Vad väl inte helt välskött.


Körde ett varv på Tuvängen(Gokartbanan i Södertälje), sedan blev den trött.

Gjorde inte så mycket i och med att planen redan från början var att elkonvertera den.
En liten beställning lades till Hobbyking:
Turnigy TrackStar 150A 1/8th Scale Brushless Car ESC
Turnigy TrackStar ESC Programing Card
Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger
Turnigy 130A Watt Meter and Power Analyzer
TGY 63-54-A 250Kv Brushless Outrunner (Eq. 52-20)
Turnigy nano-tech 5000mah 6S 25~50C Lipo Pack *2
Turnigy Pure-Silicone Wire 8AWG (1mtr) BLACK
Turnigy Pure-Silicone Wire 8AWG (1mtr) RED
Polymax 5.5mm Gold Connectors
Plus ett gashandtag till en elscooter.
Bort med med tvåtaktsmotorn och dit med elmotorn.
Översättning från gashandtagets resistiva utgång till radiostyrningssignal
fuskades till med en Arduino jag hade liggande.
Hittade en färdig programsnutt på nätet som funkade perfekt utan modifikation.

Hittade ett framdrev i en bra-å-ha-låda som loctitades på utgående axel för testning.

Allt funkade klockrent och det råkande bli ett långt svart burnismärke i källargolvet.

Funkade bra vid premiärturen på Tuvängen, med efter 50 meter släppte framdrevet från axeln.
Dög tydligen inte med enbart medium Loctite. Hade visst glömt bort den detaljen.

Sedan blev det hemfärd och vidare meck.
Dock under testning på bänken gav plötsligt motorkontrollen upp.
Körde motorn obelastad på ca halv gas, sedan var det som om man tryckt på off.
Ingen rök eller dramatik. Går inte att hitta några synliga fel på den.
Känn som om det är själva kontrollsidan som gett upp.
Fast Hobbykingkong är väl inte direkt världsberömda för sina kvalitetsprodukter?

Så nu är frågan, vad göra?
Vill bara få igång den så att det går att busa runt lite.
Någon hästkraft eller fem typ.
Detta är vad jag har liggande förutom det som sitter på hojen:

Alternativ:
A
1. Beställa ny (större) 200A kontroller från Hobbykongen.
2. Montera slungkoppling från Minimoto för att man skall slippa smyga igång den.
(Barnvänligare. Drar man full gas från stillastående bränner man
med största sannolikhet kontrollern om man inte har koppling.)
B
Beställa en bättre(?) kontroller och montera sensorer på motorn. Typ en sån här.
(Mer meck.)
C
Eller beställa ett komplett 1kW 'lådbilskit' för runt 1 500:- och bara använda batterierna, 2 st 6s 5Ah=44,4V nominellt.

Finns gott om plats i ramen för en större motor dessutom.

Förslag, idéer och länktips emottages med tacksamhet!

Budget upp till ett par tusen kanske.

/Wombat