Söker ersättare till en TIP54
-
Söker ersättare till en TIP54
Jag är på jakt efter en ersättare/ekvivalent till en TIP54 i kapseln som visas i bilden.
Någon som har något förslag?
EDIT: Jag kan tillägga att jag har kollat på eBay och hittat ett par stycken men dessa är från Kina och jag känner inte riktigt för att ta chansen i detta fallet.
Någon som har något förslag?
EDIT: Jag kan tillägga att jag har kollat på eBay och hittat ett par stycken men dessa är från Kina och jag känner inte riktigt för att ta chansen i detta fallet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Söker ersättare till en TIP54
Tror ni det skulle funka med en BU426?
Den är pin-kompatibel med TIP54 och är sas "stryktåligare"
Trissan sitter i en dc-dc omvandlare.
Jag har tyvärr inget schema tillgängligt just nu men kan fixa det om det behövs.
Länkar för att jämföra databladen:
EDIT: Laddade upp databladen till EF istället då länkarna spökade.
Den är pin-kompatibel med TIP54 och är sas "stryktåligare"
Trissan sitter i en dc-dc omvandlare.
Jag har tyvärr inget schema tillgängligt just nu men kan fixa det om det behövs.
Länkar för att jämföra databladen:
EDIT: Laddade upp databladen till EF istället då länkarna spökade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja varför inte, det är bara att testa.
Mycket mer än så kan vi nog inte säga, eftersom vi inte vet vad dc-dc omvandlaren är till för & vilka strömmar & spänningar den är tänkt att hantera.
Kylningen ser ju t.e.x inte så hi-tech ut
Mycket mer än så kan vi nog inte säga, eftersom vi inte vet vad dc-dc omvandlaren är till för & vilka strömmar & spänningar den är tänkt att hantera.
Kylningen ser ju t.e.x inte så hi-tech ut

-
DC-DC'n sitter i ett nätaggregat inuti ett mätinstrument.
Nätaggregatet levererar en mängd olika spänningar till instrumentet (många ganska märkliga tex. -36V, -21V etc).
Trissan satt på en kylfläns som är borttagen på bilden.
Jag ska försöka rota fram servicemanualen när jag är i verkstan nästa gång.
Jag förstår att det inte är lätt att bidra med information i det här läget då jag inte specificerat något om själva kretsen som transistorn hör hemma i.
Nätaggregatet levererar en mängd olika spänningar till instrumentet (många ganska märkliga tex. -36V, -21V etc).
Trissan satt på en kylfläns som är borttagen på bilden.
Jag ska försöka rota fram servicemanualen när jag är i verkstan nästa gång.
Jag förstår att det inte är lätt att bidra med information i det här läget då jag inte specificerat något om själva kretsen som transistorn hör hemma i.
Annars kanske nån här har några liggandes ?
Jag kan iofs kolla själv, vet att jag har några gamla nya TIPxx men kan omöjligt minnas numret
Jag kan iofs kolla själv, vet att jag har några gamla nya TIPxx men kan omöjligt minnas numret

-
Ja, det hade ju varit toppen om du orkar titta efter!
Annars finns det ju en överhängande risk att man beställer en hel del "kanske bra att ha"-prylar för att kompensera för frakt-ångesten.
Annars finns det ju en överhängande risk att man beställer en hel del "kanske bra att ha"-prylar för att kompensera för frakt-ångesten.
Switchar den nätspänning? Då kanske man skulle ha något som tål lite högre spänning?..
-
Ja, det kan man säga. Spänningen är likriktad/glättad.
Jag lurade också på att man skulle använda en som tål lite mer stryk och det var så jag hittade den ovan.
Jag lurade också på att man skulle använda en som tål lite mer stryk och det var så jag hittade den ovan.
Jag letade, men hittade inte sortimentfacket dom ska ligga i, ska försöka klura ut var jag packat ner dom..