kodlås till garageport

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
frownlayer

kodlås till garageport

Inlägg av frownlayer »

Jag har 2 garageportar som bara kan öppnas med dosa, eller att man kortsluter skruv 1 och 2, det finns inget annat.
Det finns däremot framdragit vp-rör ut mellan portarna, så först funderade jag på en nyckelbrytare som går åt 2 håll. så man kan öppna den ena eller andra porten.
Men isåfall måste man struva fast den riktigt ordentligt, för att råkar någon komma in i den så är det bara att kortsluta 2 kablar och så får man upp porten.

Så nu går funderingarna vidare. Jag funderar på att sätta upp en vanlig kodpanel där istället, som är kopplad till något inne i garaget, som sedan aktiverar olika portar beroende på vilken kod som slås in.

Så jag fattar att man måste ha någon hjärna i det hela, och där sitter jag fast.
Jag kan löda, jag kan bygga i princip vad som helt, men jag kan inte programmera, och detta tycker jag låter som en lätt sak att programmera.
Jag har ett pickit2 startpaket. så jag kan fixa den biten själv.

Men är det någon som har en bra/lätt lösning på mitt problem?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: kodlås till garageport

Inlägg av Icecap »

Om du ska säkra att man inte kan kortsluta utifrån får du antingen ha en mikroprocessor som skickar knapptryckningarna in till en annan mikroprocessor som sedan gör det som ska göras.

Alternativt ska det bara finnas en enda mikroprocessor och då på insidan. Sedan ska den kopplas till knappsatsen och skyddas mot sabotage. Det finns många sätt att göra detta på och "rätt" sätt beror på säkerhetsnivån som ska uppnås.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Pratade med en person som är IT-Chef för ett av Sveriges större husbyggarföretag om varför dom inte erbjöd just kodlås till garagen och enligt honom så var det i princip helt omöjligt att få ut något på hemförsäkringen om man fick inbrott i en plats som försetts med kodlås utan en hel drös med godkännanden.

Inte för att jag på något sätt vill minska din skaparglädje men jag tänkte att det kunde vara bra att ringa ditt försäkringsbolag och kolla upp det så att du inte står där en dag och har fått problem p.g.a detta.

För att lösa just ditt problem tycker jag du borde kunna prova att lära dig koda lite mot en Aurdino, dom är väldigt enkla och nätet är fyllt med kodlås och andra exempel som du kan låna ifrån.

Mvh Nole.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

En larmad bewator k44 duo löser ditt problem. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag har ett pickit2 startpaket...

Google efter "PIC code lock" ger ju en hel del träffar.
Man behöver kanske inte skriva all kod från scratch för
detta som inte är något speciellt unikt projekt.

Här är ett projekt med en hel del information:
http://jap.hu/electronic/combination_lock.html

Ett annat:
http://microcontrollerprojects00.blogsp ... ronic.html

Ett lite kul alternativ med en enda knapp för kodlåset:
http://alan-parekh.com/projects/button- ... ry-system/
Källkoden kostar inget men man måste registrera sig som "kund" för att ladda ner...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

nole: Det kan väl knappast bli SÄMRE rent försäkringsmässigt att ha ett icke-godkänt kodlås/elektroniskt lås, än att inte ha garage öht (bilförsäkringen) eller att ha det helt olåst (hemförsäkringen)?

Dvs har man mellandörr mellan garaget och huset med godkänt mekaniskt lås* (eller helt fristående garage) och bilförsäkringen inte innehåller något krav om att bilen ska förvaras i låst utrymme, så ser jag inte hur försäkringsbolaget skulle kunna klaga på t.ex. om du får inbrott i din låsta bil i ditt garage med hempulat lås - än om du hade fått inbrott i samma låsta bil som står helt oskyddat ute i vädret.

*Ofc menar jag då samma nivå av godkända säkerhet som om det vore en ytterdörr som leder rätt ut i vädret istället för ut till garaget.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> om du får inbrott i din låsta bil i ditt garage....

Nu så kan det ju (och vanligstvis är det så) finnas massor av annat
potentiellt stöldbegärligt i ett garage förrutom bilen. Det är inte helt
ovanligt att själva bilen inte ens får plats...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Eller ett garage som är anslutet till huset, dvs man kan klampa rätt in i bodelen ifall man kommer in i garaget..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med kodlås är ju att du inte märker om en kod kommer på avigvägar. Med nycklar så vet du hur många nycklar som finns, om en nyckel försvinner så upptäcks det och man kan byta.

Men jag litar inte heller på sändaren till vår port. Åker vi bort mer än en natt så slår jag alltid av strömmen till portöppnaren efter att vi stängt den (det gör vi även när vi är hemma, portöppnaren är alltså bara påslagen när vi är ute med bilen över dagen).

Sen har vi också en ståldörr mellan garage och bostad. Strömbrytaren till portöppnaren sitter innanför den dörren, d.v.s. i bostaden. Så om portöppnaren är avslagen så räcker det inte med att komma in i garaget för att få igång den (hur man nu ska göra det, sitter galler för fönstret).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Problemet med kodlås är ju att du inte märker om en kod kommer på avigvägar.
> Med nycklar så vet du hur många nycklar som finns, om en nyckel försvinner
> så upptäcks det och man kan byta.

Problemet med nycklar är ju att du inte märker om en nyckel blivit olovligt kopierad.
Med ett kodlås så vet du vilka du har lämnat koden till, om det behövs så
kan koden ändras och alla "kopior" slutar fungera direkt.

Det går att vända på allt... :-)

Kostnaden för att byta kod är sannolikt betydligt lägre än ett lås/nyckelbyte.

En variant är ett kodlås med flera, personliga, koder. Då kan man även
logga vilken kod (d.v.s personlig kod) som öppnade.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är lika enkelt att kopiera en kod som att kopiera en nyckel, men för att man skall kunna kopiera nyckeln behöver man ha tillgång till den längre tid än man behöver ha tillgång till koden.

Koden kan man tillskansa sig på distans, med en kikare eller ett bra teleobjektiv.

Och även om jag vet vilka jag har gett koden till så vet jag ju inte hur de har hanterat den. Nån av dem har kanske lagt in den i mobilen, nån annan har en lapp på anslagstavlan hemma.

Personliga koder löser mest biten med att man inte behöver informera alla om den nya koden om en kod måste bytas.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

RFID?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det räcker med ett bra foto på en nyckel. Det kam tas antingen med tele eller en sunkkamera om man här tillgång till nyckeln ett ögonblick.

Försäkringskassans mässigt gör det ingen skillnad, här tjuven kommit in utan att bryta sig in har försäkringsbolaget åsikter oavsett låssystem.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Nerre skrev: Sen har vi också en ståldörr mellan garage och bostad. Strömbrytaren till portöppnaren sitter innanför den dörren, d.v.s. i bostaden. Så om portöppnaren är avslagen så räcker det inte med att komma in i garaget för att få igång den (hur man nu ska göra det, sitter galler för fönstret).
Du menar alltså att om strömmen bryts så kan du inte få ut bilen ur garaget? :shock: På vår öppnare finns en hake man kan knäppa upp så kan man öppna dörren för hand....

//Martin
Skriv svar