Brödrost --> lödugn
-
- EF Sponsor
-
- EF Sponsor
Här är en bild på ett kort som jag kört i brödrosten. Färgen varierar kraftigt på kortet vilket får mig att tro att även temperaturen gör det. På vissa ytor där det inte sitter några komponenter här färgen på kopparn blivit mörkare. Vid blå pil är den nästan röd-blå. Vid röd pil sitter en resistoror och där hade tennet inte smält. Denna del har också varit längst ut mot öppningen.
Någon dag när jag får tid ska placera flera mätprobar på kortet för att kunna se temperaturskillnaden.

Någon dag när jag får tid ska placera flera mätprobar på kortet för att kunna se temperaturskillnaden.

Senast redigerad av thepirateboy 31 juli 2012, 14:07:16, redigerad totalt 3 gånger.
- chrille112
-
- EF Sponsor
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tänkte på det här med hur större lödugnar brukar fungera,
dvs med ett band där kretskortet transporteras mellan olika värmezoner...
Hittade en kul brödrost som vore perfekt för att bygga en något mindre variant av detta.
Vet inte var man kan köpa den (i sverige), men den kommer iallafall från www.jarengoh.com
Vill man ha exakt koll på var värmen hamnar så kanske den här är rätt pryl.
Fler bilder på den finns här.
Annars kan man kanske lägga två brödrostar ner (som thepirateboy gjort) och plocka bort bottenplattan. Ena brödrosten står för förvärmning och andra för smältningen.
Rullbandet kan man säkert ordna från något ställe som säljer reservdelar till frityrmaskiner.
dvs med ett band där kretskortet transporteras mellan olika värmezoner...
Hittade en kul brödrost som vore perfekt för att bygga en något mindre variant av detta.

Vet inte var man kan köpa den (i sverige), men den kommer iallafall från www.jarengoh.com
Vill man ha exakt koll på var värmen hamnar så kanske den här är rätt pryl.

Fler bilder på den finns här.
Annars kan man kanske lägga två brödrostar ner (som thepirateboy gjort) och plocka bort bottenplattan. Ena brödrosten står för förvärmning och andra för smältningen.
Rullbandet kan man säkert ordna från något ställe som säljer reservdelar till frityrmaskiner.
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh