Hej. Jag skulle behöva hjälp med ett skolarbete som jag har kört fast med.
Vi har i uppgift att omvandla signalen från ett termoelement typ K och presentera det som ett mätvärde i 16BIT BCD kod. Det är tänkt att mätvärdet ska kunna visualiseras i display. Men det räcker med att presentera vald BCD kodare.
Det är inte så många kriterier satta för uppgiften. Mätområdet är 0-200 grader C. Vi är enbart hänvisade till Farmell och Elfa för att söka produkter.
Termoelementet anses linjärt 0,4 uV/grad C.
Jag har kollat runt efter lämplig A/D omvandlare.
Den som jag har hittat som är mest lämplig är
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf
Den har 12 bitars upplösning. Det skulle räcka med 8 bit. Den digitala utgången är i klockpuls.
Jag hade tänkt sätta en OP förstärkare mellan Termoelementet och A/D omvandlaren för att förstärka mätsignalen.
Det jag har kört fast på är var jag hittar lämplig 16 BIT BCD kodare som tar emot den digitala signalen.
Eller finns det förslag på lämpligare A/D omvandlare.
Tacksamm för hjälp.
Signalbehandling termoelement
Re: Signalbehandling termoelement
Sätt en mikrokontroller mellan A/D omvandlaren och ev display?
Sedan bör 16-bit BCD ge 10 000 möjliga värden. Vilket borde innebära att 14-bit A/D är ett minimum med 16 384 möjliga värden.
Sedan bör 16-bit BCD ge 10 000 möjliga värden. Vilket borde innebära att 14-bit A/D är ett minimum med 16 384 möjliga värden.
Jag tänkte strunta i den sista BCD koden och köra utan decimaler.
Därmed kommer BCD kodaren att realisera värden mellan 0-999. Och temperaturintervallet är mellan 0-200 grader C.
Microkontroller låter något avancerat.
Den lämpligaste A/D omvandlaren jag hittat skickar utsignalen i klockpuls.
Så det är biten mellan A/D omvandlaren BCD omvandlaren som är det största problemet.
Därmed kommer BCD kodaren att realisera värden mellan 0-999. Och temperaturintervallet är mellan 0-200 grader C.
Microkontroller låter något avancerat.
Den lämpligaste A/D omvandlaren jag hittat skickar utsignalen i klockpuls.
Så det är biten mellan A/D omvandlaren BCD omvandlaren som är det största problemet.
Hur du än gör det är det enklaste sättet att få 12 bit rådata till 16 bit BCD ändå en mikroprocessor (µC) i någon form.
Fast nu fattar jag plötsligt... Det kan finnas en krets som klarar jobbet och som bara behöver externa latchar för BCD-koden - men då det är skolarbete får du hitta den själv.
Men jag kan tipsa om att det är en DVM-krets.
Fast nu fattar jag plötsligt... Det kan finnas en krets som klarar jobbet och som bara behöver externa latchar för BCD-koden - men då det är skolarbete får du hitta den själv.
Men jag kan tipsa om att det är en DVM-krets.