Räcker dessa stegsmotorerna för min CNC maskin?
Re: Räcker dessa stegsmotorerna för min CNC maskin?
Ett sånt där kit med tre stegmotorer och en drivare är en bra början. Du ska nog inte köra spindeln med en stegmotor i alla fall, bättre att ta en Dremelkopia eller köpa en annan spindel, t ex en så kallad Kina-spindel.
Arduinon skall alltså ersätta styrsystemet på en "riktig fräs" eller PC:n i en fräs med MACH3-styrning? Det är inget litet programmeringsjobb att få till en G-kodstolk, pulsgenerator osv i Arduinon. Speciellt inte om du tänker dig att få någon hastighet och köra fler axlar oberoende av varandra och samtidigt. MEN, de flesta kontrollkort till 3D-skrivare är väl uppbyggda på liknande µP så omöjligt är det ju inte.
Angående borrmaskinen i något youtube-klipp så har jag inte den blekaste aning. Man kan ha automatisk styrning av både hastighet och till- och frånslag från CNC-kontrollen.
Nu ska jag ut i garaget och bråka med min fräs: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 21#p875521
Arduinon skall alltså ersätta styrsystemet på en "riktig fräs" eller PC:n i en fräs med MACH3-styrning? Det är inget litet programmeringsjobb att få till en G-kodstolk, pulsgenerator osv i Arduinon. Speciellt inte om du tänker dig att få någon hastighet och köra fler axlar oberoende av varandra och samtidigt. MEN, de flesta kontrollkort till 3D-skrivare är väl uppbyggda på liknande µP så omöjligt är det ju inte.
Angående borrmaskinen i något youtube-klipp så har jag inte den blekaste aning. Man kan ha automatisk styrning av både hastighet och till- och frånslag från CNC-kontrollen.
Nu ska jag ut i garaget och bråka med min fräs: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 21#p875521
Jag funderar på köpa just denna.
Det är 142 dollar och det låter jättebilligt i mina öron
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 91891.html
Det ingår redan 200W aggregat.
Men den lilla borrmaskinen funderar jag också på att införskaffa mig.
Mjukvaran är Mach3 och den följer med kittet.
Material, maskiner och liknande har jag tillgång till.
>> Angående borrmaskinen i något youtube-klipp så har jag inte den blekaste aning. Man kan ha automatisk styrning av både hastighet och till- och frånslag från CNC-kontrollen.
Så du menar att man kan ha den "fjärde" motorn(som är den lilla borrmaskinen) styrandes från CNC-kortet?
Det finns anslutning, men då gäller det endast på och av?
Det är 142 dollar och det låter jättebilligt i mina öron

Det ingår redan 200W aggregat.
Men den lilla borrmaskinen funderar jag också på att införskaffa mig.
Mjukvaran är Mach3 och den följer med kittet.
Material, maskiner och liknande har jag tillgång till.
>> Angående borrmaskinen i något youtube-klipp så har jag inte den blekaste aning. Man kan ha automatisk styrning av både hastighet och till- och frånslag från CNC-kontrollen.
Så du menar att man kan ha den "fjärde" motorn(som är den lilla borrmaskinen) styrandes från CNC-kortet?
Det finns anslutning, men då gäller det endast på och av?
Jag har skickat mail till dom om själva kortet och Mach3.
Om själva kortet kan hantera en fjärde motor när det gäller ON/OFF.
Eller om man måste starta själva dremel motorn själv.
Om själva kortet kan hantera en fjärde motor när det gäller ON/OFF.
Eller om man måste starta själva dremel motorn själv.
Det brukar sitta ett litet relä på de där korten som du kan styra från datorn om du vill, så det går att starta/stoppa till exempel en Dremel med det reläet. MACH3 skickar de kanske med, men bara i DEMO-version (vilket man kan ladda hem direkt från www.machsupport.com, nästan full funktion men max 500 rader G-kod).
Jag frågar igen, ska du styra från PC eller Arduino?
Jag frågar igen, ska du styra från PC eller Arduino?
Jag ska styra den från PC.
Tror du aggregatet på 200W kommer klara av dremeln och hela CNC maskinen?
Har inte fått svar från Kinesen ännu.
Tror du aggregatet på 200W kommer klara av dremeln och hela CNC maskinen?
Har inte fått svar från Kinesen ännu.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Dremeln är en maskin för sig, blanda inte ihop den med resterande som ska drivas från nätdelen. Dremeln går på 220VAC direkt från vägguttaget.
Men det går väll ändå koppla ihop den med CNC-kontrollkortet?
Ja, men kortet agerar bara strömbrytare. Så de 200W driver inte dremeln
Okej. Men det räcker nog bra för mig 
On och Off

On och Off
Vill bara höra lite ord från er.
Vad tycker ni för denna kit? Den kostar under 1000 kr och det verkar ha allt för just nybörjare.
Dåligt?
Det är ingen skatt, tull på det iallafall så det är bra
Vad tycker ni för denna kit? Den kostar under 1000 kr och det verkar ha allt för just nybörjare.
Dåligt?
Det är ingen skatt, tull på det iallafall så det är bra

Vad får du det ifrån. att det skulle vara tull och momsfritt?
Jag tvivlar.
Jag tvivlar.
Just de där drivarna har en del haft problem med, men t ex Klas-Kenny har moddat kortet för att få bättre prestanda. Finns beskrivet här på forumet och i en tråd på CNCZone.
Men drivarna är billiga och många tusen används runtom i världen så det är klart att det fungerar. Motorerna är på ~1,25Nm vid 2A, och det är väl egentligen tillräckligt för en liten maskin, men lite lite för moderna motorer.
Precis som säter skriver så lär du få betala tull (inte mycket) och 25% moms, så stora paket slinker nog inte så ofta igenom. Visserligen fick jag inte betala för mina drivare, men det var en mindre låda än vad som krävs för det där.
Men drivarna är billiga och många tusen används runtom i världen så det är klart att det fungerar. Motorerna är på ~1,25Nm vid 2A, och det är väl egentligen tillräckligt för en liten maskin, men lite lite för moderna motorer.
Precis som säter skriver så lär du få betala tull (inte mycket) och 25% moms, så stora paket slinker nog inte så ofta igenom. Visserligen fick jag inte betala för mina drivare, men det var en mindre låda än vad som krävs för det där.
Det skickas med China post mail och då är det min skylldighet att skriva på och sköta tullen.säter skrev:Vad får du det ifrån. att det skulle vara tull och momsfritt?
Jag tvivlar.
Tro mig. Jag handlar dagligen därifrån och skatta och tulla på det jag drar in i landet är inte mitt intresse så jag låter nog gärna papperna ligga

Men just det där kittet är samma kitt som Klas-Kenny har?X-IL skrev:Just de där drivarna har en del haft problem med, men t ex Klas-Kenny har moddat kortet för att få bättre prestanda. Finns beskrivet här på forumet och i en tråd på CNCZone.
Vart är tråden?
Men kittet duger iallafall för att göra småsaker? Skriva sitt namn på en plywoodskiva ?