CamBam-tråden

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

CamBam-tråden

Inlägg av ghost_rider »

Jag gissar att vi är några stycken som använder oss utav cambam och ibland poppar det upp frågetecken.
Tänkte då att detta kunde bli en samlingstråd,istället för att alla startar nya trådar med sina cambam relaterade problem.

Jag går först ut.

Jag har caddat en detalj som jag skulle vilja fräsa ut.
Detaljen ser ut som så.
spänne_solid.jpg
När jag sparar den som dxf till cambam blir det såhära
spänne.jpg
Frågan är då, hur tusan får jag bort mitt material så att jag har kvar den lilla klacken?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CamBam-tråden

Inlägg av tecno »

:humm:
som dxf till
Vad caddar du i för pgm? Eller är det ett fel?
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: CamBam-tråden

Inlägg av ghost_rider »

Solidworks


[edit]
Jag fick klämm på det, efter lite pill.
De man var tvungen att göra var att man fick kopiera de olika linjerna, joina dem, spara, klistra in, joina osv.
tillslut fick man ngt liknade detta, vilket resulterade i att jag kunde skrota bort innehållet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 7 oktober 2012, 22:01:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CamBam-tråden

Inlägg av tecno »

Varför dxf? Är det inte enklare att spara som stl och ta in den i Cambam? Jag använder inte Cambam men den klarar väl av stl och det om nåt måste ju vara enklare.

Jag hade ritat i AC och sparat i 3 lager som dxf och lyft in det i Sheetcam, snipp snapp färdigt.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: CamBam-tråden

Inlägg av ghost_rider »

hm, bra där.
Har faktiskt inte testat stl, jag har alltid sparat till dxf och utgått ifrån den.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: CamBam-tråden

Inlägg av primerone »

Tänkte kapa den här tråden lite för att dryfta mitt nuvarande CamBam problem.

Kan man på något enkelt sätt i CamBam dela upp ett fräsjobb i 2 sammanfogade delar?
Jag håller på att fräsa en offerskiva till min lilla bordsfräs. Den ska täcka hela bottenytan (550x450 mm), men min aktiva fräsyta är bara ca 460x300. Jag hittade en video på Youtube (hittar den dock inte igen) där en kille fräste väldigt långa bitar genom att "skarva" fräsningen. Han använde VCarvePro tror jag och det programmet hade en funktion för att dela upp fräsningen. Fysiskts använde han en rakfräst stödbit och ett hål han definerade som referens i VCarve.

Jag började köra ena halvan idag. Delade manuellt de långa ytterlinjerna i CamBam så den inte skulle få för sig att försöka fräsa längre än den fysiskt klarar.
Första delen, som bestod i 5 st försänkta fästhål samt halva ytterkonturen, gick bra men är det rätt metod att göra så här? Det är ganska omständigt och jag fasar för de 55 försänkta hålen till islagsmuttrarna som ska köras på andra sidan.

Har någon information om enklare sätt är jag tacksam.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: CamBam-tråden

Inlägg av Jonaz »

3dconnexion's 3Dmus Spacexplorer funkar fint i Cambam.
Lägg in 3DMouse.dll i mappen plugins som finns i Cambam.

För att "Fit" knappen skall funka så se till att Cambam är sista aktiva programmet gå till 3DConnections Button layout, där skall det stå cambam.exe klicka på Fit rullgardinen, välja Macros, välj New macro, döp ditt macro till något lämpligt, klicka på spela in macro, tryck på "Home" tangenten, spara. Klart!

Själv var jag tvungen att använda FN tangenten för att aktivera home knappen men det var inga problem.

Hoppas att det hjälper någon!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar