USB smooth stepper slår ifrån när ljusbågen tänds

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Rayman
Inlägg: 92
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:51:42

USB smooth stepper slår ifrån när ljusbågen tänds

Inlägg av Rayman »

Jag har precis byggt ihop en plasmaskärare som styrs av ett USB smooth stepper kort och mach3.

Först så fick jag problem att precis när jag startade ljusbågen så slog e-stoppet till i mach3 direkt. fortsatte jag att ha igång ljusbågen i några sekunder till så fick jag felmeddelandet:
"Error returned from USB function FT_white."
"Error: FTDI USB Driver Error"

"Error = FT_IO_ERROR"

"Bytes requested: 64"
"Bytes written: 0"

Jag startade inte ljusbågen genom programmet utan knappen på skärhandtaget, när det satt monterat i maskinen.

jag testade att ta bort skärhandtaget och jordklämman ifrån maskinen och skar manuellt någon meter bort från maskinen men fick ändå felmeddelandet några sekunder efter jag tände bågen, dock så triggades inte e-stoppet. Uttagen som styrdatorn är kopplad till är inte under samma säkring som plasmaaggregatet. Jag testade även att koppla styrsystemet till ett annat uttag som är under ett annat säkringsskåp (som är avsäkrat på 35A) när plasma aggregatet är fortfarande inkopplat under den första elskåpet (som är avsäkrat 50A).


Är det så att smooth stepper korten är väldigt känsliga på något sätt?
Någon som har den blekaste om vad som kan göra att kortet slår ifrån?
Denon99
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 september 2008, 19:58:19
Ort: Sollentuna

Re: USB smooth stepper slår ifrån när ljusbågen tänds

Inlägg av Denon99 »

Hej,

Har liknande problem om jag startar någon annan större maskin medan fräsen kör.
Har dock ingen lösning ännu. Följer en annan tråd där Agwan testar ethernet-versionen av Smoothstepper.

/Martin
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: USB smooth stepper slår ifrån när ljusbågen tänds

Inlägg av LaRdA »

USB smooth stepper ska enligt vad jag har läst vara ganska känslig för störningar, ethernet smooth steppern ska tydligen vara betydligt tåligare från störningar.
Hur har du gjort kabeldragningen till datorn?
Rayman
Inlägg: 92
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:51:42

Re: USB smooth stepper slår ifrån när ljusbågen tänds

Inlägg av Rayman »

LaRdA: menar du mellan datorn och smooth steppern?

Vad är mest troligt att det är för störning?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: USB smooth stepper slår ifrån när ljusbågen tänds

Inlägg av dar303 »

Man får vara väldigt noga med jordningarna och kvaliteten på usb-kabeln, den bör vara ordentligt skärmad. Jag råkade testa en usb-förlängare med endast en ledare som jord och då kraschade kortet varje gång spindel eller damsigaren startade!
Du kan kanske sätta kortet i en separatjordad liten metallbehållare och testa om det hjälper?
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: USB smooth stepper slår ifrån när ljusbågen tänds

Inlägg av H.O »

Som sagts tidigare. USB-versionen av SS är väldigt känslig för störningar. Personligen fick jag montera den i datorlådan och ansluta den till en USB-header på moderkortet med 75mm kabel, sen dess har det fungerat bra. Att montera den i en separat plåt-kappsling är en också en bra ide att prova.

Vissa har nått framgång genom att skära upp USB-kabeln och klippa bort skärmen i änden närmas Smoothsteppern (låter konstigt, jag vet). Andra har nått framgång genom att dra en extra "fet" jord från dator-chassit till Smoothsteppern. Ett tag var det populärt att löda loss ett motstånd och en konding på Smoothsteppern som "förbinder" dess interna GND med chassi-jord. Det var t.o.m så populart och troddes vara den slutgilltiga lösningen att Warp9 tillverkade en batch utan dessa monterade men då fick ännu fler problem så nu är de tillbaka.

Så, det är lite woodoo.... Sen är ju miljön kring en plasma-skärare inte den snällaste heller.
Skriv svar