Mätningar på 230V ringkärnetrafo ?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pnp

Mätningar på 230V ringkärnetrafo ?!

Inlägg av pnp »

För att öka mitt vetande fick jag för mig att mäta resistansen och induktansen hos en ringkärnetrafo specificerad 230V in och 30V ut, spänningen skall sedan likriktas och ingå i ett nätaggregat ("old style", ej switchat eller andra moderniteter).

Jag hamnade i det här träsket efter att ha läst en del på nätet om simulering av nätdelar i SPICE, tanken var att simulera olika konfigurationer med diodbryggor, kondensatorer, snubbers och allt vad det nu är...

Följande mätningar har jag utfört (eller försökt, snarare):

1. Mäta DC resistansen i lindningarna, det verkar gå bra och värdena ligger runt 5 ohm på primärsidan, mätningen utfördes med bänkmultimeter.

2. Mäta induktanserna på lindningarna, jag har 'fastnat' på primärsidan då den LCR-meter jag använt verkar kunna visa lite vad som helst beroende på inställt mätområde, genom att ändra inställningar kan jag få värden från ca 1H till 7H med öppen sekundär, instrumentet är ett Hameg 8018 inställt på 100Hz. Kortsluter jag sekundären visar den runt 150mH med motsvarande variationer beroende på inställningarna...

3. Mäta inblandade kapacitanser (jag har inte kommit så långt som ni förstår).

Alla mätningarna gjordes rakt över anslutningstrådarna på trafon.

Hjälp!

Så, det blev ju inte precis som tänkt utan jag är nu istället mer förvirrad och undrar om någon kan hjälpa till med bättre vetande:

Är det något känt problem att mäta på transformatorer på detta vis (metodfel av mig eller så) ?
Är det valda instrumentet olämpligt för denna mätning av någon speciell anledning och vad borde man i så fall mäta med i stället ?
Beror mina mätproblem på att jag inte förstått hantera instrumentet, och i så fall, kan någon tipsa om en generell metod för att kunna göra sådana här mätningar ?

Så vitt jag kan se verkar instrumentet i övrigt fungera.

Hur skall jag gå vidare för att förstå ?
Vad kan jag göra för att mäta mig fram ?

Eller skall jag acceptera livet som det är och konstatera att transformatorer transformerar och att det är vettigare att använda en mer ideal modell i SPICE ?

/pnp
Användarvisningsbild
kimmen

Re: Mätningar på 230V ringkärnetrafo ?!

Inlägg av kimmen »

Magnetiseringsinduktansen har inte så mycket betydelse för vad som händer på sekundärsidan när du matar primären från elnätet så den kan du approximera bort om det är vad som händer med utspänning, lindningsström och dylikt vid olika belastningar och nätspänningar som är intressant.

Däremot läckinduktansen som du kan mäta från primären med kortsluten sekundär eller vice versa plus lindningsresistanserna är viktiga för hur utspänningen faller med last och hur strömmen i lindningen blir.

Anledningen att det blir knas med induktansmätningen av magnetiseringsinduktansen är troligen att den är väldigt olinjär eftersom det inte finns något luftgap i kärnan över huvud taget. Strömmen som dras liknar mer en fyrkantsvåg i fas med pålagd spänning för typiska ringkärnetrafos snarare än den kanske väntade förskjutna sinusvågen som en linjär induktans hade gett.

Att mäta läckinduktansen borde däremot inte ställa till några problem.
Skriv svar