Ta bort skalet till en microvågsugn...hur farligt är det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Molly

Ta bort skalet till en microvågsugn...hur farligt är det?

Inlägg av Molly »

Hej allihop!

Vet inte om man får fråga om sånt här här men jag skulle verkligen behöva goda råd från några elektronikkunniga.

Jo, jag har en kombinerad micro och varmluftsugn med skåror ovanpå där varmluften blåser ut. Nu var jag så extremklantig att jag råkade lägga några mynt ovanpå och en krona trillade ned inuti. :oops: Den ligger kanske en knapp centimeter ned, man ser den, men det går inte att pilla upp den, skårorna är väldigt smala och snedställda liksom.
Försökt att liksom suga upp den med dammsugaren, men det gick inte heller.

På micron står det "MICRO WAVE ENERGY DO NOT REMOVE THIS COVER!" och "MICRO WAVE AND HIGH VOLTAGE INSIDE. BE SURE NOT TO REMOVE THE ENCLOSURE" och "THIS DEVICE IS TO BE SERVICED ONLY BY QUALIFIED PERSONNEL".

Men om man ändå skulle ta bort skalet, hur farligt är det på en skala från 1-10?

Jag är alltså inte ett dugg kvalificerad, men jag har inte för avsikt att utföra nån service eller röra nåt inuti annat än att försiktigt plocka bort enkronan och sen skruva på chassiskalet igen. Självklart drar jag ut sladden innan jag börjar.
Jag vågar ju inte använda ugnen med kronan liggande där inne. Eller vore det riskfritt?

Känns ju oerhört dumt att behöva kasta en fullt fungerande microvågs/varmluftsugn bara för att man varit så dum att man petat ned en krona...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Ta bort skalet till en microvågsugn...hur farligt är det

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är ingen fara om den är avstängd, elen är urkopplad ordentligt och du skruvar tillbaka höljet sedan. Dock sitter där en stor kondensator, den bör du inte vidröra nära polerna den är normalt inte dödlig för en frisk person men det kan kännas rejält men den laddar ur efter en tid.

Anledningen till att det står så är att folk inte skall montera den utan höljet.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Den kanske fungerar som en spargris. Vänd på den och skaka så kanske pengen kommer ut :D. Lyckas du inte med detta så är det säkert inte så långt till närmaste serviceverkstad som kan hjälpa dig att plocka ut pengen.
Molly

Inlägg av Molly »

Oj, vilka snabba svar! Tack! :)

@Mizzarrogh
Vad bra att det ska gå att göra, det var en lättnad! Hur länge är "en tid" på ett ungefär om jag vill göra detta på säkrast möjliga sätt? Pratar vi timmar, dagar, veckor från att man drog ur sladden?

@labmaster
Den är lite tung så jag har inte riktigt testat spargrismetoden... :D Och det att skårorna är sneda försvårar lite. Vet inte riktigt vad jag ska vända mig när det gäller serviceverkstad, när man googlar på service och microvågsugn så verkar alla skriva typ "köp ny", "reparation lönar sig inte" och den är som sagt rätt tung att kånka runt på på bussen för att få ut en krona... Känns lite som de skulle skratta åt mig...

Jag provar nog att skruva upp den. Men när?
gyj

Inlägg av gyj »

Har det gått 5 - 10 timmar så är det nog ganska lugnt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, vänta ett dygn så bör du vara garranterat säker. Som sagt, se till att all ström är bruten och kör den absolut inte utan hölje (eller med öppen lucka om den är trasig)! :)

Edit, viktigt! Se till att alla skruvar är ordentligt på plats och ersätt eventuella borttappade med motsvarande från järnhandelns styckehylla när du sätter tillbaka höljet.
Gästaren

Inlägg av Gästaren »

He he, den här användaren visar hur man inte bör göra, med andra ord.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns gamla trådar om detta, sök i forumet.

Den största risken (om du bara ska plocka ut ett mynt) är att du inte får höljet mikrovågstätt efter återmonteringen.

Mikrovågsläckage upptäcker du inte utan mätinstrument och de främsta symptomen vid svag exponering är blindhet (glaskroppen i ögat koagulerar, tänk: kokt ägg) och sterilitet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, man skall aldrig köra ugnar med luckan öppen och liknande, inte ens korta stunder för att plocka ur maten, om säkerhetsbrytaren är trasig som jag sett ibland. Det är som sagt viktigt att plåthöljet sitter exakt som det är tänkt när man sätter tillbaka det.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Nu är det väl mer än ett skal... om den yttre plåten inte skulle vara exakt så
lär det knappast innebära läckage. Det är ju inte direkt raketforskare som skruvar ihop dem
på fabriken.

Swech
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, det brukat väl vara en inre bur(kammare), skyddsplåten är som regel bara ett skyddshölje men den utgör också säkerhet för eventualiteter. Tror knappast microvågorna går fritt under plåten dock då skulle det förmodligen ryka och spraka rejält redan efter några sekunder oavsett hur bra monterat det var... :mrgreen:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Swech skrev:Det är ju inte direkt raketforskare som skruvar ihop dem
på fabriken.
Nej, men det är mycket möjligt att de på fabriken gör vissa moment i en specifik ordning och sen faktiskt gör en mätning av läckaget för att kontrollera att allt blev rätt.

Luckan och dess brytare ska t.ex. klara minst 10 000 öppningar utan att det läcker strålning, det kanske inte behövs raketforskare för att skriva ihop en sån grej men det lär krävas en viss precision i alla fall. Vid typprovning så provar man detta med en robot som helt enkelt startar mikron och sen öppnar luckan. 10 000 gånger. Med en mikrovågsmätare utanför som integrerar det totalt uppmätta läckaget.

Den robot vi hade på jobbet förut hade dessutom en arm med en slang och två elektroder som vid jämna mellanrum stacks in i ugnen och kontrollerade (elektroderna) och eventuellt fyllde på vatten (slangen) i en djup tallrik som stod där eftersom många ugnar inte tål att köras tomma.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, oavsett hur det förhåller sig så tycker jag det ligger på vårt ansvar att överprioritera säkerhet istället för att ta teoretiska potentiella risker när det riktar sig till personer som inte har några särskilda kunskaper om detta är det dumt att uppmana till chansningar även om det är tekniskt korrekt anser jag, vi kan ju hoppa med en skärm, men för en nybörjare är det ju inte fel med en extra menar jag. :)
Molly

Inlägg av Molly »

Upptäckte när jag vände på den att inte alla skruvarna var "stjärnskruvar" utan att det var några som hade mer ett runt hål i som inte mejseln funkade i, så det blev inget mikrovågsugnsmeckande för min del.

Hur farligt vore det att köra ugnen med kronan liggande kvar där?
gyj

Inlägg av gyj »

Antagligen inget farligt.
Skriv svar