan här styrning kan jag inte komma undan med va?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... %29-p87588
Antar att det krävs lite mer när det är så många lysdioder? Försöker ju hålla kostnaderna nere.

Tänkte först att man kanske kunde styra totala ljusstyrkan med en enkel 3vägsswitch med 3 olika motstånd som ligger direkt efter strömkällan. Så får man 3 olika ljusstyrkor. Har som sagt lärt mig att man inte ska ha ett motstånd framför parallellkopplade dioder men jag tänkte att nu när man har sådana här slingor kanske det går. Det behöver väl dock vara stora motstånd eftersom det bli ju ganska hög effekt när man lägger ihop allt. Funkar det?
60*0.004A =

så enkelt är det faktiskt.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

>Sen hade jag en liten plan med. Har ju planerat att ha blåa eller gröna lysdioder i ett tecken. Ett martiniglas. Tänkte försöka få det blinkande och bygga det med en 555 krets.

Det kan göras enklare än så, det finns blinkande lysdioder t ex 75-008-53, behöver bara kopplas till 12V utan motstånd (du kan sätta en eller ett par vanliga i serie också). Lite dyra dock.
Blinkningen blir osynkad, vilket kan vara effektfullt, men kanske inte så du vill ha det.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Detta kanske gör det du vill.
hawkwind

Inlägg av hawkwind »

Nu är alla lampor röda lampor inköpta och ett 24v från elfa som var på rea.

JohnGalt skrev:>Sen hade jag en liten plan med. Har ju planerat att ha blåa eller gröna lysdioder i ett tecken. Ett martiniglas. Tänkte försöka få det blinkande och bygga det med en 555 krets.

Det kan göras enklare än så, det finns blinkande lysdioder t ex 75-008-53, behöver bara kopplas till 12V utan motstånd (du kan sätta en eller ett par vanliga i serie också). Lite dyra dock.
Blinkningen blir osynkad, vilket kan vara effektfullt, men kanske inte så du vill ha det.

Jodå men grejen var att jag ville ha så jag kunde välja om jag vill att de ska blinka eller inte.

Den du beskriver frownlayer kanske funkar men det står ingång 12v och nu kör jag med 24v.

Så det jag skulle vilja ha hjälp med nu om någon orkar är om någon har någon bra länk där det beskrivs eller om någon av er kan beskriva hur jag kan bygga en sådan timerkrets till de 3-4 slingorna där det ska vara gröna lysdioder.

Tack för all hjälp hittills.
hawkwind

Inlägg av hawkwind »

Sådär. Har kopplat ihop alla röda slingor.

Är 21 slingor med 11 lampor seriekopplade i varje slinga. Med ett 2kohm motstånd framför varje. 1 mA till varje lampa så lyser det så jag vill ha det.
Det är dessa röda lampor jag använder som jag tänkt hela tiden.

Nu tänkte jag sätta 20 sådana här gröna lampor i martiniglas-tecknet och få dem att blinka. Och sedan koppla det till en switch så jag kan stänga av blinkandet. Är det möjligt?

Har använt programmet yenka och en färdig ritning och lagt till lite.

Nu får ni tänka er att de första tre slingorna med två dioder och ett 680 motstånd är egentligen 21 slingor med 2kohms motstånd och de två slingorna inne i 555 kretsen är egentligen de gröna slingorna. Problemet är att jag har 24 v och det är väl för mycket för en 555 krets. Kan jag enkelt sänka de 24v till 12v?

Dessa gröna dioder har jag tänkt använda och som jag förstår det är spänningen jag ska räkna på 2.2 v

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkwind

Inlägg av hawkwind »

Fortsatte lite till och leta lite på nätet. Et tips om att en zenerdiod kunde hjälpa hittade jag på denna sida men det stod endast upp till 30mA.
http://www.555-timer-circuits.com/555-on-24v.html

Eller kan man använda en kraftigare?

Vad tror ni om detta schemat? Bortse från orelevanta värdena och liknande men vad tror ni om grundfunktionen.
Kan det gå kanske?

Anledningen till dubbel-switchen är så att inte 24v skall skickas direkt in till 555 kretsen när man växlar till fast ljus.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tycker att 10uF-kondensatorn parallellt över zenerdioden verkar lite "farlig".

över huvud taget så verkar zenerdioden vara en budgetlösning. Jag skulle nog rekomendera en 7812 spänningsregulator. Förutom själva regulatorkretsen, en trebent IC (som ser ut som en transistor), så behövs bara ett par kondensatorer.

Jag ser ingen nackdel i att 555 får strömmatning hela tiden. Då kan du klara dig med en enpolig omkopplare.

MEN: En annan lösning är att bygga blinkfunktionen med diskreta komponenter. Det går åt fyra motstånd, två transistorer och två kondensatorer.
Allmän beskrivning om hur det fungerar
Exempel för 24V

Förresten, ett mellanting mellan riktigt uppmärksamhetsstjälande blink och vilsamt fast ljus skulle kunna vara att de gröna tonar upp/ned i ljusstyrka. Överkurs, men inte jättekrångligt att fixa med ytterligare en transistor, ett motstånd och en kondensator.
hawkwind

Inlägg av hawkwind »

MiaM skrev:Jag tycker att 10uF-kondensatorn parallellt över zenerdioden verkar lite "farlig".

över huvud taget så verkar zenerdioden vara en budgetlösning. Jag skulle nog rekomendera en 7812 spänningsregulator. Förutom själva regulatorkretsen, en trebent IC (som ser ut som en transistor), så behövs bara ett par kondensatorer.

Jag ser ingen nackdel i att 555 får strömmatning hela tiden. Då kan du klara dig med en enpolig omkopplare.

MEN: En annan lösning är att bygga blinkfunktionen med diskreta komponenter. Det går åt fyra motstånd, två transistorer och två kondensatorer.
Allmän beskrivning om hur det fungerar
Exempel för 24V

Förresten, ett mellanting mellan riktigt uppmärksamhetsstjälande blink och vilsamt fast ljus skulle kunna vara att de gröna tonar upp/ned i ljusstyrka. Överkurs, men inte jättekrångligt att fixa med ytterligare en transistor, ett motstånd och en kondensator.
Tack för svaren. Kondningen är endast där för de jag hittade hade kopplat så.

Hur skulle jag koppla på det sista förslaget med tonande ljus? Låter coolt.

Behöver man "heatsinks" till transistorerna?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Såhär går det att koppla för att få en tonande effekt:
barskylt.PNG
Den vänstra delen förklaras på t.ex. tidigare länkade sidor.

R3+C3 är ett lågpassfilter som omvandlar fyrkantvågen från vippan till en mer avrundad vågform.

Q3 är en emitterföljare som gör att lågpassfiltret R3-C3 belastas mycket mindre än om lysdioderna kopplades direkt dit. Minskningen i belastning är ungefär lika mycket som strömförstärkningen i transistorn, d.v.s. ett par hundra gånger med en BC557 eller liknande.

Om någon transistor behöver kylning så är det Q3. Just att ljusstyrkan tonas gör att lite av effektförlusterna hamnar i den.

Om det blir ungefär samma ström i de gröna som du har i de röda, alltså 5m, och det blir två kedjor om 10 dioder vardera, så blir det totalt 10mA i Q3. Eftersom lysdioderna har rätt stort spänningsfall även då de knappt lyser alls så blir det aldrig särskilt hög spänning över kollektor-emitter på Q3 och därmed borde det inte bli så mycket värmeutveckling i den.

OBS att det finns en brist i kopplingen, och det är att eftersom det krävs nära 20V över dioderna och med 0,7V spänningsfall mellan bas och emitter på Q3 så börjar lysdioderna inte lysa förrän basen på Q3 är lägre än ca 3,3V. Det gör att området då det faktiskt sker en toning blir rätt litet. Detta kan åtgärdas med en spänningsdelare mellan R3/C3 och basen på Q3 samt mot jord, med motståndsvärden så att basen på Q3 hamnar på omkring 4V då C3 är uppladdad till nära 24V.

Ett annat sätt att "åtgärda" bristen är att helt enkelt se till att vippan inte är symetrisk utan beräkna den så att spännigen på vänstra sidan av R3 är nära noll volt mycket större andel av tiden än den är nära 24V. Det kräver lite mer räknande eller laborerande men det går åt färre komponenter när allt är färdigt. Nackdelen med den varianten är att då blir det inte lika snyggt om man lägger in omkoppling mellan "hårt" / "mjukt/tonande" blinkande.
Skriv svar