Tappar steg
Tappar steg
Hej, Glömde maskinen häromdagen så den stog igång 2 dygn, när jag kom till garaget så motorerna glödheta.
Tidigare när jag kört fräsen runt 10 timmar brukar dom vara småljumna som mest.
Efter detta tappar maskinen steg på alla axlar, motorerna går ryckigt ibland, speciellt vid vändningarna kan dom hoppa till någon grad.
Även när jag kör motorerna löst gör dom detta, precis när dom skall stanna till så hoppar dom tillbaks.
Vid högre varv beter dom sig ganska bra i 19/20 fall.
Innan detta har jag kört CA 100 timmar helt felfritt utan att tappa ett enda steg eller med ett enda problem.
Har en teori men vill höra vad ni tror först.
Grejerna är köpta av Longs-motor.
Nema 34 12Nm
Enkelt break out board.
DM860A controller.
1/8 microsteg
Kernel speed 25KHz
X och Y:
Steps per 320
Velocity 1500
Accel 200
step/dir pulse = 0
Z:
Steps per 1575
Velocity 400
Accel 20
Tacksam för hjälp!
Tidigare när jag kört fräsen runt 10 timmar brukar dom vara småljumna som mest.
Efter detta tappar maskinen steg på alla axlar, motorerna går ryckigt ibland, speciellt vid vändningarna kan dom hoppa till någon grad.
Även när jag kör motorerna löst gör dom detta, precis när dom skall stanna till så hoppar dom tillbaks.
Vid högre varv beter dom sig ganska bra i 19/20 fall.
Innan detta har jag kört CA 100 timmar helt felfritt utan att tappa ett enda steg eller med ett enda problem.
Har en teori men vill höra vad ni tror först.
Grejerna är köpta av Longs-motor.
Nema 34 12Nm
Enkelt break out board.
DM860A controller.
1/8 microsteg
Kernel speed 25KHz
X och Y:
Steps per 320
Velocity 1500
Accel 200
step/dir pulse = 0
Z:
Steps per 1575
Velocity 400
Accel 20
Tacksam för hjälp!
Re: Tappar steg
Skall inte säga att jag kan detta men två saker som jag tror:
1. Kortis i lindning på motor tex lack som smälter bör gå att mäta fram.
2. Magneter och värme är inte kompisar så dessa kanske tappat lite.
1. Kortis i lindning på motor tex lack som smälter bör gå att mäta fram.
2. Magneter och värme är inte kompisar så dessa kanske tappat lite.
Vist finns det magneter i stegmotorer, vanligen använder man neodym magneter till hybrid stegmotorn som detta troligen gäller.
Jag tror att floppen har rätt i att det är lacken på motorlindningarna som smält, lacken brukar smälta när lindningarna är en bit över 100 grader.
Om höljet var glödhett så var lindningarna rätt mycket varmare.
Jag tror att floppen har rätt i att det är lacken på motorlindningarna som smält, lacken brukar smälta när lindningarna är en bit över 100 grader.
Om höljet var glödhett så var lindningarna rätt mycket varmare.
Ja, men då är det en hybridmotor, stegmotorer är mer lika reluktansmotorer. Men du har säkert rätt i att det gäller en hybridmotor i det här fallet.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vill inte strö salt i såren men detta är tyvärr ett problem med kina drivers att de inte har automatisk strömbegränsning när motorerna står stilla utan matar på för fullt oavsett. En av orsakerna för mitt byte av drivers i portalen till Gecko 251:or
Sanning med modifikation, åtminstone en av mina drivare halverar hållströmmen vi stillestånd.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det gör det nog men tror att flertalet inte gör detta, rätta mig gärna om jag har fel.
Nu har jag lekt lite mer..
Mina drivare halverar strömmen vid stillestånd(påstår kineserna iaf).
Har inte hittat felet men, om jag sänker strömmen från 7A till 3A så går den som tåget igen!
Ökar jag till 7A så är felet tillbaks, underligt.
Någon som har en teori?
Har iaf beställt Geckodrivare nu som jag velat göra en längre tid eftersom man är lite prylgalen
Mina drivare halverar strömmen vid stillestånd(påstår kineserna iaf).
Har inte hittat felet men, om jag sänker strömmen från 7A till 3A så går den som tåget igen!
Ökar jag till 7A så är felet tillbaks, underligt.
Någon som har en teori?
Har iaf beställt Geckodrivare nu som jag velat göra en längre tid eftersom man är lite prylgalen

felet som du får har jag med haft då nätdelen inte räcker till,
även haft det då det var för dåliga kondingar på stegmotordrivare, men jag gissar att det inte är problemet i det här fallet
även haft det då det var för dåliga kondingar på stegmotordrivare, men jag gissar att det inte är problemet i det här fallet
Ja det skall underöskas snarast, så fort jag fräst färdigt allt som legat i kö 
Men det ni säger verkar logiskt, tack.

Men det ni säger verkar logiskt, tack.