Jag har fått lite pengar över nu, och funderar på om jag ska lägga dem på en beställning från exempelvis elfa. Bland annat de delar som behövs för att bygga en programmerare, och ett antal lämpliga kretsar att programmera. Det jag vill bygga är en enkel styrning till ett tändsystem, i princip ska det fungera såhär:
Insignalen till datorn håller en frekvens på ca 20-200hz, vanlig fyrkantvåg från exempelvis en halleffektswitch eller vilken sensor som råkar vara lämpligast. Signalen ska fördröjas en viss tid (gissningsvis 50-200 millisekunder eller något sånt) beroende på frekvensen på insignalen, exempelvis att 0-20hz ger 150ms fördröjning, 20-40hz ger 130ms och så vidare. Jag vill ha minst 10 olika "steg" när det gäller frekvensen, och gärna ungefär samma antal steg när det gäller tiden.
Jag vet mycket väl att mina nuvarande kunskaper inte räcker till att få allt det att fungera, men jag vill utgå från grejer som räcker hela vägen den dagen jag klarar av det. Till att börja med vill jag bara få det att fungera så jag ser att det är värt att jobba vidare med, kanske med en fast fördröjning eller fördröjning som ändras i två steg eller något sånt.
Så, nu till frågan, eller snarare frågorna.
Vilken/vilka uC är lämplig för ett sånt bygge?
Var kan jag hitta en lämplig programmerare till dem, alternativt var kan jag hitta info om hur jag bygger en sån programmerare?
Och slutligen, var kan jag läsa på om programmering?
Alla tips är välkomna, jag har som sagt inte en aning om vad jag pysslar med...