Billiga labbsladdar - lite FÖR billiga...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
alfakrull

Re: Billiga labbsladdar - lite FÖR billiga...

Inlägg av alfakrull »

Passar på att varna dom som tänkt köpa kabel på biltema.
Dom sålde nyligen lågnivåkablar med ledare som visade sej vara gjord av "magnetisk koppar". :tumner:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har byggt en del labsladdar med AWG14 och AWG12 silikon-kabel från Hobbyking. Mätte upp AWG14 till c:a 9 mohm/meter vilket är close enough till vad det borde vara. Väldigt flexibel och bra också...

Har också ett gäng labbsladdar från electrokit (25kr/st), ungefär 50 mohm för 1m. OK för priset, men inte till några större strömmar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dags för butikerna att deklarera mOhm/m..
H.O

Inlägg av H.O »

OK, resterande labb-sladdar kom med posten idag.
Först en uppsättning "Copper 4mm Banana Plug to Large Test Hook Clip Lead Cable 40cm Red Black":
EBAY_cable_5_640.jpg
Här har man alltså t.o.m skrivit att det är koppar. Det står iofs inte att det är själva kopplingstråden som är koppar men det tycker jag man har rätt att anta. Det är i alla fall samma typ av magnetiska "koppar" som i föregående sladdar och fortfarande en resistans motsvarande ~800mm 0.05mm² virtråd.

Sen har vi en uppsättning "1m Power Supply Multimeter Alligator Testing Cord Lead Clip to Banana Plug cable", så här ser de ut i anonsen:
Ebay_ad.jpg
Och så här ser de jag fick ut:
EBAY_cable_6_640.jpg
EBAY_cable_7_640.jpg
Billig kabel av "högtalartyp" med magnetisk "koppar", 750mOhm på en meter. Sägas bör att när jag var och "lånade" bilden från anonsen ser jag att de har ytterligare två bilder och på DOM två bilderna visas samma kontakter i hårdplast utan böjskydd samt två-ledad kabel som jag fick.

Allt som allt är 18 kablar/sladdar från 3 olika säljare - alltsammans mer eller mindre rent skräp. Det är klart att de GÅR att använda men nej tack, jag tror inte det.
Så, om det inte framgått med all tydlighet redan, se upp för billiga labbsladdar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Jag hoppas du ber om pengarna tillbaka också? :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hmm...det här var intressanta upptäckter. Får ta och kolla upp mina kablar, om det kan handla om uppåt 500mOhm så bör jag kunna mäta med min vanliga DMM. Gäller bara att hitta en referenskabel annars lär det ju bli svårt :humm:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Produkter där kvalité i materialet kan vara tveksam och där den spelar roll, där gör man bäst i ett köpa 1 vara från olika säljare och granska innan man lägger en order på 50.

OffTopic: Jag köpte en kettlebell-vikt (typ som en hantel men bara en stor massiv klump för båda händerna) på Överskottsbolaget. Säljaren i kassan berättade entusiastiskt att jag hade 5års garanti och gav mig garantibevis. :wink:

5års garanti på en massiv metallklump utan rörliga delar? Vad hade dom tänk att den skulle drabbas av? viktminskning? att den faller i 2 delar? depression? rost? :vissla:

Noterar nu förnöjt att man kan köpa "high-preformans-modeller" av kettelbell för 3ggr mer pengar. Vad är det? En 10kg vikt som bara väger 8kg? :humm:
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

hanzibal skrev:Hmm...det här var intressanta upptäckter. Får ta och kolla upp mina kablar, om det kan handla om uppåt 500mOhm så bör jag kunna mäta med min vanliga DMM. Gäller bara att hitta en referenskabel annars lär det ju bli svårt :humm:

Finns ju andra sätt att gå tillväga om man har ett labagg med strömbegränsning och en hyffsad multimeter. :)

http://afrotechmods.com/tutorials/2011/ ... -tutorial/
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Aha, misstänkte nästan att det fanns något fiffigt sätt och labbagg har jag. Tackar för tipset.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Måste ju inte ens ha strömbegränsning på labbagget, släng ett lågt effektmotstånd i serie bara.

Skulle dock rekommendera TVÅ multimetrar, en för att mäta ström och en för spänning, skulle inte lita fullt ut på displayen på labbagget.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant tråd!

Volvo245GLT:
Samma typ av kablar fast köpta på Biltema, tror de kostade 35:- för tiopack, har jag också provat att de funkar som säkring. Det syns inte ens på kabeln om man provat att mata en skuren vindrutehissmotor :wink:

Däremot ser de lite sunkiga ut om man kör 8A halvkontinuerligt :wink:

H.O:
De där banankontakterna som antingen har en skruv på sidan eller hål från sidan för "vidarekoppling" är förbjudna att använda i vissa sammanhang, typ arbetsmiljökrav eller liknande. Problemet är ju uppenbart, skruven och spetsen på en "vidarekopplad" bananplugg är naken och strömförande på ett ställe där alla inte väntar sig att det ska vara strömförande.

Om det är en naken skruv så linda in bananen med ett par varv eltejp ifall du väljer att ha kvar den, eller använd den för all del till t.ex. högtalarkabel eller annat där du kan vara säker på att den inte blir använd till nätspänning om en massa år.

Den här tråden borde väl för övrigt med all önskvärd tydlighet förklara varför folk faktiskt märker skillnad ljudmässigt på kablar som enligt specen borde vara "tillräckligt bra"... (Ingen kör ju labbkablar i stereon, men samma fusk förekommer säkert även där).
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, det är den typen av banankontakt med skruv på sidan - lyckades tydligen "dölja" det på fotot. Nej, jag kommer inte använda dom till nånting över huvud taget.

EDIT: Ser nu på tidigare postade bilder att det faktiskt är BÅDE skruv på sidan OCH hål för vidarekoppling...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Klas-Kenny skrev:
Skulle dock rekommendera TVÅ multimetrar, en för att mäta ström och en för spänning, skulle inte lita fullt ut på displayen på labbagget.
Man kan ju ställa in strömmen först med en multimeter ansluten till
labbagget. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

netrunner skrev:Produkter där kvalité i materialet kan vara tveksam och där den spelar roll, där gör man bäst i ett köpa 1 vara från olika säljare och granska innan man lägger en order på 50.
Fast det hjälper ju inte alltid, köper man samma vara av samma kines tere gånger kan man ju få tre olika varianter.

Jag har till och med fått olika produkter i samma batch ibland.
Skriv svar