Fräsa i plexiglas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fuzzie

Fräsa i plexiglas

Inlägg av Fuzzie »

Hej!

Jag har försökt att fräsa ett par gånger i plexiglas men det kladdar alltid ihop sig förr eller senare på fräspinnen. Jag antar att det måste till en kylning mer än bara luften självt. Har hört att man kan ha T-röd i en blomspruta och spraya med jämna mellanrum där den fräser. Räcker verkligen det? Har ni några andra tips?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Fräsa i plexiglas

Inlägg av Klas-Kenny »

Med rätt skärdata kladdar det inte. :wink:

Så öka matningen och/eller sänk spindlehastigheten så blir det säkert bättre.
Men visst, såpvatten kan vara bra ibland när man inte kan få till lagom skärdata.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

t-röd och plexiglas är INGEN bra kombination, du kommer ganska säkert se sprickor i plexiglaset!

Men vatten och diskmedel hjälper till viss del, men som sagt, vrid ner spindelhastigheten och öka matningen så blir det säkert bättre. (ner under 10 krpm)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rätt verktyg ska man inte glömma bort i sammanhanget, dvs enkelskärigt med typ tvålvatten som kyl/smörjmedel + RÄTT skärdata som du hittar på tillverkarens hemsidor/kataloger.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

När jag började fick jag också tipset att använda enkelskär, dock fick jag aldrig till det och det lät inget vidare :/
Testade då tvåskäriga stål och vatten+spolarvätska, funkade bra. Dock precis som AndLi skriver så spricker plexit utav t-röd och liknade vätskor, så vissa detaljer blev ganska fräcka, men tämligen värdelösa :)
Gick över till vatten o såpa och rättade till min matningshastighet, har inte haft problem sedan dess.
Senast redigerad av ghost_rider 27 december 2012, 22:47:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ghost: det var jag som nämde t-röd ;)

Kör också tvåskärigt..
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hehe, sorry :)
rätt skall vara rätt ;)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

På min maskin brukar jag få bäst resultat med mina fyrskäriga 4mm HM-pinnar, 900mm/min och typ 15k rpm (vet inte riktigt, har ingen återkoppling eller verklighetsbaserad hastighetsskala på spindlen), utan kylning. :P

Kör rätt ofta med 1mm enskäriga stål också, det är hemskt svårt att få till att inte kladda, med eller utan kylning. :(
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag kör med tvåskärig 6mm. Matar 1000mm/min och 12000 varv på spindeln. Blåser på rätt bra med tryckluft, och det funkar fint. Jag har provat med diskmedel och vatten, men jag tycker att det bara gör att spånorna fastnar och har lätt att börja kladda.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Värt att notera att det är skillnad på plexi och plexi också....
Det finns även lexan som man kan missta sig för att vara plexi.
Segt och kletar lätt...
Sedan har jag kört akryl (plexi) från olika leverantörer med olika resultat....

Hursomhelst... kör inte för djupt, jag tar hellre ett varv till och så med vattenkylning
Swech
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

+1 på den, en väldig skillnad mellan de olika.

Brukar handla min 3mm ifrån Jem&Fix, och den är rätt så lättfräst. Men nu senast jag köpte så hade de numera "riktig" Plexiglas (r), den var ännu mycket lättare att köra i!

Sen så har jag kört i lite olika färger också, varje färg (av samma fabrikat) är olika att fräsa i. :wacko:
Skriv svar