varvtalsregulator till dieselmotor
-
Re: varvtalsregulator till dieselmotor
Exempel
http://www.xlogic.se/elc12s.html
ELC-12DC-DA-TP
Digitala ingångar 4
Dig./analoga ingångar 4
Driv/ingångsspänning 12-24VDC
Utgångar 4 Transistorer (NPN)
Höghastihetsingång Ja (I5,I6=14KHZ I7,I8=60KHZ)
PWM utgång JA Q3,Q4 (333Hz)
Sen skulle det kanske fungera med ett 0-10v ställdon av något slag. I ställer för Rc servo.
http://www.xlogic.se/elc12s.html
ELC-12DC-DA-TP
Digitala ingångar 4
Dig./analoga ingångar 4
Driv/ingångsspänning 12-24VDC
Utgångar 4 Transistorer (NPN)
Höghastihetsingång Ja (I5,I6=14KHZ I7,I8=60KHZ)
PWM utgång JA Q3,Q4 (333Hz)
Sen skulle det kanske fungera med ett 0-10v ställdon av något slag. I ställer för Rc servo.
Hej Ulf!
Precis det du beskriver ligger som idé att försöka skapa till min miniskotare. Har själv en CAT 317 grävmaskin med just sådan varvtalsstyrning. Att hitta motsvarande servon som Åkerman, CAT eller motsvarande använder kan nog bli knepigt. Förslaget att ev. kunna läsa av varvtalet via generatorn är en god idé, det ska jag kolla om det går att få tag i en sådan signal. Min tanke är att använda RC-servo som innehåller potentiometer som känner läget på gasen och använda någon form av programmerbar krets för att sätta egenskaperna och på så vis få en relativt enkel och billig konstruktion skulle vara toppen. Avsikten är att det ska gå att eftermontera utan allt för stora ingrepp på motorn. /skogsolle
Precis det du beskriver ligger som idé att försöka skapa till min miniskotare. Har själv en CAT 317 grävmaskin med just sådan varvtalsstyrning. Att hitta motsvarande servon som Åkerman, CAT eller motsvarande använder kan nog bli knepigt. Förslaget att ev. kunna läsa av varvtalet via generatorn är en god idé, det ska jag kolla om det går att få tag i en sådan signal. Min tanke är att använda RC-servo som innehåller potentiometer som känner läget på gasen och använda någon form av programmerbar krets för att sätta egenskaperna och på så vis få en relativt enkel och billig konstruktion skulle vara toppen. Avsikten är att det ska gå att eftermontera utan allt för stora ingrepp på motorn. /skogsolle
Hej Båtdoktorn!
Tack för tips om regulator, klart intressant, ska kolla webbsidan om var man kan köpa den och vilket pris.
Ställdon! kanske ett alternativ, vet du var man kan få tag på ett dylikt? /skogolle
Tack för tips om regulator, klart intressant, ska kolla webbsidan om var man kan köpa den och vilket pris.
Ställdon! kanske ett alternativ, vet du var man kan få tag på ett dylikt? /skogolle
Hej Alla som besvarat min fråga, jättekul. Som nybörjare i forum sammanhang trodde jag inte att på bara 24 timmar (blev medlem igår) få så bra respons. Jag har fått en rejäl skjuts på viljan att få fram något. Trots knagglig inledning från min sida, visste inte exakt hur sidan fungerade, sorry Icetop, men nu hoppas jag att det blir rätt.
Jag vill lära mej mer om microkretsar och PIC, det har ju hänt en del sedan man gick i skolan
Vet någon om det finns någon lärobok där man kan lära sig lite om principerna med mikcrokretsar/PIC innan man tar sig an att provbygga något, t.ex. det som JohnGalt föreslog, klart intressant. /Mvh skogsolle
Jag vill lära mej mer om microkretsar och PIC, det har ju hänt en del sedan man gick i skolan

Vet någon om det finns någon lärobok där man kan lära sig lite om principerna med mikcrokretsar/PIC innan man tar sig an att provbygga något, t.ex. det som JohnGalt föreslog, klart intressant. /Mvh skogsolle
-
Nu fick jag inte med alla bilder och så från hjälp filen. Men skulle det inte gått köra ett rc servo från Plc jag nämnt tidigare

Kod: Markera allt
Short description
The Pulse Width Modulator (PWM) instruction modulates the analog input value Ax to a pulsed digital output signal. The pulse width is proportional to the analog value Ax.
Parameter PT
The periodic time PT can be provided by the actual value of another already-programmed function:
Analog comparator: Ax Ay
Analog trigger: Ax
Analog amplifier: Ax
Analog multiplexer: AQ
Analog ramp: AQ
Analog math: AQ
Up/Down counter: Cnt
Parameter p (number of decimals)
Parameter p applies only to the display of the Ax value in a message text.
Description of the function
The function reads the value of the signal at the analog input Ax.
This value is multiplied by the value of parameter A (gain). Parameter B (offset) is added to the product, as follows:
(Ax * Gain) + Offset = Actual value Ax
The function block calculates the proportion of the value Ax to the range. The block sets the digital output Q high for the same proportion of the PT (periodic time) parameter, and sets Q low for the remainder of the time period.
Examples with Timing Diagrams
The following examples show how the PWM instruction modulates a digital output signal from the analog input value:
Example 1
Analog input value: 500 (range 0...1000) Periodic time T: 4 seconds
The digital output of the PWM function is 2 seconds high, 2 seconds low, 2 seconds high, 2 seconds low and continues in that pattern as long as parameter "En" = high.
Example 2
Analog input value: 300 (range 0...1000) Periodic time T: 10 seconds
The digital output of the PWM function is 3 seconds high, 7 seconds low, 3 seconds high, 7 seconds low and continues in that pattern as long as parameter "En" = high.
Calculation rule
Q = 1, for (Ax Min) / (Max Min) of time period PT Q = 0, for PT [(Ax Min) / (Max Min)] of time period PT.
Note: Ax in this calculation refers to the actual value Ax as calculated using the Gain and Offset. Min and Max refer to the minimum and maximum values specifed for the range.
Special feature.
General, the output frequency could be up to 30Hz But the Q5,Q6 of ELC-18DC-D/DA-TN type (PNP transistor output) CPU could be up to 333 Hz and the property dialog box of PWM function block setting as follows:
If the special output is selected in the property dialog box of PWM block, then the unit of periodic time will be changed from s:1/100s to s:1/1000s, so if you input 3 (1/1000s) , then its frequency is 1000/3 Hz.
Notes:
1.The periodic time must be no less than 3 ms.
2. If the specific output is selected in the property dialog box of PWM block, then the output pin of PWM function block cannot be linked as input to other blocks.
3. Q5, Q6 of ELC-18DC-DA-TN & ELC-18DC-D-TN on the above dialog box are exactly corresponding to Q3, Q4 of ELC-12DC-D/DA-TN (PNP) CPUs
Hej Båtdoktorn!
Jo absolut, eftersom den har PWMutgång, tänkte inte på det i mitt sista inlägg. Jag ska absolut kolla om det kan gå med ditt förslag. Att jag vill lära mej mer om PIC och dylika saker är att jag har flera byggen på gång med fler parametrar som ska styra och styras, så det är lite för att förbereda mig för nya utmaningar. /skogsolle
Jo absolut, eftersom den har PWMutgång, tänkte inte på det i mitt sista inlägg. Jag ska absolut kolla om det kan gå med ditt förslag. Att jag vill lära mej mer om PIC och dylika saker är att jag har flera byggen på gång med fler parametrar som ska styra och styras, så det är lite för att förbereda mig för nya utmaningar. /skogsolle
-
Som jag ser det så är huvudproblemet att den mekaniska regulatorn du använder är olämplig för de varvtalsområden du kör motor på.
Det finns mekaniska regulatorer som är känsligare på lägre varv, motorer med dessa används bland annat till elverk.
I princip vore den mest självklara lösningen att konfigurera om regulatorn med lämpliga delar för att få den mer känslig vid det varvtal du jobbar, men det är nog lättare sagt än gjort att skaka fram dom delarna. Du kan ju läsa här till exempel: http://www.ssbtractor.com/wwwboard/view ... ta&msg=927
Alternativet att komplettera med en elektronisk regulator är nog enklast.
Jag vill inte förstöra din inspiration, men innan du börjar bygga kan det vara värt att kolla upp priserna på de elektroniska regulatorer som finns att köpa.
Googla på "Electronic Governor": http://www.google.se/#hl=en&sugexp=les% ... 80&bih=661
Det finns mekaniska regulatorer som är känsligare på lägre varv, motorer med dessa används bland annat till elverk.
I princip vore den mest självklara lösningen att konfigurera om regulatorn med lämpliga delar för att få den mer känslig vid det varvtal du jobbar, men det är nog lättare sagt än gjort att skaka fram dom delarna. Du kan ju läsa här till exempel: http://www.ssbtractor.com/wwwboard/view ... ta&msg=927
Alternativet att komplettera med en elektronisk regulator är nog enklast.
Jag vill inte förstöra din inspiration, men innan du börjar bygga kan det vara värt att kolla upp priserna på de elektroniska regulatorer som finns att köpa.
Googla på "Electronic Governor": http://www.google.se/#hl=en&sugexp=les% ... 80&bih=661
Hej Anders Olsson!
Det är helt riktigt att det nog är svårt, kanske omöjligt att "trimma" den mekaniska regulatorn. Därav anledningen att jag funderar på en elektronisk. Onej, du förstör inte alls inspirationen att bygga något. Det är just sådana tips som du ger och andra på denna sida har gett som inspirerar att hitta en lösning. Tack jag ska kolla vart det kan leda. /skogsolle
Det är helt riktigt att det nog är svårt, kanske omöjligt att "trimma" den mekaniska regulatorn. Därav anledningen att jag funderar på en elektronisk. Onej, du förstör inte alls inspirationen att bygga något. Det är just sådana tips som du ger och andra på denna sida har gett som inspirerar att hitta en lösning. Tack jag ska kolla vart det kan leda. /skogsolle
Vad gäller att läsa av varvtalet så sägs det att man kan få rätt bra resultat genom att titta på frekvensen hos en växelströmsgenerator (för batteriladdningen).
Tack MiaM!
Det kommer att bli så, flera har sagt att det ger en gott resultat att läsa av frekvensen/varvtalet. /Skogsolle
Det kommer att bli så, flera har sagt att det ger en gott resultat att läsa av frekvensen/varvtalet. /Skogsolle