Anodiserad aluminium

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Anodiserad aluminium

Inlägg av ensten »

Kan inte du göra en how-to och lägga upp i wikin?
Agwan

Inlägg av Agwan »

He he, låt honom lära sig själv först. Men helt klart, när du fått till det bra så skriv en wiki.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

I Trumlingstråden har ju Borken mer eller mindre gjort det, sen måste man nog anpassa i varje fall till utrustning, kemikalier och material. Men vi får se om jag skriver ihop något.

EDIT: Förresten, var hittar man små mängder ren aluminiumtråd? Panduro har, men vet inte om den är anodiserad redan, och priset är inte så attraktivt. Vill ju bara ha ett par meter eller så.
petercab

Inlägg av petercab »

Frågan är hur bra det går med svetstråd?
Jag har 1,2,4,6mm alupinnar som kanske kan funka.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag misstänker att legeringen i svetstråd kanske kan ge lite tråkiga bieffekter, äh en 50-lapp på Panduro funkar. Har testat med svarvspåna vilket funkar men är ju inte direkt ultimat.
Annars har tydligen elstängsel ofta alutråd.
petercab

Inlägg av petercab »

Ja elstängseltråd borde ju vara rejält billigt, är nog ingen dum idé :)
PF013

Inlägg av PF013 »

X-IL skrev:EDIT: Förresten, var hittar man små mängder ren aluminiumtråd? Panduro har, men vet inte om den är anodiserad redan, och priset är inte så attraktivt. Vill ju bara ha ett par meter eller så.
Jag köpte ett par meter elkabel på skroten. Var och en av de fyra ledarna var kanske ett dussin trådar ca 3mm i diameter (men inte helt runda). Har fungerat bra på det (enda lilla) anodieringsförsök jag gjort.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Sant, jag åker förbi i veckan och kollar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En hel livsåtgång för 100 hobbyanodiserare :)
Borken

Inlägg av Borken »

Kan bifoga ett av mina testobjekt PH- metoden och blå alltextilfärg

Biten är en gammal ficklampskropp hemmasvarvad fram till räfflorna, innan var ficklampan natureloxerad men det gick bort i betningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ser ju bra ut det där!
Jag håller på att slipa en aluminiumkåpa som skall användas i mitt RIAA-bygge (Mizzarrogh vet vad det är för kåpa) och så snart den är färdig tänkte jag att den skulle få en brons-/kopparfärgad yta.

Borde funka med brun textilfärg för att få önskad kulör, eller vad tror ni? Jag tänkte högglanspolera kåpan innan anodiseringen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Snyggt Borken, färg från vilken leverantör? Hur länge betade du får att få bort eloxeringen/anodiseringen?

ensten, jag har provat med olivgrön och den har hittills inte fäst på någonting, om det beror på färgen eller att de bitarna inte blivit ordentligt gjorda kan jag inte svara på. Det jag vill säga är att det kan spela roll vilken nyans det är.
Borken

Inlägg av Borken »

Jag är inte så organiserad av mig så jag klockar tider :P

Betningen gick rätt snabbt säkert under minute, man ser vad som händer. Men beta inte för djup för då blir ytan grov.

Vad gäller anodiseringen så tror det blev en timme i badet innan jag tyckte att ytan blivit tillräckligt matt(som natureloxering), körde nån test med kortare tid men det blev flammigt.

Färgen jag hittade var en gammal "Herdins Textile Colour multi fibre", jag köpte också en mikroskopisk påse färg för dyra pengar på ebay. Tycker att resultatet blev likvärdigt. Vad jag fattar så är det viktigt att pigmentet fastnar i porerna så ju finare pigment destå bättre.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmm, då har du nog större koncentration NaOH än de 2% som står i länken gissar jag? Tog ikväll bort ett av mina misslyckade försök (den ljusrosa jag gjort), och jag såg färgrester bra länge, så efter typ 1h var allt borta. Det stämmer också mer med vad jag läst om att beta bort anodisering. Anyway, hur snabbt blir kaustiklösningen för klen, byter man efter varje bit eller var hundrade? Samma med syralösningen, där har det löst ut en massa kristaller på botten i min bunke nu, dags att byta då? Kan bero på att jag har bara 7-10 grader i garaget också kanske.

Nå jag satte just igång ett långkok med anodisering, det kommer ju bara att bygga på ett tjockare lager ju längre tiden går. Tänkte ta upp biten och slänga i varm färg i morgon bitti innan jobbet.
Skriv svar