Nyreggad på forumet har jag precis insett att den kunskap som jag tyckte mig ha införskaffat, när jag läste in 20 poäng i elektronik för runt 25 år sedan..., verkar ha lämnat min hjärna för gott. Jag har nämligen ett litet projekt på gång till min bil som jag trodde var en barnlek att snabbt knåpa ihop. Men jag går bet! Jag vänder mig därför till expertisen här i hopp om att någon förbarmar sig och tipsar mig om hur jag skall göra

Först lite bakgrundsinfo för den som till äventyrs orkar läsa

Saken är den att jag har en Webasto dieselvärmare i bilen som jag vill kunna starta med fjärrkontroll. En sådan finns förstås att köpa original - till den nätta summan av runt 4000:- om jag minns rätt. Jag har dock sedan tidigare en fjärrkontroll av annat fabrikat (DEFA Smartstart) med lång räckvidd som jag hellre skulle vilja använda. Tyvärr är det inte helt lätt att få dessa att fungera tillsammans... Bilmottagaren till DEFA-fjärren kan endast ge ifrån sig en 12V signal vid aktivering (eller 0V när den inte är aktiverad). Webastovärmaren startar man däremot inte med en 12V signal, utan med ett "eget" Webastoprotokoll som kallas w-bus. Min första tanke var att bygga något som pratade w-bus, men efter en del undersökande gav jag upp den idén och och gick i stället på en "ful-lösning" jag hittade på en engelsk site: Man löder helt enkelt in sig på "starta direkt-knappen" på en lös Webasto timer/kopplingsur. Denna kan nämligen prata w-bus med värmaren och en sådan timer har jag också tillhanda. Sagt och gjort: jag har lött in trådar på kretskortet till timern och testat med att koppla ihop timern med värmaren. Och det fungerar faktiskt precis som det skall: Om jag kortsluter trådarna en sekund så tänds en "flamm-symbol" på timerns display och värmaren startar. En ny kortslutning av trådarna gör att "flamm-symbolen" slocknar och värmaren stannar. Så långt är all ok! Men det är nu när detta skall kopplas ihop med mottagaren till fjärren som det skiter sig...
Till utmaningen:
Utgången från fjärrmottagaren lämnar, efter att alltså ha aktiverats med fjärren, konstant 12V tills dess antingen man trycker på fjärren igen, eller att man startar bilen. Aktiveringen av direktstart på Webasto-timern skall däremot ske med ett kortare tryck på "flammknappen" och sedan skall knappen släppas. En till likadan aktivering stannar sedan värmaren. Jag skulle alltså behöva ett "omvänt impulsrelä"

Om man vill krångla till det så kanske man borde väga in aspekten att ifall det skulle missa någon gång i kommunikationen mellan fjärr/timer/värmare så skulle det potentiellt kunna bli så att fjärrmottagaren och timern hamnar i ofas (eftersom dom inte har dubbelriktad kommunikation). Timern skickar alltså ut en startsignal när fjärren vill att den ska skicka stoppsignal och vice versa. Detta inbillar jag mig att man borde man kunna lösa på så sätt att när fjärrmottagarens 12v utgång aktiveras så börjar den med att spänningssätta webastotimern och först efter t.ex. 10 sekunder aktiveras "flammknappen". (Detta pga. att när timern spänningssätts startar den upp på 3-5 sekunder och utgår sedan alltid från att att värmaren är avstängd. I en normal installation har förstås timern alltid spänning, men jag använder den ju inte på det sättet). Sedan när utgången på fjärrmottagaren avaktiveras skickas först ett "flammknappstryck" för att stoppa värmaren och efter några sekunder bryts spänningen till timern helt.
Hoppas verkligen det gick att förstå något av ovanstående

Helst ett så enkelt bygge som möjligt. Jag har inte kvar prylar för att etsa (om man nu gör det hemma nuförtiden??) Men på den gamla goda tiden

Stort tack på förhand till den eller de som förhoppningsvis förbarmar sig!
//Anders
Edit: bytte till, förhoppningsvis, begripligare ämnesrubrik..