Jag är på gång att byta elektrolyterna i min gamla ONKYO TX-25 stereo receiver/förstärkare, den är över 30 år gammal och låter lite grötigt. Kondensatorerna är alla av typ Nichicon SE(M) men jag hittar ingen information om dessa så jag vet inte vad jag skall ersätta dem med. Är det någon som vet eller har några idéer?
/Roland
Nichicon SE-series
-
Re: Nichicon SE-series
Är det vanliga elektrolyter i nätdelen?
Sätt dit något som har låg ESR och passar.
Sitter de i signalvägen?
Byta mot polypropylen kanske?
Sätt dit något som har låg ESR och passar.
Sitter de i signalvägen?
Byta mot polypropylen kanske?
Se bara till att, när det gäller elektrolyter, att du tar 105-graders och märkspänningär 2x arbetsspänningen.
Jag tror elektrolyt med stor kapacitans fungerar minst lika bra i signalvägen. Det gäller att hålla nere spänningsfallet med en stor kapacitans och på det sättet undvika större distorsion. När det gäller dyrare kondensatorer snålas det ofta med kapacitansen och resultat kan tom blir sämre.
Generellt hade jag tagit reda på problemet med effektförstärkaren innan jag börjat byta en massa kondensatorer. Ta fram oscilloskopet och mät, utan det vet du egentligen ingenting.
Generellt hade jag tagit reda på problemet med effektförstärkaren innan jag börjat byta en massa kondensatorer. Ta fram oscilloskopet och mät, utan det vet du egentligen ingenting.