Enstens CNC-tråd
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Enstens CNC-tråd
Har du mobil mottagning nere i källaren, ring mig så får se vad fan det är som strular.
Detta tyder på att den är inställd på incremental mode. Vilket betyder att den inte kommer att flytta Z med G1 Z0 F50. Du kan verifiera detta antaganade genom att skriva G1 Z5 F50.
Har inte tid att ringa nu, ska iväg.
Då kanske det är något med inställningarna i skärmdumpen som är fel i alla fall.
Edit:
Detta är inte från Mach3 på min maskin utan från min andra burk. Distance mode borde stå som ovan, jag tror den står i inc på min fräsdator. Hinner inte plcka med detta nu, provar senare ikväll.
Då kanske det är något med inställningarna i skärmdumpen som är fel i alla fall.
Edit:
Detta är inte från Mach3 på min maskin utan från min andra burk. Distance mode borde stå som ovan, jag tror den står i inc på min fräsdator. Hinner inte plcka med detta nu, provar senare ikväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Distance mode är ju satt som absolut så det bör inte spöka. IJ är Incremental men detta påverkar inte raka förflyttningar mig veterligen (kan ju ha fel).
Ring mig när du får en lucka och står framför maskinen.
Edit//
ja då har vi ju förklaringen där.
Ring mig när du får en lucka och står framför maskinen.
Edit//
ja då har vi ju förklaringen där.
Senast redigerad av tecno 10 mars 2013, 16:09:38, redigerad totalt 1 gång.
Låter som sagt som att den står i incremental mode. Var noga när du gör toolpaths att du alltid kör absolute mode, annars blir det lätt väldigt fel! (Hände oss på förra jobbet då och då, mastercam hade "incremental" förifyllt, glömde man att klicka för "absolute" istället så kunde det hända dumheter som att fräsen gick ner och körde på Z-10 fast plåten bara var 4 mm tjock o.dyl.ensten skrev: Alltså "G1Z0F50" uppfattar maskinen som "gå 0 units med feed rate 50" dvs rör dig inte ur fläcken.
Testa med G90 G1 Z0 F50 (du måste inte skriva ihop kommandona, det går alldeles utmärkt att ha mellanslag emellan i mach3, och det gör det lättare läsbart).
Edit: Svar kom medan jag skrev. Verkar inte vara det som är problemet, men jag låter det här inlägget ligga kvar iaf.
Edit igen: Ok, det verkar vara just detta som är problemet..
Ja om det inte ser lika ut på fräsdatorn så kan det ju bero på det förstås. Verkar ju onekligen som att den är i incremental mode. Du förresten, det finns inga bilder på fräsen på plats ännu 

Gjorde ett snabbtest, MEN NU HAR JAG BRÅTTOM, och det verkar som om Z0 nu släpper ner Z till 0. Däremot G0 Z0 så skriker stegmotorn, vilket den inte gör vid jog upp eller ner eller med G1.
Om du läser igenom handboken till Mach3 så finner du ett bra avsnitt om hur du skall trimma systemet avseende acceleration och positionering.
Ok här kommer en rapport.
Jag lade in xml-filen från tecno igen eftersom jag hade "kladdat" med inställningarna. Med den filen funkar det som det skall (borde insett det från början).
Nästa steg blir att få till touch off så jag slipper syfta.
Jag har nu lite frågor om hur ni spänner upp era arbetsstycken:
1) Kretskort? Vakumbordet hade ju varit nice att använda men det går ju inte eftersom man vill borra i samma uppspänning.
2) Frontpaneler i aluminium?
3) Hur gör ni för att få arbetsstycket i linje med X och Y?
Jag lade in xml-filen från tecno igen eftersom jag hade "kladdat" med inställningarna. Med den filen funkar det som det skall (borde insett det från början).
Nästa steg blir att få till touch off så jag slipper syfta.
Jag har nu lite frågor om hur ni spänner upp era arbetsstycken:
1) Kretskort? Vakumbordet hade ju varit nice att använda men det går ju inte eftersom man vill borra i samma uppspänning.
2) Frontpaneler i aluminium?
3) Hur gör ni för att få arbetsstycket i linje med X och Y?
- tecno
- Kontakt:
Go kväll,
1. Du fick med 1st sladdrig gummimatta = lägg den emellan kort och vakuum bordet
2. Lägg en masonitskiva som offerplatta eller MDF eller.....
3. Sätt i en cylindrisk pinne, spänn löst och använd pinnen att styra upp biten med.
Borra hål i bordet och slå in pinnar för styrning av arbetsstycket. (var på väg att göra detta)
1. Du fick med 1st sladdrig gummimatta = lägg den emellan kort och vakuum bordet
2. Lägg en masonitskiva som offerplatta eller MDF eller.....
3. Sätt i en cylindrisk pinne, spänn löst och använd pinnen att styra upp biten med.
Borra hål i bordet och slå in pinnar för styrning av arbetsstycket. (var på väg att göra detta)
Ett litet bidrag. Några hål i kretskort. http://www.youtube.com/watch?v=tdy7TWvlPqU
Orsaken till att det inte blivit några bilder är att fräsen är provisoriskt uppställd och det ser ut som tredje världskriget i utrymmet. Ska se om jag kan fixa något ändå.
Orsaken till att det inte blivit några bilder är att fräsen är provisoriskt uppställd och det ser ut som tredje världskriget i utrymmet. Ska se om jag kan fixa något ändå.
Äntligen!
Har fått till min första fräsning
"Felet" var som jag trodde, mitt! Inställningarna för "inc" och "abs" stämde inte överens med mellan CamBam och Mach3. Nu funkar det, så nu ska här fräsas.
Har fått till min första fräsning
"Felet" var som jag trodde, mitt! Inställningarna för "inc" och "abs" stämde inte överens med mellan CamBam och Mach3. Nu funkar det, så nu ska här fräsas.
Jag funderar på en sak.
För att utöka användbarheten på min fräs vore det kul att kunna lasergravera. Jag har läst lite på Internetet och det verkar som det kanske skulle gå att labba hjälpligt med en laser från en DVD-brännare, stämmer det? I så fall, vad ska jag försöka få tag på för grejjor? Blue-Ray verkar ju vara lite bättre än standard DVD-brännare om jag har förstått det rätt. Har det någon betydelse vilken färg det är på lasern ur effektivitetssynpunkt?
Jag vet att detta kan vara farligt och att man kan förstöra synen om man inte är mycket försiktig. Jag kommer att skärma av lasern för att minska riskerna samt skaffa "laser goggles".
EDIT: Är en sådan anordning tillståndspliktig?
EDIT2: Svarar på min egen fråga. Så här står det hos strålskyddsmyndigheten:
För att utöka användbarheten på min fräs vore det kul att kunna lasergravera. Jag har läst lite på Internetet och det verkar som det kanske skulle gå att labba hjälpligt med en laser från en DVD-brännare, stämmer det? I så fall, vad ska jag försöka få tag på för grejjor? Blue-Ray verkar ju vara lite bättre än standard DVD-brännare om jag har förstått det rätt. Har det någon betydelse vilken färg det är på lasern ur effektivitetssynpunkt?
Jag vet att detta kan vara farligt och att man kan förstöra synen om man inte är mycket försiktig. Jag kommer att skärma av lasern för att minska riskerna samt skaffa "laser goggles".
EDIT: Är en sådan anordning tillståndspliktig?
EDIT2: Svarar på min egen fråga. Så här står det hos strålskyddsmyndigheten:
Således krävs inget tillstånd för min applikation.Tillstånd till användning och innehav av laser
14 § För laser i laserklass 3B eller 4 krävs tillstånd till
1. användning som avser underhållning, konst eller reklam,
2. användning som ger bestrålning av allmän plats eller luftrummet,
och
3. innehav eller användning av handhållen laser på allmän plats,
inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs
eller i fordon på allmän plats.
Tillstånd till innehav av handhållen laser enligt första stycket 3 behövs
inte för näringsidkare som i sin yrkesverksamhet och utan att vara användare transporterar eller på annat sätt innehar lasrar.