Egna Eluppvärmda handskar. Hjälp mig med hårdvara/koppling
Re: Egna Eluppvärmda handskar. Hjälp mig med hårdvara/koppli
Tittar man på kraven som ställs på värmedynor är de rätt höga, just för att man vill undvika kortis mellan delar av slingan (eftersom kortis på ett ställe kan göra att effekten i en liten punkt blir väldigt hög).
I princip tror jag att kravet är så att om tråden går av så får den lösa änden inte kunna få kontakt med nån annan del av tråden. Tråden måste alltså i princip vara dragen i en elektriskt isolerad "kanal". Du får alltså lov att sy ihop två lager av värmetåligt tyg så du får kanaler att trä tråden genom.
I princip tror jag att kravet är så att om tråden går av så får den lösa änden inte kunna få kontakt med nån annan del av tråden. Tråden måste alltså i princip vara dragen i en elektriskt isolerad "kanal". Du får alltså lov att sy ihop två lager av värmetåligt tyg så du får kanaler att trä tråden genom.
Jag har oxå funderat lite på någon form av värme för händerna.
Ska man göra det enkelt så skulle jag testa bygga på en tummvante/handske istället för med fingrar, bör bli betydligt enklare eller varför inte göra handledsvärmare istället?
borde ju fungera relativt bra oxå att värma upp blodflödet till händerna därifrån?
Ska man göra det enkelt så skulle jag testa bygga på en tummvante/handske istället för med fingrar, bör bli betydligt enklare eller varför inte göra handledsvärmare istället?
borde ju fungera relativt bra oxå att värma upp blodflödet till händerna därifrån?
Klasse i sjön har ju annars värmehandskar för 300:-. Jag har inte testat dem själv så jag vet inte hur bra de är. http://www.clasohlson.com/se/Handske-me ... r314817002
kör moppe på vintern med har funderat på handvärmare med har ett par handledsvarmare för dator liggande borde gå att bygga in dom i mina handskar är usb drivna usb är 5 volt moppen ger 12 volt ett melandags projekt 

Du ska ha ett stort tack för länken!!MagnusA skrev:Klasse i sjön har ju annars värmehandskar för 300:-. Jag har inte testat dem själv så jag vet inte hur bra de är. http://www.clasohlson.com/se/Handske-me ... r314817002
Jag visste inte att det fanns en färdig lösning på mitt problem.
Hur som helst så har jag köpt "Handske med värmeslingor" och det inte bara fungerar bra, utan det fungerar perfekt!
Nu kan jag köra till jobbet i 15 minus och när jag är framme så har jag varma (och även lite svett) fingrar!

Det fungerar väldigt bra!
Så jag ville mest bara tacka för länken ---> http://www.clasohlson.com/se/Handske-me ... r314817002 Stort tack.
Sakerna jag köpte för att bygga, kommer säkert att komma till nytta i framtiden

Funkar det verkligen så bra? Läste recensionerna folk verkade inte vara nöjda med dem. Funderar själv på ett par.
kul att det löste sig! Annars för andra som är intresserade så har jag själv upptäckt att vindskydd och värma händer från början funkar mycket bättre än värmehandtag... en sak som kan va värd att tänka på om man skulle bygga själv, värme på utsidan handen ger mycket mer än på insidan!
precis värmer man på utsidan blockerar man kylan från att komma in och det blir mao inte kallt! 

Kolfiber-värmeband borde funka finfint till liknande byggen.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:GB:3160
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:GB:3160
- JimmyAndersson
- Kontakt:
proceed skrev:Du ska ha ett stort tack för länken!!MagnusA skrev:Klasse i sjön har ju annars värmehandskar för 300:-. Jag har inte testat dem själv så jag vet inte hur bra de är. http://www.clasohlson.com/se/Handske-me ... r314817002
Jag visste inte att det fanns en färdig lösning på mitt problem.
Men i trådens första inlägg skrev du ju:
proceed skrev:(Jag är inte intresserad av färdiga lösningar, som "köpeelhandskar" eller eluppvärmda handtag till styret, jag vet om att det finns, men vill prova göra mina egna)
Naturligtvis kan man ju ändra sig, men att först veta och sedan *inte* veta. Det får jag inte ihop..

Jo klart det låter konstigt
Men visste inte om att det fanns så billiga med el.
Sist jag såg Handskar & Sulor som är eluppvärmda var på Team Sportia och då kostade dom 1500kr med ett batteri acc och laddare.

Sist jag såg Handskar & Sulor som är eluppvärmda var på Team Sportia och då kostade dom 1500kr med ett batteri acc och laddare.
Men 300kr handskarna är inte lösning på ditt problem.
Det blåser rakt genom dom, så någon värme lär du inte känna.
Det blåser rakt genom dom, så någon värme lär du inte känna.
Jo det var verkligen lösningen på problemet
Jag ska lova dig!
Dom är verkligen inte optimala!! Men nog för att det räcker för mig i 20minuter.
Kunde ju knappt hålla i styret innan då det var 15minus då det gjorde så ont. Och då hade jag ändå köpt ett par "vanliga" Mc handskar som kostade 700kr.
Med Claes O trehundrakroners elhandskar kommer jag till jobbet och är normalt (och faktiskt lite svettig på delar av handen) varm. Och visst känner jag värme, tillräckligt för min del!
Men handskarna är inte felfria, när man stoppar i batteripacken i fickan på handsken så blir dom fruktansvärt trånga i "halsen", och jag fattar dom negativa omdömena handskarna fick p g a av det.
Jag (Läs: min flickvän) löste det med att sprätta upp skarven/sömmen och lägga till/sy in mer tyg så att den blev bra! Så att man får in jackan i den.
Och när du skrivet att det blåser rätt igenom dom, så har du fel, det är inga stickade vantar det rör sig om. Kvaliteten är mycket bra på själva tyget.
Men du vet ju säkert bättre själv vad som är lösningen på mitt problem

Dom är verkligen inte optimala!! Men nog för att det räcker för mig i 20minuter.
Kunde ju knappt hålla i styret innan då det var 15minus då det gjorde så ont. Och då hade jag ändå köpt ett par "vanliga" Mc handskar som kostade 700kr.
Med Claes O trehundrakroners elhandskar kommer jag till jobbet och är normalt (och faktiskt lite svettig på delar av handen) varm. Och visst känner jag värme, tillräckligt för min del!
Men handskarna är inte felfria, när man stoppar i batteripacken i fickan på handsken så blir dom fruktansvärt trånga i "halsen", och jag fattar dom negativa omdömena handskarna fick p g a av det.
Jag (Läs: min flickvän) löste det med att sprätta upp skarven/sömmen och lägga till/sy in mer tyg så att den blev bra! Så att man får in jackan i den.
Och när du skrivet att det blåser rätt igenom dom, så har du fel, det är inga stickade vantar det rör sig om. Kvaliteten är mycket bra på själva tyget.
Men du vet ju säkert bättre själv vad som är lösningen på mitt problem

Då har dom genomgått förbättringar sedan något år tillbaka. Det är ju riktigt positivt för det blåste bokstavligen genom tyget på ett av tidigare exemplaren, men då tvättar vi bort den stämpeln nu. 

-
MagnusA skrev:Klasse i sjön har ju annars värmehandskar för 300:-. Jag har inte testat dem själv så jag vet inte hur bra de är. http://www.clasohlson.com/se/Handske-me ... r314817002
Har de också funkar skitbra.