Visa upp vad vi fräst.
- ghost_rider
Re: Visa upp vad vi fräst.
Just de bitarna körde jag med såpa+vattenmix, sprutade på lite när det såg torrt ut. Varvtal på ca 10 000 kanske?
Breddning för bromsok 

Tempo 1, 20mm pinne, rampat 2mm/varv matning 1000mm sedan finskär hela djupet 0.1mm 300mm matning, 4000RPM, borrade hålen.
Tempo 2, vände biten och planade av den.

Tempo 1, 20mm pinne, rampat 2mm/varv matning 1000mm sedan finskär hela djupet 0.1mm 300mm matning, 4000RPM, borrade hålen.
Tempo 2, vände biten och planade av den.
Liten körning i Acetal plast med en Brother TC-229N.
Detta är en del av en prototyp så finns mycket tid att spara om jag optimerar körningen.
Länk till en körning av denna detalj, inte optimerad alls men kanske roligare än bilden.
Fräs 3 skärs 10mm Hanita.
Borr 2,5 samt 5mm
Dragande gäng tappar M3*0.5 samt M6*1.0 1000rpm
Fyrskärs 6mm 90 graders fas, kanske onödigt att fasa M3 hålen på detta sätt men men...
Så blev det
Detta är en del av en prototyp så finns mycket tid att spara om jag optimerar körningen.
Länk till en körning av denna detalj, inte optimerad alls men kanske roligare än bilden.
Fräs 3 skärs 10mm Hanita.
Borr 2,5 samt 5mm
Dragande gäng tappar M3*0.5 samt M6*1.0 1000rpm
Fyrskärs 6mm 90 graders fas, kanske onödigt att fasa M3 hålen på detta sätt men men...
Så blev det

Första egenhändigt tillverkade stans och formverktyg (skoluppgift). Tillverkad på en Deckel FP1, FP4(CNC), svarv, planslip, rundslip.
Ganska trivial konstruktion men en viss stolthet trots allt, ganska hård tidspress.
Ganska trivial konstruktion men en viss stolthet trots allt, ganska hård tidspress.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av cypher 14 oktober 2012, 14:44:25, redigerad totalt 2 gånger.
Imponerande och snyggt!
Härligt vad glad man kan bli av att se ett hantverk
Härligt vad glad man kan bli av att se ett hantverk

Snyggt jobbat! Härligt att se att det kommer nya duktiga människor in i yrket.
En och annan verktygsmakare på elektronikforumet kan jag tänka. 
Hoppas det går bra, har ett par, tre år att överleva på lärlingslön.

Hoppas det går bra, har ett par, tre år att överleva på lärlingslön.
- Mizzarrogh
Ja, å andra sidan tycker jag, med facit i hand det är viktigt att man trivs bra med det man gör även om det är kämpigt i början.
(höll också på och slet gratis i några år innan man kunde leva på lönen)
Mycket snyggt resultat.

(höll också på och slet gratis i några år innan man kunde leva på lönen)
Mycket snyggt resultat.
- frownlayer
Verktygsmakare är en utdöende konst. håll den i livet. verktygen har iaf planslipats fint
. det är viktigt att det blir snyggt tycker jag.

- ghost_rider
Uräkta att bilderna poppar upp i olika trådar, men som ursäkt säger jag att man inte kan få nog av cnc-frästa detaljer 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ett tips, det går alldeles utmärkt att ladda upp bilder direkt på EF, utan att ta omvägen via diverse externa tjänster som t.ex. forumbilder.se. Det finns flera anledningar att inte länka in bilder från externa tjänster, varav en är framtidssäkring (hur många projekttrådar saknar bilder för att bilderna inte har laddats upp på forumet utan till en extern tjänst, där de sedan har raderats från?), och en annan är hastighet, forumbilder.se tycks vara väldigt slö då jag ser andra bilder i tråden men inte dina bilder.cypher skrev:Första egenhändigt tillverkade stans och formverktyg (skoluppgift). Tillverkad på en Deckel FP1, FP4(CNC), svarv, planslip, rundslip.
Fixat. Vet hur irriterande det är att läsa gamla trådar med trasiga länkar.
Försökte i många år att få AF att ge mig en verktygsmakarutbildning, men icke, fastän att jag bevisade att företag i länet söker dessa...