skarvhylsor
skarvhylsor
Söker efter några hylsor som jag kan skarva ena benet på en 5mm lysdiod med en 0,5 kabel.
(Vill ha ett snabbare montage av kabel till diod istället för att löda fast kablen)
(Vill ha ett snabbare montage av kabel till diod istället för att löda fast kablen)
Re: skarvhylsor
Om det går att hitta verktyg billigt.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... virverktyg
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... virverktyg
Hej
Det enda jag hittar på Elfa är dessa 48-215-82
men det kanske funkar ändå
Någon som har någon erfarenhet då jag tänkte andvända 2000st och vill slippa löda.
Det enda jag hittar på Elfa är dessa 48-215-82
men det kanske funkar ändå
Någon som har någon erfarenhet då jag tänkte andvända 2000st och vill slippa löda.
- prototypen
Jag har väl gjort några sådana skarvningar men du måste fortfarande fram med kolven. Blir relativt styvt och klumpigt. Jag avråder inte.
Jag brukar göra U-krok och löda, men ska du göra 2000 st............
Borde väl finnas något som går crimpa, vanliga bilkabelsko köret finns för små areor också
Protte
Jag brukar göra U-krok och löda, men ska du göra 2000 st............
Borde väl finnas något som går crimpa, vanliga bilkabelsko köret finns för små areor också
Protte
- prototypen
-
limpan4all
0,5mm enkelledare eller 0,5mm2 kabel?
I vilket fall som helst, varför så grovt?
Wirtrådslösningen är det enklaste du kan tänka dig, och snabbast.
Det finns annars massor av olika sätt.
VAD skall du göra, vilka verktyg har du tillgång till?
I vilket fall som helst, varför så grovt?
Wirtrådslösningen är det enklaste du kan tänka dig, och snabbast.
Det finns annars massor av olika sätt.
VAD skall du göra, vilka verktyg har du tillgång till?
- prototypen
virtråden funkar inte alltid, man vrider ibland av pinnen på lysdioden, kan man accepter några procent svinn så funkar det. Beror ju mycket på dioden också.
Protte
Protte
Hej
Ska montera flera slingor med 4st dioder i serie som sitter med ca 100mm mellanrum i en plastlist. Det kan bli ca 10 till 20m från matning och tillbaka därför tanken med 0,5mm Rk kabel. Då det är flera slingor som ska göras har jag fundrat på att löda och ha krympslang på, men kanske blir det ett snabbare montage med skarvhylsa plus ev krympslang.
Ska montera flera slingor med 4st dioder i serie som sitter med ca 100mm mellanrum i en plastlist. Det kan bli ca 10 till 20m från matning och tillbaka därför tanken med 0,5mm Rk kabel. Då det är flera slingor som ska göras har jag fundrat på att löda och ha krympslang på, men kanske blir det ett snabbare montage med skarvhylsa plus ev krympslang.
- prototypen
Jag har gjort något liknande, ytmonterade lysdioder på ett smalt smalt kort.
Protte
Protte
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skall du ha 10-20 meter kabel så bör du ha någon 2 ledare och någon dragavlastning
Sen behöver väl inte kablarna mellan dioderna vara 0.5mm
Swech
Sen behöver väl inte kablarna mellan dioderna vara 0.5mm
Swech
-
limpan4all
Om du har en strömgenerator istället för en konstantspänningskälla och seriemotstånd så spelar kabelarean ingen roll vid dessa strömmar.
Hej
Det sitter en strömbegränsare innan varje slinga. Det kvittar om jag har 0,5mm kabel eller mindre mellan dioderna då priset blir nästan det samma.
Då dioderna sitter i en hållare som sen fylls med gummimassa så behövs ingen dragavlastning.
Det är nog snabbast och fixa en fixtur som underlättar lödandet istället för att krympa, då jag inte hittar några skarvhylsor.
Det sitter en strömbegränsare innan varje slinga. Det kvittar om jag har 0,5mm kabel eller mindre mellan dioderna då priset blir nästan det samma.
Då dioderna sitter i en hållare som sen fylls med gummimassa så behövs ingen dragavlastning.
Det är nog snabbast och fixa en fixtur som underlättar lödandet istället för att krympa, då jag inte hittar några skarvhylsor.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Priset är ungefär det samma, men det är lättare att jobba med t.ex. 0.22
Swech
Swech