JVC VHS-DVD dubbning funkar inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BGA

JVC VHS-DVD dubbning funkar inte

Inlägg av BGA »

JVC DR-MV5SE. Köpte spelaren på blocket för att bränna VHS till DVD. Efter otaliga försök har jag bara lyckats två ggr. Vid "expertkopiering" (= en enda knapptryckning) skall den snabbspola bandet fram och åter och det gör den, men när den sen skall börja bränna säger den "good bye" och stänger av sig.
Har googlat och det verkar vara en del problem med dessa apparater. Några skriver att det är ett enkelt fel och komponenten kostar en dollar.
Tipps?
Är detta rätt forum? eller kan ni rekommendera något annat?

Bo G
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: JVC VHS-DVD dubbning funkar inte

Inlägg av SM7CZR »

Funkar "play" utan problem då?
Jag har själv en LG men den protesterar endast om VHS-bandet är kopieringsskyddat.
BGA

Inlägg av BGA »

Ja allting fungerar både VHS och DVD kan jag se, men varken "expert" kopiering eller manuell kopiering fungerar. Manualen är minst sagt rörig. men på "expert" skall man bara trycka på en enda knapp så det kan knappast bli fel. Jag kör VHS-C band i en kassett kan detta ställa till problemen?
Skall kolla hur ett vanligt VHS band funkar. Det kan ju vara kopieringsskyddsfunktionen i min adapter som inte fungerar.
Bo G
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kopieringsskyddet ligger magnetiskt på bandet, så adaptern för VHS-C är en rätt så långsökt kandidat för felkälla. Jag skulle leta någon annan stans.

Fungerar det att bränna DVD från en yttre signakälla?

Det kan kanske vara så att nätagget är lite lagom trött.

Med största sannolikhet så är det egentligen en vanlig dator-dvd-brännare fast kanske annan firmware och troligtvis annat skal i din burk. I så fall är det troligtvis en vanlig datorströmkontakt till brännaren. Om det är en sådan kan du ju som ful-experiment prova att driva brännaren med ström från ett datornätagg. Kör dock inte med ena nätagget igång och andra avslaget längre tider - även om grejer brukar tåla lite misshandel är det ju inte jättebra att göra så. Jag skulle se till att pc-nätagget är igång före/efter du startar/stoppar "spelaren".

Du kanske kan kolla om matningsspänningarna verkar dåliga. Jag minns inte vilka mätinstrument du eventuellt har - i värsta fall går det ju att "provlyssna" på en likspänningsmatning genom att koppla en högtalare i serie med en elektrolytkondensator mot matningen, eventuellt rippel kan då höras i högtalaren. Oscilloskop eller multimeter är givetvis bättre.
BGA

Inlägg av BGA »

Tack för tippsen. VHS-C filmer som jag själv spelat in kan väl inte vara kopieringsskyddade? Det sitter faktiskt en helt vanlig dator DVD brännare i den. Bra JVC!
Hade tidigare en Philips kombi. DVDn fungerade inte ens som den skulle från början, men den hade en unik DVD spelare så den gick inte att byta enkelt. När det sen började bli bandsallad i VHSen åkte den på skroten.
Eftersom det inte var första gången jag råkat ut för dåliga Philpsprodukter har jag lovat mig själv att aldrig mer röra vid nånting som det står Philips på.
Tröttnade på att lägga tid på dubbing. Köpte Magix VideoSaver. Det skall ju in i datorn ändå och JVCns VHS fungerar utmärkt för ändamålet. Skall försöka repa dubbingen senare. Återkommer.
Skriv svar