WLAN-router laddar upp ESD-lådor?!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
w0o4

WLAN-router laddar upp ESD-lådor?!?

Inlägg av w0o4 »

Hej alla,

vi har idag inventering på jobbet och så kom vi till våra små ESD-lådor för små komponenter (0402, 0603, 0805, 1206 och SOT-23 och liknande diskreta kapslar). Lådorna innehåller motstånd, kondensatorer, några induktanser och olika halvledarkretsar såsom dioder, LED, engrindslogik, osv. Dessa lådor har stått i en hylla och under denna hyllan har det rummets WLAN-router varit fastskruvad.

När vi skulle hälla ut komponenterna visar det sig att de är statiska och "hänger" kvar i lådorna!

Är det någon som kan förklara detta så jag förstår varför det har hänt.

Hur laddar jag ur lådorna på bästa sätt?

MEN VIKTIGAST: har komponenterna skadats av detta?!?

Tacksam för svar.
/Joakim
Senast redigerad av blueint 11 januari 2013, 11:14:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: ESB-lådor -> ESD-lådor
Nerre

Re: WLAN-router laddar upp ESB-lådor?!?

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte det är statiskt elektricitet som håller kvar dem. Än mindre lär det vara WLAN-routern som påverkat.

Mer troligt är väl att plasten läckt ifrån sig nån klibbig mjukgörare eller nåt liknande.

För att statisk elektricitet skall göra att två saker hålls ihop måste de såvitt jag förstått ha olika laddning. Det innebär i sin tur att de måste vara isolerade. Två ledande förmål som kommer emot varandra får i princip omedelbart samma laddning. Och komponenterna har väl inte särskilt stora isolerade ytor?
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Nja, alltså komponenterna hänger kvar i boxen. Inte direkt i varandra.
Och häller vi ut dem på ett papper så kan de fastna i pappret också. Lägger vi sedan händerna på komponenterna och lägger tillbaka dem så minskar effekten av att de hänger kvar i lådan.

Och att det skulle runnit något på dem i alla fack på flera olika lådarrayer ser jag som väldigt osannolikt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Låter skumt.. men jag menade alltså att plasten gett ifrån sig nåt, det lär ju hänt i alla burkarna då liksom. Inte att det runnit nåt utifrån.
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Ahh, ok du tänker så.

Mm, jag hoppas att du eller någon annan kan motbevisa vad jag skrev för jag känner mig orolig att löda in dessa komponenter på kort som sedan skall ut på kort runt om i världen...

Tack för din input.

/Joakim
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du har tillgång till en negativ jongenerator så prova att hålla burkarna upp och ned framför en sådan. Om komponenterna trillar ur så har dom laddats med statisk elektricitet utan att ladda komponenterna.
Om inte så har något hänt med burken.
Hur ser hyllan ut där dom stått, är den ordentligt jordad?
Vad har burken för ledningsförmåga över t.ex 1cm?
Har den samma ledningsförmåga vid användandet av ytprobar såväl som penetrerande probar?
Är det inte så att det är ni som laddar upp burken när ni tar i den?
Hur kontrollerar ni er ESD miljö?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tycker det verkar märkligt... Det ska inte kunna gå att ladda upp lådar avsedda för ESD-känsliga komponenter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror på vilka lådor det är. Det finns(/fanns) "ESD-lådor" som hade en beläggning som gjorde plasten under "antistatisk". Dessa lådor nöts med tiden och kan sedan bli synnerligt statiska.

Men är det de svarta ledande lådor (mät med ohmmeter!) kan de inte bli statisk laddade. Och är det den typ måste det vara en kemisk "limning" som är problemet.
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Limpan4all: har tyvärr ingen negativ jongenerator... :)
Nej, hyllan är gjord av trä.
Ledningsförmågan går ej att mäta med min multimeter som går upp till 20MOhm.
Ytprobar, penetrerande probar? Vad menar du?
Vår ESD-miljö är inte mer avancerad än ESD-matta under lödstation, ESD-matta på bänken under lödstationen, ESD-lådor för komponenter, ESD-rock och ESD-armband på båda armarna på den som löder. Har inga skor ännu.

MadModder: instämmer!

IceCap: det är svarta lådor och de är inte mer än ett par månader gamla (sedan kan de ju ha legat hos Elfa i många år, vem vet... ). Det är dessa: 80-045-09.

Mer INFO:
Om vi öppnade en tom låda och släppte ner en komponent så trillade den i sidled och ibland fastnade den till och med på kanten ner till facket.
Vi lät lådorna stå på diskbänken (jordad genom vattenrören) under natten och imorse var problemet mycket mindre.

Men är komponenterna skadade tror ni?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: WLAN-router laddar upp ESD-lådor?!?

Inlägg av Icecap »

"Ledningsförmågan går ej att mäta med min multimeter som går upp till 20MOhm."

Jag mätte precis en svart antistatlåda av annan typ och fick under 30k med de vanliga spetsar och ett normalt tryck. Jag är ganska säker på att era lådor bara är svarta men inte antistatiska.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

w0o4 skrev:Limpan4all: har tyvärr ingen negativ jongenerator... :)
Nej, hyllan är gjord av trä.
Ledningsförmågan går ej att mäta med min multimeter som går upp till 20MOhm.
Ytprobar, penetrerande probar? Vad menar du?
Vår ESD-miljö är inte mer avancerad än ESD-matta under lödstation, ESD-matta på bänken under lödstationen, ESD-lådor för komponenter, ESD-rock och ESD-armband på båda armarna på den som löder. Har inga skor ännu.

MadModder: instämmer!

IceCap: det är svarta lådor och de är inte mer än ett par månader gamla (sedan kan de ju ha legat hos Elfa i många år, vem vet... ). Det är dessa: 80-045-09.

Mer INFO:
Om vi öppnade en tom låda och släppte ner en komponent så trillade den i sidled och ibland fastnade den till och med på kanten ner till facket.
Vi lät lådorna stå på diskbänken (jordad genom vattenrören) under natten och imorse var problemet mycket mindre.

Men är komponenterna skadade tror ni?
ELFA har ju skrivit att de är ESD skyddade. Ta kontakt med dom och hör om det stämmer!
Även om de är ESD-skyddade kommer de att bli uppladdade om de inte står på ett underlag som är ESD-avlett.

Ifall komponenterna blivit skadade är det väl isåfall halvledarna. Problematiken med ESD skador är ju att de inte behöver visa sig på en gång utan kan visa sig först efter lång tid. Det är som en bil som har blivit felbehandlad. Har man haft fukt på plåten och målar över detta kommer rost att uppstå efter en viss tid, även om det ser bra ut flera veckor efter målningen.

Är lådorna statiskt uppladdade och komponenterna bara ligger stilla i dessa uppladdade lådor borde det ej vara någon fara (allt har då samma potential). Skador uppstår ju du olika ben på komponenten har olika potential. Problemet uppstår om komponenter rör sig i lådan eller att man lyfter upp en komponent.

ESD skador kan bli dyrt och det finns bara en lösning. Gör rätt på en gång. Det är flera som blivit varse detta när de har levererat apparater som fungerar hur bra som helst vid leverans för att efter en stund börja gå sönder en efter en. Garantiåtaganden och förlorat förtroende sänker snabbt ett nytt företag.

Se över era ESD-rutiner!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om komponenterna klistrar fast i lådorna utan att det finns kemisk orsak är lådorna statisk laddade! Och med det beteende som anges är de helt säkert det!

Det har hänt förut att svart plast har misstagits för antistatisk plast, ELFA kan mycket väl ha blivit lurat vid inköp!

Och ja, står en ledande låda på ett icke-ledande underlag kan den självklart laddas upp. När man sedan droppar ner t.ex. ett SMD-motstånd kan det klistra fast på lådan - men då bara under ytterst kort tid! Det blir ju urladdad i förhållande till lådan väldigt snabbt varför all statisk dragningskraft neutraliseras "direkt".

Så om ett motstånd klibbar fast på ett statisk sätt är det definitivt inte antistatiska lådor!
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Tack för era svar Icecap och Mindmapper.

Det var detta jag befarade...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kontakta ELFA om detta, de kan ju ha blivit blåsta på en leverans av mindre noga leverantörer. Jag har upplevt i andra sammanhang att vissa tror att bara plasten är svart är den ledande och därmed antistatisk.
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Will do.
Skriv svar