Vattenkokare och Dimmer
Vattenkokare och Dimmer
Jag undrar om någon vet om det fungerar?
Det borde göra det fast jag har aldrig testat.
Det borde göra det fast jag har aldrig testat.
Re: Vattenkokare och Dimmer
Jo, jag har hört att en dimmer kan fungera, jag har faktisk sett ställen där man kan dimma ljuset.
Min vattenkokare fungerar jättebra, har faktisk två stycken.
Min vattenkokare fungerar jättebra, har faktisk två stycken.
Menade du att de skulle användas ihop? Om det är så kan det fungera om man använder dimmern till att begränsa effektutvecklingen i vattenkokaren, det ger inget önskat resultat att koka dimmern i vattenkokaren är jag ganska säker på.
Tror du snöat in på någon typ av reglerteknisk effekt.
Typ få vatenkokaren att hålla en temp på runt 28.250 grader?
Typ få vatenkokaren att hålla en temp på runt 28.250 grader?
-
Vad skulle vitsen vara? Att få tevattnet att koka långsammare eller.... Långkok har man ju hört talas om!
Självklart är det bara att dimmra, bara att se till att dimmern klarar effekten!
Självklart är det bara att dimmra, bara att se till att dimmern klarar effekten!
Ok men om jag vill ha den att fungera som snömannen vill?
Räcker det då att hiva i den i kokaren?
Räcker det då att hiva i den i kokaren?
Om du menar att du vill kunde reglera temperaturen på vätskan i vattenkokaren måste det till en temperatursensor som sedan styr effektutvecklingen.
Inser att här krävs Ingejuer kunskaper för att lyckas.
Temperaturen får inte fluktuera mer än någo 1/10-dels grad
för ett lyckat resultat.
Temperaturen får inte fluktuera mer än någo 1/10-dels grad
för ett lyckat resultat.
Själva regleringen är inget stort problem, där är PWM en ganska rätt lösning, sannolikt ihop med en PI-reglering, det borde ge önskat resultat.
Det svåra är att mäta temperaturen på ett tillförlitligt sätt! Temperatur är så jävligt att den kan vara något på ett ställe och en del annat 1 cm borta.
Ska man alltså mäta temperatur medan man värmer upp vätskan måste det samtidig ske en konstant omröring, allt med tanke på precisionen.
Det svåra är att mäta temperaturen på ett tillförlitligt sätt! Temperatur är så jävligt att den kan vara något på ett ställe och en del annat 1 cm borta.
Ska man alltså mäta temperatur medan man värmer upp vätskan måste det samtidig ske en konstant omröring, allt med tanke på precisionen.
- Electricguy
DX har en billig PID som kanske skulle kunna duga..
http://dx.com/p/digital-temperature-controller-66334
http://dx.com/p/digital-temperature-controller-66334
Med tanke på att den är ±1°C lär den inte duga. Måltemperaturen kan dessutom bara ställas i hela grader.
- Electricguy
Tja, men frågan är ju hur bra nogrannhet man får med en simpel vattenkokare.. Eftersom att det också funderades på en ljusdimmer utan någon form av feedback till att börja med så verkar det inte vara allt för noga.
Tack Icecap! Gav mig dagens bästa garvIcecap skrev:Menade du att de skulle användas ihop? Om det är så kan det fungera om man använder dimmern till att begränsa effektutvecklingen i vattenkokaren, det ger inget önskat resultat att koka dimmern i vattenkokaren är jag ganska säker på.