Elektronik i highpower-raket.
Ett vanligt element som kan mäta höga temperaturer är ju tex temp-K element. Håller för ändå upp till dess smält temp som jag har för mig ligger strax under 1400C eller något sånt. Slakta någon billig multimeter med temp område så du får tag på mätkretsen och lägg sen till en PIC så är kanske den delen ordnad?
Tja principen för mätkretsen är ju inte direkt avancerad..det är bara en voltmeter. Det som är svårt är att undvika störningar...spänningen ligger på sisådär 4 mV vid 100°C. Det kan blir stora problem att mäta så låga spänningar! Vid dom hastigheterna som det handlar om i en raket så skulle jag inte bli förvånad om man måste ta hänsyn till den inducerade spänningen som jordens magnetfält + kretskortsspår och probsladd ger upphov till
.

netrunner: Cool grej
den där raketen...
Min fosterfar byggde en raket....ja det var en modellraket eller hobbyraket eller vad det nu heter. Problemet var väl att raketen flög i väg åt helv***....ett år efteråt hittade ett par av mina kompisar raketen över en halv kilometer från uppskjutningsplatsen
...vid nån gammal fäbod..å detta var ju en ganska liten raket i jämförelse med det som fanns i katalogen med olika raketmodeller.
Jag minns en som hette "Mean Machine"...å det var åtminstone en 2-stegsraket.....

Min fosterfar byggde en raket....ja det var en modellraket eller hobbyraket eller vad det nu heter. Problemet var väl att raketen flög i väg åt helv***....ett år efteråt hittade ett par av mina kompisar raketen över en halv kilometer från uppskjutningsplatsen

Jag minns en som hette "Mean Machine"...å det var åtminstone en 2-stegsraket.....
Tänkte kolla hur det går med raketen ? Jag och en polare har ett liknande projekt på gång men med en salpter+socker motor. Läste i nån tråd här på forumet om att ni redan hade alla tillstånd som behövdes. Tänkte kolla hur ni fick tag på tillstånd från luftfartsverket för att sjuta upp raketen och om det kostade något. Kan ju även passa på och fråga vad för område ni ska skjuta upp den över ?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Intressant tråd! Vore kul om den fortsatte.
Tänkte på det här med att det verkar lite "random" var raketen kommer att landa. Men om man mäter lutningen på uppskjutningsrampen med en accelerometer just vid startögonblicket och har 2st vindmätare (en någon meter upp i luften och en minst 10m upp) och bearbetar dessa data så skulle man iallafall få lite bättre koll på var raketen hamnar. Det ju vore inga problem att ha en bärbar dator eller en mikrokontroller nere på marken som har hand om detta...
Som liten "hi-tech"-funktion kunde man då ha möjlighet att justera vinkeln på uppskjutningsrampen med t.ex en stegmotor.

Tänkte på det här med att det verkar lite "random" var raketen kommer att landa. Men om man mäter lutningen på uppskjutningsrampen med en accelerometer just vid startögonblicket och har 2st vindmätare (en någon meter upp i luften och en minst 10m upp) och bearbetar dessa data så skulle man iallafall få lite bättre koll på var raketen hamnar. Det ju vore inga problem att ha en bärbar dator eller en mikrokontroller nere på marken som har hand om detta...
Som liten "hi-tech"-funktion kunde man då ha möjlighet att justera vinkeln på uppskjutningsrampen med t.ex en stegmotor.
- EagleSpirit
- Kontakt: