Kuggremshjul för nedväxling av servo

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swapper

Kuggremshjul för nedväxling av servo

Inlägg av swapper »

Hej!
Tänkte att många här har säkert stenkoll på det här med kuggremshjul m.m.
Dilemmat är att jag skulle behöva växla ner några servomotorer jag har, dessa är dock högvarviga (5100rpm eller mer...)
Räknar jag på utväxling för att få vettigt moment för att kunna driva en fräs/svarv skulle jag behöva 1:10 utväxling optimalt.
Servona ligger på 0.27nm i kont moment vilket ser ut att vara relativt linjärt över hastighetsspannet.
Är det rimligt att göra en 1:10 eller där omkring i ett steg med kuggremshjul eller blir den stora skivan för stor?
Har försökt i olika kuggremskalkylatorer men blir inte klok på hur litet det lilla hjulet får vara och hur stort det stora måste vara.
Fungerar 2 steg bra om det inte går i ett steg? blir det mycket backlash i en sådan lösning?
Sen även vilken typ av tandning som är lämpad för framförallt att kunna göra egna hjul (med hjälp av en 4e axel)

All input på detta mottages tacksamt för just nu sitter jag bara och ha ångest på vad som skulle vara lämpligt att beställa :)
DavidS

Re: Kuggremshjul för nedväxling av servo

Inlägg av DavidS »

Jag fick en bra länk i en tråd förut: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 40#p911540

Den länkar till en riktigt bra svensk pdf som innehåller massa info om kuggremsdrift: http://www.jens-s.se/LinkClick.aspx?lin ... uage=sv-SE

Det finns med korrektionsfaktorer(sida 8) beroende på hur många kuggar som är i ingrepp och det lägsta antalet där är 3st så du får nog räkna med att det är det lägsta tillåtna om formlerna skall gälla.

Som exempel, från beltingonline.com, så har det minsta T5-hjulet 10 tänder och det största 60 och jag hittade inget med 100 tänder där så du får nog sikta in dig på att göra utväxlingen i två steg. Det kan ju bli problem med antal kuggar i ingrepp också om du fräser egna hjul och gör utväxlingen i ett steg om du har för litet axelavstånd.
Polyuretanremmar(Synchroflex) på beltingonline har ståltråd som armering så det ska inte bli något backlash alls om du har rätt dimensioner på allting.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ok tackar för infon, skall nog försöka sikta in mig på att göra det i 2 steg då borde inte vara omöjligt.
Har kollat i jens datablad en del då det ligger i närheten här, är dock lite smått överväldigande med alla varianter.
Skall kolla lite närmre på T5 då det verkar vara ett relativt lätt hjul att tillverka själv?

Nu skall jag bara beräkna 2 stegs utväxling istället.... :)
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Varför inte använda kugghjul? Då kan du ju göra det i ett steg och glappet i kuggarna borde vara försumbart.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Kugghjul har jag aldrig sett någon använda för att styra axlarna på en cnc modd pga backlash problematik antar jag.
Det enda jag sett som är fungerar är planetväxlar vilket faktiskt finns som option till servona jag har.
En sådan växel går dock på flera tusen och jag skulle behöva ett gäng....
Skriv svar