CAD-ritning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gnc

CAD-ritning

Inlägg av gnc »

Tjena! behöver hjälp med en CAD-ritinig, av huvudkretsschema och ett styrkretsschema över Y/D start, obs! är nybörjare vad gäller CAD programmet. Har varit inne på pkdata och kollat på några av deras demo videon, men just Y/D start svårt o få grepp om.
Tack i förhand
Användarvisningsbild
prototypen

Re: CAD-ritning

Inlägg av prototypen »

Är det en skoluppgift?
Det primära är det att lära sig CAD.
Eller är det att lösa hur en Y-D start fungerar.

Lösningen är en vanlig kontaktor och en dubbel samt ett tidrelä.
Eller så kan det vara en handmanövrerad Y-D.

Båda går att rita på papper.

Protte
fidde_modboy

Inlägg av fidde_modboy »

Hej

här är en rätt enkel skiss över en y/d start

först sluter ju "C1" och "c2" sen växlar den snabbt mellan "C2" och "C3" och under tiden är "C1" fortfarande till, man får på så sätt en växling mellan y och d
kan både styras manuellt via återfjädrande knappar med hållkrets eller via tidur som styrs med 2 återfjädrande knappar.

Bild
gnc

Inlägg av gnc »

Tack så mkt för hjälpen. Ja precis det är en uppgift.
Som sagt det primära är ju att rita och inte att just lösa, och när man som sagt inte är van med CAD och har en tjock pärm att läsa ur svårt o ta till sig allt, man vill som sagt, ha något att gå efter, när ja försökt hitta en liknande ritning att gå efter för att sedan rita det i CAD programmet har jag inte lyckats hitta något bra.
Tack
gnc

Inlägg av gnc »

Tack så jätte mycket fidde, jätte snällt nu får jag sitta med CAD programmet och alla dess funktioner och försöka rita.
Så för min del så är det väl att rita , den ritning du la upp fast med CAD programmet ?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Eftersom du skriver pkdata antar jag att du använder EasyEl. Om det är så så finns faktiskt Y/D-start färdigritat, bara att namnge komponenterna. Det finns även massa andra färdiga kopplingar t.ex. fram/back, tvåfart o.s.v.
gnc

Inlägg av gnc »

a precis EasyEl dvs att att kopplingarna är klara bara att binda ihop dom i kretsen när man kör EasyEl ? jag är nybörjare kanske förklarar konsigt
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Välj först "Menyer" och tryck på kretsschema(stående eller liggande. Välj sedan "123fas", gå ned till "Motordrift 3-fas säkring och välj Y-D-start.
gnc

Inlägg av gnc »

Oki tack så mycket jätte snällt , får ta en titt på easy el och rita lite , tack så mycket för hjälpen .
Skriv svar