Fundering kring fjärrstyrning av bilvärmare från nykomling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RavenFox

Fundering kring fjärrstyrning av bilvärmare från nykomling

Inlägg av RavenFox »

Hej alla glada!

Nyreggad på forumet har jag precis insett att den kunskap som jag tyckte mig ha införskaffat, när jag läste in 20 poäng i elektronik för runt 25 år sedan..., verkar ha lämnat min hjärna för gott. Jag har nämligen ett litet projekt på gång till min bil som jag trodde var en barnlek att snabbt knåpa ihop. Men jag går bet! Jag vänder mig därför till expertisen här i hopp om att någon förbarmar sig och tipsar mig om hur jag skall göra :-)

Först lite bakgrundsinfo för den som till äventyrs orkar läsa :)
Saken är den att jag har en Webasto dieselvärmare i bilen som jag vill kunna starta med fjärrkontroll. En sådan finns förstås att köpa original - till den nätta summan av runt 4000:- om jag minns rätt. Jag har dock sedan tidigare en fjärrkontroll av annat fabrikat (DEFA Smartstart) med lång räckvidd som jag hellre skulle vilja använda. Tyvärr är det inte helt lätt att få dessa att fungera tillsammans... Bilmottagaren till DEFA-fjärren kan endast ge ifrån sig en 12V signal vid aktivering (eller 0V när den inte är aktiverad). Webastovärmaren startar man däremot inte med en 12V signal, utan med ett "eget" Webastoprotokoll som kallas w-bus. Min första tanke var att bygga något som pratade w-bus, men efter en del undersökande gav jag upp den idén och och gick i stället på en "ful-lösning" jag hittade på en engelsk site: Man löder helt enkelt in sig på "starta direkt-knappen" på en lös Webasto timer/kopplingsur. Denna kan nämligen prata w-bus med värmaren och en sådan timer har jag också tillhanda. Sagt och gjort: jag har lött in trådar på kretskortet till timern och testat med att koppla ihop timern med värmaren. Och det fungerar faktiskt precis som det skall: Om jag kortsluter trådarna en sekund så tänds en "flamm-symbol" på timerns display och värmaren startar. En ny kortslutning av trådarna gör att "flamm-symbolen" slocknar och värmaren stannar. Så långt är all ok! Men det är nu när detta skall kopplas ihop med mottagaren till fjärren som det skiter sig...

Till utmaningen:
Utgången från fjärrmottagaren lämnar, efter att alltså ha aktiverats med fjärren, konstant 12V tills dess antingen man trycker på fjärren igen, eller att man startar bilen. Aktiveringen av direktstart på Webasto-timern skall däremot ske med ett kortare tryck på "flammknappen" och sedan skall knappen släppas. En till likadan aktivering stannar sedan värmaren. Jag skulle alltså behöva ett "omvänt impulsrelä" :D för att få det att funka. Eller översatt i elektronikvärlden: Någon form av vippa som triggar både på den positiva flanken och den negativa flanken när fjärrmottagaren aktiveras och avaktiveras och som sedan aktiverar den modifierade flamm-knappen under en sekund eller så.

Om man vill krångla till det så kanske man borde väga in aspekten att ifall det skulle missa någon gång i kommunikationen mellan fjärr/timer/värmare så skulle det potentiellt kunna bli så att fjärrmottagaren och timern hamnar i ofas (eftersom dom inte har dubbelriktad kommunikation). Timern skickar alltså ut en startsignal när fjärren vill att den ska skicka stoppsignal och vice versa. Detta inbillar jag mig att man borde man kunna lösa på så sätt att när fjärrmottagarens 12v utgång aktiveras så börjar den med att spänningssätta webastotimern och först efter t.ex. 10 sekunder aktiveras "flammknappen". (Detta pga. att när timern spänningssätts startar den upp på 3-5 sekunder och utgår sedan alltid från att att värmaren är avstängd. I en normal installation har förstås timern alltid spänning, men jag använder den ju inte på det sättet). Sedan när utgången på fjärrmottagaren avaktiveras skickas först ett "flammknappstryck" för att stoppa värmaren och efter några sekunder bryts spänningen till timern helt.

Hoppas verkligen det gick att förstå något av ovanstående :lol: och jag hoppas innerligt att någon expert kan berätta för mig hur jag skall göra!

Helst ett så enkelt bygge som möjligt. Jag har inte kvar prylar för att etsa (om man nu gör det hemma nuförtiden??) Men på den gamla goda tiden :) fanns något som jag har för mig kallades för veroboard som jag vill minnas passade bra för mindre byggen. Finns det kvar, eller använder man något annat nu för tiden?

Stort tack på förhand till den eller de som förhoppningsvis förbarmar sig!
//Anders

Edit: bytte till, förhoppningsvis, begripligare ämnesrubrik..
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fundering kring fjärrstyrning av bilvärmare från nykomli

Inlägg av kricka »

Vissa Webasto värmare som är fabriks monterade som tillsats värmare. Dom måste man firmware uppgradera till parkerings värmare. Kolla innan så det inte krävs för att uret ska fungera.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ditt problem borde vara lätt fixat med en liten µP, som läser fjärrkontrollens signal via en optokopplare eller relä och konverterar dom två flankerna till två pulser, som matar tryckknappen på tiduret via ytterligare optokopplare eller relä.

Så hade iallafall jag löst det. Borde inte bli många rader kod som får plats i en liten 8-bens PIC-µP.

/// Marcus
becker

Inlägg av becker »

Inte vad du frågar efter.... men här finns saker som löser ditt problem :)
http://danhag.de/

De har w-bus converter, och även gsm-fjärr med w-bus.

Vad är det för bil?
Om du kör en riktig bil (Land Rover :wink: ) Och det råkar vara en disco III så finns även denna:
http://bellautoservices.co.uk/products/ ... ontroller/

Kan inte svära på att den fungerar i andra bilar... :oops:
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Den där danhag lösningen verkade ju riktigt smart. För på jobbet blir många kunder ganska sura när firmware uppgraderingen kostar 5000kr och sedan fjärren 4-5000kr
RavenFox

Inlägg av RavenFox »

Verkligen kul att se att ni ger mig respons på mitt lååånga inlägg! Och tack för era tips. Jag ska försöka förtydliga mig lite:

Bilen är en Volvo V70 och värmaren har redan Volvos (dyra) tidur och dämed parkeringsvärmarfunktion. Det som saknas är fjärrkontroll.

Jag har sett Danhagprylarna och hade jag inte redan betalat Volvo för tidursfunktionen så hade jag köpt Danhags gsm-styrning istället. Eftersom jag råkade ha både Defa-fjärren och Webastouret liggande tänkte jag att detta skulle bli en lågbudgetvariant och alltså slippa köpa varken Danhags w-bus converter eller GSM-styrning.
Tipset att löda in sig på Webastotimern hittade jag förresten på ett engelskt Land Rover Discovery-forum :)

@lond: jag tror faktiskt jag har en pic-programmerare liggande någonstans från tiden då man hade pic-baserade kort för att se på betalkanaler billigt ;-) Men då tryckte man ju bara in färdiga program, jag har alltså aldrig kodat för Pic... Att det skulle vara lämpligt med ett relä (tänkte inte på optokopplare) på utgången hade jag nog funderat kring, men att det kanske inte är lämpligt med 12V rakt in på ingången tänkte jag inte på... Men jag behöver nog tyvärr be om mer hjälp med både schema och ev. kodande om jag ska komma vidare :)

Stort tack igen för ert engagemang!
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Om du monterar AEM modul i bilen så har du ingång på den för fjärrstart av värmaren.
Men det behöver programmeras av Volvo. AEM modulen är inte speciellt dyr.
RavenFox

Inlägg av RavenFox »

Om jag inte är helt ute och cyklar så finns/behövs inte AEM till nyare V70 (jag har en 2011) Men, i vilket fall, grejjen är ju att jag redan har en fullt fungerande ingång för fjärrstart (och har även gjort programmeringen på Volvo). Det funkar klockrent att starta värmaren på det sättet och bilen "förstår" också att värmaren är startad så den t.ex. drar igång kupefläkten. Det enda som saknas är att kunna göra det på distans, dvs. få Defafjärrens 12V utgång att "trycka" på Webastotimerns startknapp på "rätt" sätt :)
RavenFox

Inlägg av RavenFox »

Ingen som känner för att hjälpa mig tillrätta med detta? :(

Det känns inte som det borde vara speciellt komplicerat egentligen...

När jag gräver djupt i min förtvinade minnesbank funderar jag på om det inte borde gå att lösa med en eller flera 555-timers? (eller vad motsvarande ersättare heter nu för tiden)

Ber allra ödmjukast om konstruktionstips :)

//Anders
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

för många år sedan plockade jag sönder en 3310, tog bort vibratorn och satte istället på en sladd istället.
den gav ca 2v, vilket räcker för att dra en optokopplare, som jag kopplade till en 7A mosfet, och sedan hade jag den till att utlösa fyrverkerier från långt avstånd.
Det måste kunna gå att göra något liknande här.
RavenFox

Inlägg av RavenFox »

@frownlayer: Tack för tipset. Men saken är ju den att jag redan har både fjärrstyrningsfunktionen och värmarstartfunktionen. Det som saknas är alltså att få dom ihopkopplade...
Jag funderar på om jag skrev första inlägget alldeles för långt, så folk (fullt förståeligt) hann tröttna innan jag beskrev vad jag egentligen ville :-)

Om man bortser från allt mitt dravel om Defafjärr, webastotimer etc. och nöjer sig med den enklare varianten av styrfunktion, så är det alltså bara följande funktion jag vill åstadkomma:
Fjärr.jpg
Med risk för att låta tjatig: Visst borde det vara enkelt??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Det räcker med en CMOS XOR krets två motstånd, en kondensator och en transistor...

Ta en grind i en CD4030 (quad dual input XOR) och anslut ett motstånd mellan ingångarna, ansluten en kondensator från ena ingången och jord, anslut den andra ingången till din mottagare.
Nu kommer resistorn och kondensator bilda ett RC nät som fördröjer pulsen på den ena ingången, under tiden kommer bara en av ingångarna att vara hög, övrig tid kommer båda vara höga eller låga. Genom en XOR ger det en puls så som du vill ha det.
Välj R och C så att R*C = 1sek (stämmer bra med CD4030 som har omslag vid 73% av VDD). T.ex. 10uF och 100K
Utgången kopplar du via ett motstånd till basen på en transistor som du ansluter till timerns "knapp" om ena sidan är jordad = emittern, den andra kollektorn. Annars får du använda ett relä mellan och då behöver du en skydsdiod baklänges över reläspolen.

CD4030 kan matas med upp till 20V så du kan mata den direkt från batteriet i bilen. Vil du lyxa till det ta en konding till och sätt över VDD/VSS på CD4030.

Enklare kan det inte bli, ingen timer, ingen uC... KISS.

En 4030 kostar 6.- på ELFA

Lycka till!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kul! Jag har i sin tid gjort ett program till en PIC som gjorde just denna pulsande funktion, just för samma funktion.
RavenFox

Inlägg av RavenFox »

@RoPa: TACK för hjälpen!!! Genialiskt enkelt!! :bravo: :bravo: (som jag skrev misstänkte jag förvisso att det borde vara enkelt. Men att det skulle vara SÅ enkelt kunde jag inte drömma om :lol: . Nästan fånigt att frakten är 6ggr dyrare än komponenterna :) )

@Icecap: Har faktiskt funderat på att grotta ner mig lite i PIC-programmering (mest för skojs skull för att eventuellt kunna väcka gamla kunskaper till liv)... I fall du har tid/känner för det får du gärna förmedla både hur ditt program ser ut och hur ett schema skulle kunna se ut.

I ett första steg kommer jag bygga enligt RoPa's tips och det kommer säkerligen fungera alldeles utmärkt! Men utifall jag råkar ut för att fjärren och timern hamnar i "ofas" som jag försökte beskriva i ett tidigare inlägg så finns risken att jag återkommer med frågan hur jag ska kunna bygga enligt bifogade, mindre vackra, skiss istället. Det borde gissningsvis inte bli lika enkelt då.. Kanske man rent av får/måste programmera lite PIC då? :wink: Hursomhelst: Tusen tack så länge grabbar!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RavenFox

Inlägg av RavenFox »

@RoPa: Efter att ha hunnit grunna på saken ett tag måste jag få ställa en, förmodligen korkad, kontrollfråga:

Finns det ingen risk att kondingen inte hunnit laddas ur innan mottagaren avvaktiveras? Normalt borde tiden innan avaktivering vara minst 10-15 minuter, men det KAN ju också vara så att det blir redan efter t.ex. en minut och då vill man ju inte hamna i "ofas" enligt scenariot jag beskrev i ett tidigare inlägg. Jag har ingen koll alls på hur lång tid det tar för kondingar att laddas ur och jag antar att det är olika för olika typer, även om jag förmodar att det är en "vanlig" elektrolytkonding du tänkt här...

Hoppas du förstod frågan :)
Skriv svar