Lätta projekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snatchit

Lätta projekt?

Inlägg av Snatchit »

Tjenare, hyffsad ny inom elektronik, och just nu håller jag på att leka lite med AVR och dylikt.

Så nu är jag lite intresserad av att leka lite, har massor av komponenter i skolan, kondningar, transistorer, mostånd, breadboards, kablar, flatkablar, knappar, dioder osv osv. (Har nog också tillgång till stepmotorer och ir-sensorer)

(T.ex, lödde ihop en liten breadboardplatta igår med 8st dioder som var och en gick till en pinne på min STK500, när man satte en pinne till hög så, spänning, lyse osv - Ruggigt simpelt, men roligt och lärorikt)
Även kopplat in en display med negativkontrast spänning, var lite pill, men fungerar.

Små projekt, inte avancerade, lärorika och lätta :)
Virr3

Inlägg av Virr3 »

rinnand ljus, ledmatris... lätta roliga småsaker som är populära hos polarna me;)
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Funderat på sådant där rinnande ljus, såg nåt projekt om en VU-meter, såg ganska lätt och roligt ut :)
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Flera förslag? :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

*Spinningclock brukar vara omtyckt projekt omän av modell lite större.

*Koppla ihop pc och avr via serieporten och låt avren tända/släcka lysdiod på kommando från t.ex. hyperterminalen.

*Gör ett tetris av ett gäng lysdioder och en AVR. Tetris lämpar sig väl då det inte behöver så hög upplösning.

*Gör en hastighetsmätare av nånting mha. optiska givare. (mitt första projekt nånsin var en hastighetsmätare för paintballgevär)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

pagge: Nån mer info om paintball-grejen?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Tja, mitt första projekt. tillverka just efter att jag läst om transistorer och fotodioder för första gången i skolan och var sugen på att testa koda en avr (at90s2313). Fult som stryk, vägrar lägga in bild :lol: .

Kretskort ritat i paint. 3 st 7 segments siffror visar hastigheten i m/s. Tog ett stycke c:a 1 tums plaströr köpt på Klas. borrade fyra hål parvis mitt emot varandra och 10 cm (så exakt jag kunde mäta med skjutmått) mellan hålparen. I ena hålet satte jag en ir-lysdiod och i andra en irfotodiod. Hade jag gjort det idag hade jag nog använt en fototransistor istället.

Sen skjuter man bara ett skott genom röret. Avren räknar tiden mellan första och andra lys/foto-diods paret och räknar om det mha den kända sträckan till meter per sekund som visas på displayen. Jämförde med en "riktig" kronometer och de var överens. Visade bara hela meter per sekund så felet verkade vara mindre än 1m/s vid mätning av 100m/s dvs. fel <1%.

Helt exakta var kanske inte uppmätningarna eftersom jag fick skjuta ett skott var med de olika mätarna och bössans uthastighet varierade +-3 m/s per skott. Genomsnittet för ett antal skott låg dock på samma värde med bägge mätarna.

Det som sätter stopp för precisionen är väl hur exakt man kan mäta upp avståndet mellan paren. Sen skall bollen skjutas rakt också så det inte blir framsidan på bollen vid ena detektorn och sidan på bollen vid andra detektorn som man mäter.
Skriv svar