Har Makerbot slutat sälja komponenter?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Har Makerbot slutat sälja komponenter?

Inlägg av Agwan »

Jag hörde att makerbot börjat sälja en 3D printer utan open source. Men jag förstod inte att de skulle sluta sälja komponenter också. Eller har de bara något fel på hemsidan just nu? När jag klickar på store och sedan parts & accessories så finns bara toolheads som undermeny och några få komponenter under den huvudmenyn. Men klickar man på en av de produkter som finns så länkar de till lite fler produkter så att man kan komma åt dem därifrån.

Någon som vet nått?
bearing

Re: Har Makerbot slutat sälja komponenter?

Inlägg av bearing »

Det här var ju intressant. Ofta läser man hyllningar av open source, och att det visst fungerar kommersiellt, o.s.v. Men det gör det inte, eller?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Där jag läste om att de lämnat open source (kommer inte ihåg vart det var nu) sa de att det alltid händer när företaget väl växer över en viss storlek.

Jag hade iaf trott att de skulle fortsätta hålla med de komponenter som behövs för tidigare modeller bara det att alla framtida utveckling sker bakom stängda dörrar.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det verkar som att de kommer fortsätta leverera reservdelar om man pratar med deras support.

Mail från MakerBot:
Also, we'll still be selling spare parts -- we might run out of stock of some, but we're always looking to help point you in the right direction if that's ever the case. If you need a spare part, chances are that you should be reaching out to our Support team anyways, so they will be able to help you purchase any spare part(s) that you need.
Men de har toolheads i lager så de som vill beställa kanske skall ta och passa på.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Agwan skrev:Där jag läste om att de lämnat open source (kommer inte ihåg vart det var nu) sa de att det alltid händer när företaget väl växer över en viss storlek.
Alltid är väll lite väl generellt? sparkfun är ju numera hyffsat stora (räknat på antalet anställda) och de lägger väll ute schema och pcb underlag på många av sina egna produkter? Eller ska man anse att de är undantaget som bekräftar regeln?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag skulle inte se Sparkfun som samma typ av bolag. Sparkfun säljer komponenter till hobbyister. Ju lättare det är för en hobbyist att använda sig av deras komponenter, desto mer säljer de. Om de inte säljer komponenterna så har de inget att sälja.

Makerbot byggde en open source-maskin, när den slog stort övergav de open soruce och säljer maskinen istället.

Jag har beställt en toolhead, så det kommer väl i min byggtråd om när den implementeras i min maskin. Fast kanske inte på den här sidan årsskiftet... Suget behöver komma.
Skriv svar