Dags för ett vinterprojekt, CNC-fräs av Dremel.
Re: Dags för ett vinterprojekt, CNC-fräs av Dremel.
Om du ska köra med glidlager så har du slipad axel att köpa hos Maskindelen.
Det där motor/drivar kitet så prisvärt ut.
Mitt råd är att vänta med att köpa motor/drivare tills du byggt ihop resten, då kan du mäta hur starka motorer du behöver(friktion i lager och skruv).
Det där motor/drivar kitet så prisvärt ut.
Mitt råd är att vänta med att köpa motor/drivare tills du byggt ihop resten, då kan du mäta hur starka motorer du behöver(friktion i lager och skruv).
Nu har mitt projekt tagit en intressant vändning, jag köpte precis en maskin liknande denna
av en forummedlem och ska nu renovera upp den i körbart skick.
Första jobbet blir att gå igenom och rengöra/smörja axlarna, sedan så ska jag hitta en lösning för motorerna då drivelektroniken ej finns.

av en forummedlem och ska nu renovera upp den i körbart skick.
Första jobbet blir att gå igenom och rengöra/smörja axlarna, sedan så ska jag hitta en lösning för motorerna då drivelektroniken ej finns.
Aha, Isel-maskinen som köptes i Askersund för ett tag sen?
OK, trodde det var en av dessa maskiner: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=59516
Nu har jag fått fram lite information om motorerna som är monterade, enligt informationsplåten så sitter motorerna 210001 på X och Y axeln.
Och om jag har kollat rätt så är det motorn i den vänstra kolumnen: http://www.techno-isel.com/H835/HTML/H8 ... nics_7.htm
Nästa steg blir att kolla så att de fungerar, några tips om hur jag ska gå tillväga?
Här är även en bild på maskinen, är en redig härva med kablar just nu
Och om jag har kollat rätt så är det motorn i den vänstra kolumnen: http://www.techno-isel.com/H835/HTML/H8 ... nics_7.htm
Nästa steg blir att kolla så att de fungerar, några tips om hur jag ska gå tillväga?
Här är även en bild på maskinen, är en redig härva med kablar just nu

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ser fin ut 
Du skall inte bygga något annat så du kan sälja den till mig?

Du skall inte bygga något annat så du kan sälja den till mig?

Kul!
Vad är det för fabrikat och spec på den monterade spindeln?

Vad är det för fabrikat och spec på den monterade spindeln?
-
Kul att se en till Isel maskin. Fick tag på en likadan helt utan elektronik. Har en tråd här men den har varit vilande ett tag men snart drar det igång igen. Tanken är att beställa drivarna ungefär nu. Min maskin hade aldrig gått som fräs så den saknar spindel.
Kommer följas med spänning!
Kommer följas med spänning!
@3uba296
Spindeln verkar vara tillverkad av Hanninge Elektro-Werke och är på 0.65kW.
Nu har jag efter lite skruvande fått loss en av stegmotorerna, och den är en Isel model 473030, http://www.isel-data.de/manuals/DATEN/E ... W_engl.pdf
Spindeln verkar vara tillverkad av Hanninge Elektro-Werke och är på 0.65kW.
Nu har jag efter lite skruvande fått loss en av stegmotorerna, och den är en Isel model 473030, http://www.isel-data.de/manuals/DATEN/E ... W_engl.pdf
Stegmotorer gör det ju lätt och billigt att styra och driva i alla fall. Och om det är 1,1Nm som suttit på från början så lär det ju fungera. Annars kan det ju inte vara en stor match att byta dem heller. Moderna stegmotorer har ju mycket bättre prestanda.
Precis, den enklaste vägen vore ju att skaffa ett komplett paket med motorer och drivkort.
Dock är motorn på Z-axeln lite speciell då den är utrustad med en broms.
Dock är motorn på Z-axeln lite speciell då den är utrustad med en broms.
hmmm, den med broms kan jag vara intresserad av om du ska göra dig av med den.
Finns det nåt sätt att kolla vilka trådar som är B B\ A A\ på stegmotorerna?
Jag har funnit ett datablad för dem men är osäker på hur jag ska tyda det (Har modell 473030, MS110).
På stegmotorn sitter de ihop så här: [Svart+Orangevit] [Svartvit+Orange] [Röd+Gulvit] [Rödvit+Gul]
@X-IL
Ska se om jag får någon användning för bromsen samt att jag lyckas koppla in den rätt, den kan vara användbar då hela Z-Axeln väger åtskilliga kilon
Jag hör av mig om det blir aktuellt med annat
Jag har funnit ett datablad för dem men är osäker på hur jag ska tyda det (Har modell 473030, MS110).
På stegmotorn sitter de ihop så här: [Svart+Orangevit] [Svartvit+Orange] [Röd+Gulvit] [Rödvit+Gul]
@X-IL
Ska se om jag får någon användning för bromsen samt att jag lyckas koppla in den rätt, den kan vara användbar då hela Z-Axeln väger åtskilliga kilon

Jag hör av mig om det blir aktuellt med annat

Det verkar vara parallellkopplat bipolärt alltså. Du mäter ju lätt fram ändarna på samma lindning, sen är det egentligen bara en fråga om det snurrar åt det hållet du vill eller inte. Det är ju lätt ändrat i styrprogramvaran om man vill.