Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

Tänkte jag skulle börja dokumentera lite enkelt hur viss audioutrustning är konstruerad. Ni andra får gärna följa på tåget och lägga upp fler apparater med foton. Detta för att få lite känsla hur man valt olika lösningar historiskt och idag.

Lista

Aphex Aural Exciter Type C Model 103
Audio Logic PA88A
BBE 822 (Sonic Maximizer)
Behringer Dualfex Pro EX2200
DBX Spectral Enhancer 296

Audio Logic PA88A

Först ut är den psykoakustika processorn PA88A från Audio Logic. Denna arbetar likt den mer välkända BBE Sonic Maximizer. Frekvensområdet delas upp i tre band, där varje band fördröjs olika i ms-området. Det lägsta bandet fördröjs längst, sedan mittersta och det högsta bandet slipper fördröjning.

Ursprung: USA
Tillverkningsår: ?

Integrerade kretsar
LF353N - Operationsförstärkare, bred bandbredd, JFET-ingång.
RC5532N - Operationsförstärkare, lågt brus.
RC4558P - Operationsförstärker, lågt brus.
LM324N - Operationsförstärkare.
78M15 - Spänningsregulator, 15 V.
79M15 - Spänningsregulator, -15 V.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av psynoise 12 augusti 2012, 22:17:28, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

Blev nyfiken att kolla upp vad som skiljer Audio Logics psykoakustika processor gentemot BBEs.

BBE 822 (Sonic Maximizer)

Psykoakustik processor likt tidigare presenterad PA88A från Audio Logic. Insignalen delas upp i tre frekvensband med delningsfrekvenserna 150 Hz och 1200 Hz. 150 Hz och nedåt fördröjs ca 2,5 ms med hjälp av ett passivt lågpassfilter. 150 Hz till 2000 Hz fördröjs 0,5 Hz med hjälp av ett aktivt bandpassfilter. Frekvenser över 1200 Hz fördröjs inte men behandlas av en VCA (voltage controlled amplifier). VCA:n styrs genom effektivvärden från översta och mittersta bandet.

Ursprung: USA
Tillverkningsår: ~1989

Mönsterkortet är dubbelsidigt och samtliga komponenter hålmonterade. Huvudkretsen har man gömt i två stycken moduler betecknade BBE 016-003.

Integrerade kretsar
LM324 - Operationsförstärkare.
TL074CN - Operationsförstärkare, JFET-ingång, lågbrus.
NE5532N - Operationsförstärkare, lågbrus.
7815 - Spänningsregulator, 15V.
7915 - Spänningsregulator, -15V.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av xxargs »

tänkte just frågan om hur fördröjningen gjordes - själv funderade jag på om de använde allpassfilter...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

Kikade lite på ett lågpassfilter av RC-typ med gränsfrekvensen 150 Hz. Med Qucs och Matlab kom jag fram till att fördröjningen i passbandet ligger runt 1 ms för att sedan gå mot noll med ökad frekvens. Kaskadkoppling av två sådana filter med hjälp av spänningsföljare borde ge 2 ms.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av MiaM »

Hur "låter" egentligen dessa burkar, och när används de?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

Från början likt många andra psykoakustika effekter var de tänkta till att kompensera för brister i PA-system och liknande. För BBEs klassiska patent är tanken att många audiosystem har en längre fördröjning för höga frekvenser.

Jag som många andra musiker använder dessa efter mixerbordet för att skapa ett visst sound. Nu har jag ingen större erfarenhet av dessa då min musikproduktion varit blygsam i flera år. Men soundet kan man helt klart få till skönare/mjukare. Dock som alltid när det gäller effekter får man vara återhållsam för att inte tappa detaljer från källmaterialet eller instrument.

Sedan finns det två till helt andra psykoakustika effekter som också är väldigt klassiska. Aphex är kända för sin Aural Exciter. Denna var tänkt att kompensera för dålig bandbred hos t.ex bandinspelningar där de höga frekvenserna kan dämpas kraftigt. Genom att klippa signalen får man nya övertoner som kan mixas in i källmaterialet. Se gärna mina tankar kring diskantförbättrare för vinylskivor för principen

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=51398

Den sista klassikern är från DBX. Jag är inte helt säker men tror att man processar genom någon slags dynamsik equalizer som dämpar och förstärker vissa frekvenser som psykiskt låter bra beroende på frekvensinnehållet i källmaterialet.

Aphex och DBX effekter används också likt BBEs efter mixerbordet för att få till ett visst sound. Aural Exciter fungerar bra för att få skarpare ljud och mer diskant. Finns det inga övertoner från börja gör ingen equalizer någon hjälp.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

Kanske lite trist med ännu en liknande apparat med ungefär samma teknologi. Dock låg dessa burkar framme då jag omorganiserar lite i studion.

Aphex Aural Exciter Type C Model 103
Aphex är kända för sin Aural Exciter. Denna var tänkt att kompensera för dålig bandbred hos t.ex bandinspelningar där de höga frekvenserna kan dämpas kraftigt. Genom att klippa signalen får man nya övertoner som kan mixas in i källmaterialet. Se gärna mina tankar kring diskantförbättrare för vinylskivor för principen

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=51398
Ursprung: USA
Tillverkningsår: 1986

Mönsterkortet är enkelsidigt och samtliga komponenter hålmonterade. Huvudkretsen misstänks ligga i den applikationsspecifika integrerade kretsen APHEX MAX1502.

Integrerade kretsar
LF353N - Operationsförstärkare, bred bandbredd, JFET-ingång.
LM324 - Operationsförstärkare.
APHEX MAX1502
MC7815CT - Spänningsregulator, 15 V.
MC7915CT - Spänningsregulator, -15V.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
09.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

DBX Spectral Enhancer 296

Användarmanual
Schema

Integrerade kretsar
SSM 2120 - Dynamikprocessor/VCA.
TL074CN - Operationsförstärkare, JFET-ingång, lågbrus.
BA10339 - Komperator.
NE5532N - Operationsförstärkare, lågbrus.

Ursprung: USA
Tillverkningspår: ?

Mönsterkorten är dubbelsidiga och komponenterna hålmonterade.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av MiaM »

Intressant!

Hur skapas en "linjär" dist? Eller kör man "mellandiskanten" genom limiter -> dist och styr sen en VCA efteråt från nivåmätning på signalen in till limitern?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

Behringer Dualfex Pro EX2200

Ännu en psykoakustisk processor, dock den sista i skaran från mig. Denna trodde jag skulle innehålla någon form av digitalsignalbehandling men överraskande nog var det endast operationsförstärkare monterade på mönsterkorten :).

Ursprung: Kina/Tyskland.
Tillverkningsår: ~1997.

Strömförsörjning med hålmonterade komponenter och signalbehandling med ytmonterade komponenter.

Integrerade kretsar
4580 - Operationsförstärkare, lågbrus.
7815A - Spänningsregulator.
7915A - Spänningsregulator.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

MiaM skrev:Intressant!

Hur skapas en "linjär" dist? Eller kör man "mellandiskanten" genom limiter -> dist och styr sen en VCA efteråt från nivåmätning på signalen in till limitern?
Just psykoakustiska effekter brukar det vara lite hyss hyss över därför tänkte jag det var extra intressant att öppna upp dessa.

Hänger inte riktigt med över vilken apparat du tänker på. När jag öppnade Aphex Aural Exciter hade jag hoppas på att se hur klippningen gick till. När jag såg ASIC:n slutade jag kolla noga, men det fanns flera små dioder på kretskortet vilket kan vara en ledtråd. Annars tror jag signalbehandlingen sker likt det jag visade i tråden Diskantförbättrare för vinylskivor. Resultatet var överraskande likt från vad jag kommer ihåg.

Bild

RIAA-förstärkaren är givetvis inte med, lågpassfilter till klippning, sedan till högpassfilter och slutligen mix med källmaterialet.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Dokumentation och fotografering av audioapparatur

Inlägg av psynoise »

Angående Behringer Dualfex Pro EX2200 tycker jag det är intressant hur mycket luft man har i lådan. Det sitter endast två smala kretskort, ett monterat bakom fronten och ett mindre längst bak. I andra Behringer apparater med digitala kretsar har jag sätt ett mindre kretskort monterat i en större låda. Detta för att klara EMC bättre tror jag. Dock känns det lite konstigt att man här monterat korten vid utkanterna om man har problem med EMC. Fast det kan vara endast en kosmetisk detalj då större lådor känns bättre för vissa kunder :).
Skriv svar