Elmotorer i vatten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Skulle tro det också, med en djupmätare och PID reglering är det bara att trycka på "balansera"-knappen så ställer den in barlasten perfekt för det vatten och djup den befinner sig i.

Tror knappast att Titanicgubbarna dyker ner 4km och skickar ut ROVen för att finna att de behöver upp till ytan igen för att lägga i liiite mer barlast.
Croaton

Inlägg av Croaton »

Jag kan självklart ha fel, men som jag skrev tidigare så skall inte flytkraften ändras på grund av djupet om man har en riktig konstruktion.

När James Cameron gjorde expeditionen till Titanic -01 så använde de två små ROVs (Elwood and Jake) och vad enligt vad jag har förstått så har dom inga ballast tankar... (men jag kan som sagt ha fel)

Bild

Coola är dom i alla fall!

/Nicke
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det cool skulle vara om man kunde dumpa en hemma hamn ner på botten. Så att ROV kan åka dit och ladda batterier eller byta verktyg. Om då hemma hamnen har en boj på ytan och en satelit-länk, så skulle man kunna dumpa den och två ROV på en bra plats på havsbotten och åka hem. Så kan man sitta på jobbet och styra ROV 24/7...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Netrunner: Eller en autonom ROV som bottenscannar medans du är på jobbet sen kan man snabbspola fram tills man hittar något intressant.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Javisst. Med tanke på att alla program på TV man ser om hur dyrt det är med att hyra en båt att dyka från så kan det vara något. Frågan är vad man ska ha för energikälla till hemma hamnen? Ett superstor pelterelement och en bit uran som värmekälla skulle var bra. Då kan man nog får hyggligt med ström för 10år, minst.

Hittar något så kan man kroka på en "flytkudde" med "CO2 patron" / "väldigt stor brustablett".

Så får man ha en båt som åkerförbi och fiskar upp grejer som ligger och guppar i vattnet. Samma båt kan även släppa lådor med reservdelar som ROV får hämnta på botten.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De kommersiella företag som håller på med dylika saker tar bra betalt ja där kan man inte komma med någon hemmaklutad ROV som inte startar inte. En mille i sjön bara för att man inte får igång grejjerna på nån timme.

Har man hemmahamnen nära land kan man ju prata med någon som bor i närheten om möjligheten att köpa el. Tråkigt om man inte har jordfelsbrytare bara :shock:. Annars är ju anrikat uran en bra energikälla dock verkar det vara svårt att hitta någon butik som har det i lager och säljer till privatpersoner.

En alternativ elkälla är ju en generator som drivs av vågorna och överför energin mha wire till botten där generatorn sitter. Funkar nog inte i insjöar dock.

Ett svårt projekt allt som allt tror jag, tar nog minst ett par veckor att förverkliga även om man som jag innehar ett oscilloskop för felsökning :)

Hmm väldigt OT nu tror jag.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Vet inte hur bra dom var, men jag var på Dreamhack idag och då hade dom en monter med 3 st vanliga 80mm fläktar som snurrade i vatten, har bilder på det sedan när jag har flyttat över det.
Skriv svar