Styr motor med transistor
Styr motor med transistor
Har två transistorer,http://docs-europe.electrocomponents.co ... 93237d.pdf, kopplade enligt följande:
9V-motorn drar mellan 9mA - 340mA beroende på last. Hur ska jag beräkna R1 och R2 ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Styr motor med transistor
Snarare varför två ?
Det hade väl funkat bra med den undre utan den övre med ?
Det hade väl funkat bra med den undre utan den övre med ?
- Klas-Kenny
Jag hade bara satsat på att bottna transistorer istället för att räkna på exakt "rätt".
Å-H
basströmmen = kollektorström/hFE
sedan öka basströmmen en faktor 10 som tumregel.
basströmmen = kollektorström/hFE
sedan öka basströmmen en faktor 10 som tumregel.
Utan motstånd R1 och med R2 = 976 ohm verkar det som att motorn bara går på halvfart. Vad kan vara fel?
(Hfe = 40, Ic = 340 mA, Ib = 8.5 mA, R2 = (9 - 0.7) / (8.5*10^-3) = 976)
(Hfe = 40, Ic = 340 mA, Ib = 8.5 mA, R2 = (9 - 0.7) / (8.5*10^-3) = 976)
- prototypen
Den spänning som driver den övre transistorn måste vara högre än drivspänningen 9volt.
976 ohm känns som för liten resistans till den nedre med den belastning som motorn ger.
Om du ger oss hela problemet så är det mycket enklare, dessutom finns det nog 10 trådar om H bryggor.
Protte
976 ohm känns som för liten resistans till den nedre med den belastning som motorn ger.
Om du ger oss hela problemet så är det mycket enklare, dessutom finns det nog 10 trådar om H bryggor.
Protte
Du räknar fel på det övre motståndet, då du bara räknar Ube, du måste lägga till spänningsfallet över motor samt den nedre trissans UCEsat till Ube, dvs i princip 9V-UCEsat +Ube
Skulle jag kunna utelämna R1 och bara ansluta basen på den övre transistorn till +9V ? Vill ha så mycket spänningsfall över motorn som möjligt.
Ingen bra ide, vid fel på motorn, så bränner du trissan, eller det som driver trissan.ramboerik skrev:Skulle jag kunna utelämna R1 och bara ansluta basen på den övre transistorn till +9V ? Vill ha så mycket spänningsfall över motorn som möjligt.
- prototypen
Blir det "fel" på motorn så ryker transistorn oavsett motstånd eller inte.
Protte
Protte