Fördelar/nackdelar med PIC respektive PLC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Martti Päivinen
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 januari 2004, 13:41:28

Fördelar/nackdelar med PIC respektive PLC

Inlägg av Martti Päivinen »

Jag har fått intrycket att PIC och PLC är ungefär samma sak, eller har jag fattat helt fel?
Om inte vad är i så fall för respektive nackdel.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hmm.
PLCn kan väll inte räkna matte, om jag inte missmínner mig från tryck & pysen när jag gick i skolan!.
Rätta mig om jag har fel!.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En PIC (eller vilken annan mikrokontroller som helst) är en liten dator på ett chip - CPU, RAM, (E/EE)PROM och periferikretsar samlat på ett ställe. En sådan är mycket flexibel och kan användas till att lösa många problem inom elektroniken.

En PLC (Programmable Logic Controller, om jag inte har helt fel) är en applikation (ofta baserad på en mikrokontroller) avsedd för styr- och reglersystem. En PLC är inte lika universiell som en u-kontroller, utan den passar mer in där man styr olika processer med relativt enkel logik. En PLC har däremot mycket robusta I/O-system avsedda för tuff hantering inom industrin. Denna I/O är implementerad med separat elektronik utanför den styrande processorn.
Martti Päivinen
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 januari 2004, 13:41:28

Inlägg av Martti Päivinen »

Illuwatar

Är det så att PLC är bättre mot störningar som kan slå ut funktionen respektive skada enheten?Typ åska etc.
Hur fungerar PIC respektive PLC efter strömbortfall. Startas de upp automatiskt så att grunfunktionen kommer igen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man kan inte gämföra en PLC och en PIC. En pic är en mikrokontroller. En PLC är en färdig produkt för industrin.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

I/O-portarna på en PLC är anpassade till industrins krav på signalnivåer. Ofta kör man med en högre spänning (exempelvis 24V) jämfört med vanlig logik (som ligger på 3.3V eller 5V normalt). Anpassningen ligger i att isolera utgångarna med hjälp av optokopplare och reläer (mekaniska eller elektroniska). Även ingångarna är isolerade via optokopplare. Säkert finns det skydd för överspänningar och störningar som kan uppkomma i industriell miljö. En mikrokontroller har inte dessa skydd och anpassningar inbyggda. Vill du få din PIC lika skyddad får du bygga detta själv utanför PIC'en. För hobbyprojekt är en mikrokontroller att föredra eftersom man sällan behöver de funktioner som en PLC erbjuder samt att denna är för begränsad vid generell användning. En mikrokontroller är mycket mer flexibel och kan användas till många olika saker. Med rätt programvara och hårdvara kring kontrollern kan det mesta realiseras (inklusive funktionen av en PLC om det är det du vill ha).

Angående mjukvara så är instruktionsuppsättningen i en mikrokontroller mycket större och mer flexibel jämfört med en PLC som är optimerad för just sitt ändamål (logiska operationer). En mikrokontroller kan i princip köra linux vilket inte en PLC kan göra. Moderna PLC'er kan dock säkert mer än de jag kom i kontakt med för ett antal år sedan, men de är inte samma som mikrokontrollers trost allt.
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

är det inte så att PLC oftast är snabbare än u-kontrollers också?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

min personliga uppfattning av plc är att de är krångliga att programera.. håller på med en styrteknik kurs i skolan nu där vi ska programera en hiss att kunna åka mellan 4 våningar i ett supermodärnt dos program som heter Medoc.

man hade med enkelhet kunnat programera en pic till att göra samma sak på en kvart...
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

att programera en plc med exempelvis medoc (som är ett ypperligt modernt program) :D är inga problem, hur enkelt som helst. Håller också på med något liknande i skolan.

Är det "microsupport" som har tillverkat hissen???? :D :D
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja de kan vara de som har tillverkat dem.. en miniatyr hiss med 4 knappar på bottenplattan och en vid varje våning..


det jag stör mej på allra mest är att man endast kan ha variablere som är antingen en etta eller en nolla...
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Skriv svar