Då var det dax att börja tillverka efter en tid med att läsa datablad och rita schema i diverse program...

Projektet går ut på att jag skall bygga ett kort där jag både kan programera och labba med olika PIC-processorer. Kortet är till stor del gjort för ytmonterade komponenter, dels för att få plats med allt på ett "standar" 100*160mm kretskort och för utmaningens skull.

Kortet ritade jag i Eagle och skickade det till Dalles PCB för tillverkning. Efter 4 dagar så hade jag ett ny etsade kretskortet hemma i brevlådan...

Bilden här under är på ovansidan av kortet. (Kretsplacering kommer längre ner)

Bilden här under är på undersidan av min bil, Eh jag menar kretskortet
 . (Här kommer det endast att sitta ett fåtal motstånd och kondingar)
 . (Här kommer det endast att sitta ett fåtal motstånd och kondingar) 
Så tillbaka till översidan igen.
Jag har delat upp kortet i små röda ruter och kommer snabbt att gå igenom de olika ruterna med nummer.
1 - Kraftförsörjning +5V +3,3V
2 - Kraft Output till kringutrustning +5V GND +3,3V
3 - 4st tangentbords knappar
4 - D-SUB för programmering
5 - D-SUB för vanlig RS-232 kommunikation
6 - 74HCT125 3-State Quad Buffers (Aktiveras endast vid programmering, så att inte PIC:en störs vid normalarbete)
7 - MAX662 +12V 30mA Flash Memory Programming Supply. (Chargepump DC-DC converter) Skapar en spänningen som läggs till PIC:ens MCLR-ben så att den går in i programmerings mod.
8 - SP202E Vanlig RS-232 till TTL-nivå omvandlare.
9 - PIC Reset
10 - Kontakt klargjord för LCD-Display (Typ 44780)
11 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTA In/Outputs
12 - ICSP, In-Circuit Serial Programming
13 - SPI (Serial Peripheral Interface)
14 - PIC18F2620
15 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTC In/Outputs
16 - Kontakt för PORTC In/Outputs
17 - LED:ar för indikering av PIC:ens PORTB In/Outputs
18 - Kontakt för PORTB In/Outputs
19 - 74HC08 Quad 2-Input AND Gate, Används för att byta elektrisk nivå på "1":a mellan +5V och +3,3V.
20 - ENC28J60 Microchips Stand-Alone Ethernet Controller with SPI Interface (Arbetar med +3,3V)
21 - Pulse Ethernet Trafo
22 - RJ45 Ethernet kontakt
Som jag skrev i överskriften så är detta en PIC programmerare av JDM typ, programmen som jag skall använda för att föra över koden från datorn till PIC:en är IC-PROG och WinPIC.
Jag har inte provat WinPIC än men det kommer... (IC-PROG stöder inte alla PIC:ar)

Nu väntar jag bara på mina komponenter som är under beställning...

Innan löddningen kan ta fart...

Synpunkter och kommentarer mottages gärna.
Mvh
Jeppsson