Styra magnetventil i bil med shiftlight
Styra magnetventil i bil med shiftlight
Hej
Skulle behöva lite hjälp att få till lite elektronikstyrning till en bil. Det jag har är en s.k. shiftlight, tänder en lysdiod vid ett visst varvtal, och en magnetventil som i sin tur styr vakuum. När dioden tänds vill jag att magnetventilen öppnar, dvs spänningssätts med 12V. Har testat att försöka dra ett relä med spänningen över dioden (2V) men det funkar inte, förmodligen för att spänningen är för låg. På något vis vill jag utnyttja spänningen över dioden för att öppna magnetventilen, pang på eller via ett relä.
Alla idéer och förslag välkomnas!
//Thomas
Skulle behöva lite hjälp att få till lite elektronikstyrning till en bil. Det jag har är en s.k. shiftlight, tänder en lysdiod vid ett visst varvtal, och en magnetventil som i sin tur styr vakuum. När dioden tänds vill jag att magnetventilen öppnar, dvs spänningssätts med 12V. Har testat att försöka dra ett relä med spänningen över dioden (2V) men det funkar inte, förmodligen för att spänningen är för låg. På något vis vill jag utnyttja spänningen över dioden för att öppna magnetventilen, pang på eller via ett relä.
Alla idéer och förslag välkomnas!
//Thomas
- Klas-Kenny
Re: Styra magnetventil i bil med shiftlight
En transistor är nog den enklaste lösningen på dina problem. 
Antingen en kraftig nog att dra ventilen direkt, eller bara för att dra reläet som drar ventilen.
Antingen en kraftig nog att dra ventilen direkt, eller bara för att dra reläet som drar ventilen.
Får en känsla av att denna magnetventil har nått kritiskt med motorn att göra, Vad händer ifall ventilen inte öppnar?
Öppnar inte ventilen så öppnar heller inte högvarvs-kanalerna i insugsplenumet och bilen går dåligt.gOry skrev:Får en känsla av att denna magnetventil har nått kritiskt med motorn att göra, Vad händer ifall ventilen inte öppnar?
//Thomas
En LED är strömstyrd, och rackarns små strömmar och en låg spänning. Därmed så kan det bli svårt att styra en magnetventil direkt med denna. Enklast är nog att lägga din kompletterande styrning helt utanför det existerande anläggningen.
Helt utanför så kan du använad ett LDR-motstånd, som regagerar på lysdioden genom att sänka sin resistans och därmed tillåta en ström. Lägger du denna LDR i serie med en magnetventil så är saken biff.
Vill du lägga dig i bredvid så kan du lägga till en diode bredvid samt strömbegränsare och då är du inne och gräver i den befintloiga krets och sedan ta denna via en LDR.
Lycka till...
Helt utanför så kan du använad ett LDR-motstånd, som regagerar på lysdioden genom att sänka sin resistans och därmed tillåta en ström. Lägger du denna LDR i serie med en magnetventil så är saken biff.
Vill du lägga dig i bredvid så kan du lägga till en diode bredvid samt strömbegränsare och då är du inne och gräver i den befintloiga krets och sedan ta denna via en LDR.
Lycka till...
En LED klarar definitivt inte jobbet! Men en optokopplare och en lämplig MOSFET-transistor + ett par motstånd grejer biffen utan problem.