Max belastning batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Re: Max belastning batteri

Inlägg av Sluggo »

Jag är tacksam för din hjälp, Protte.
Jag kan förstå att det kan kännas så ibland. I detta fall vill jag vara rätt säker i förväg, eftersom jag inte kan testa live förrän nästa nyår och då måste det fungera..

Jag är faktiskt ingen sån som du säger, även om det kan verka så i denna tråden. Orsaken till att jag frågar mycket är för att jag håller på att lära mig. Och det vill jag verkligen. -Det är därför jag gör detta projekt!
-Jag är inte en av dem som vill ha alla svaren upplagda på silverfat som visar exakt hur jag ska göra varje detalj (Jag vet att det finns sådana också, och många av dem). Men problemet jag har är samma som du, fast tvärt om. -Det är oerhört svårt för oss som vet lite mindre och inte kan alla tekniska termer för allting, att få hjälp att leta i rätt riktning.

Ofta får man ett svar som är förvirrande eller luddigt -För att man pratar olika språk. -Jag pratar amatörspråk och svaren kan komma i "proffsspråk" med fackliga termer osv. Och förstår man inte riktigt eller vill ha ett lite mer definierat svar blir man uppfattad som ett fegt, lat dumhuvud som inte fattar eller vill lära sig. Och det är just det som gör det så förbannat svårt att få hjälp i såna här forum.
Projektet jag håller på med nu kommer att ta mig tid och jag kommer behöva lära mig väldigt mycket och kommer behöva väldigt mycket hjälp. Men hjälpen försvinner oftast när man upptäcker att man pratar med en nybörjare, vilket gör det hela ännu svårare.

Försöker inte attackera någon här nu, det är lite svårt att få ut vad jag menar.
Men vi blir frustrerade på båda sidor, eftersom vi pratar olika språk.. Det har hänt att jag gett upp vissa saker här av den anledningen, men denna gång kommer jag inte göra det, jag SKA göra detta projekt. och jag SKA lära mig det som behövs!
(Nu pratar vi såklart inte längre om batterier, utan projekt i det stora hela)

Anyways.. Hoppas din dåliga dag blev bättre och att det löste sig med bilen, Protte.
Och igen: Jag är mycket tacksam för all hjälp jag har fått här!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bra.
Skaffa en tändare (är de engångs eller håller de för flera skott) och mät spänning och ström så ser du hur mycket spänningen dippar.
Av empiriska prov lär man mycket, aha blev det så!
Jag har en "produkt" som bara skulle vara omöjlig att komma på men pga av att en sak inte fungerade så funkar det tvärtom istället. (Glasfibern i mönsterkort är i stort sett genomskinlig för IR ljus)

Protte
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om du kör tändare med pyroteknisk sats (vilket jag inte rekommenderar då dom är väldigt känsliga och kräver att man modifierar sina pjäser för att användas) så krävs det ca 1V 0,5A för att garanterat utlösa dom (oftast klart mindre), och det krävs rejäl försiktighet i hanteringen då det finns många fall där dom har gått av av statisk elektricitet.

Det jag rekommenderar för sånt här bruk är Talon-klämmor:

Dom är säkrare då dom i princip inte kan gå av pga statisk elektricitet, och inte kräver att man modifierar pjäsen, bara klipp av stubinen till lagom längd och klicka på en Talon-klämma, dessa kräver typ 0,5A och har en resistans runt 7-8ohm, 6V brukar vara vettigt att köra dom på för säker avfyrning även med lite kabellängd, men 4st AAA-batterier duger gott även för 2st paralellkopplade Talons.

Kostar dessutom bara ett par kronor styck:
http://www.easypyro.com/talon-igniter-2m

Disclamer: Jag är absolut inget proffs om det låter så, men har pillat lite pyro med utbildade bekanta.
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Tack igen! :D
Kommer köra med Talonklämmor, som du säger, Meduza. Har kört det med mitt trådbundna system ett par år och det funkar kanon! -Både säkert och pålitligt (vid rätt strömkälla).

Protte: Klämmorna är engångs. -Tråden brinner av på ett par sekunder så är den förbrukad sedan. -Därför är det också svårt att mäta, tycker jag, eftersom det går så pass fort och med den utrusningen jag har hinner jag inte få någon vettig avläsning under själva användningen. Ska testa att mäta på batteriet före och efter får vi se.

Men jag ska köpa hem lite grejor och testa nu, lutar åt 4-6AAA, får se vad som blir stadigast..

Kommer att starta en tråd i projektkategorin för detta sen, tror jag. -Kommer som sagt behöva en del hjälp, tips och knuffar i rätt riktning för resten av bygget..

Vill också bara påpeka att det jag nämnde förut angående luddiga svar och "bristande kommunikation" m.m. Inte gäller just denna tråd! (Inte från ert håll iallafall) -Har fått mycket bra hjälp och svar i denna frågan.
Tack igen!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det finns en kille på pyrouniverse som har mätt på talons med riktig mätutrustning :
http://www.pyrouniverse.com/forum/showt ... rrent-data

"Några sekunder" handlar det inte om att tråden brinner av på, utan i testråden ovan så pratar man om runt 120ms brinntid och strömmen som den drar @ 12V är första 10 millisekundrarna runt 2A, sedan dalar det i en jämn kurva ner till 0,2A tills precis innan den brinner av ca 110ms senare, på 24V så pratar vi om halva den tiden, man rekommenderar dock att försöka köra mellan 6 och 24V då det annars är stor risk att tråden brinner av för fort och inte hinner tända stubinen.
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Hmmm.. Jag har räknat på ca 2 sekunders brinntid, för att vara på den säkra sidan. Stubinen har oftast tänts innan dess, men ofta kan det ta en stund och 2s. känns ändå inte orimligt i vissa fall, speciellt inte förra året, när det regnade rätt duktigt och stubinerna var blöta..
Förmodligen har inte mitt rätt gamla batteri riktigt levererat 12V under hela avfyrningen och kanske påverkar även själva stubinen (kylning, fukt, material osv.) resultatet, det är ju rätt stor skillnad mellan 120ms och 2s..

Brinntiden spelar ingen större roll just i detta fallet, huvudsaken är att alla brinner av inom samma tidsram, men det är ändå intressant. Kanske ska testa dra ner slutningstiden sedan, när det börjar bli dags för den biten.. Speciellt om jag sätter in "rätt" strömkälla.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det nu är sådär korta tider så borde ju en diod (eventuellt "ideell" mha MOS-FET) och en glättningskonding funka för att se till att radiodelen inte påverkas av spänningsdippen (om det blir en).

Och om en mottagare bara ska kunna tända max två tändare så lär ju 3-4 R6 räcka rätt gott och väl?

Frågan är om det kanske skulle funka med en buck-omvandlare för att trycka upp 6 V till 9 V till mottagaren? Då kommer den att ersätta dioden i lösningen, och så behöver man bara en rejäl reservoarkonding? Eller om det blir enklare och billigare att köra med fler batterier?

Min spontana tanke är att hållare för 4 R6 är väldigt enkelt att hitta, hållare för 6 R6 är inte alls lika vanligt.
Skriv svar