Självsvängning i gitarrreverb

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
busse

Självsvängning i gitarrreverb

Inlägg av busse »

Är ny här och ny på detta område då det gäller elektronik, har byggt och moddat ett par rörförstärkare men transistorer och OP-förstärkare har jag dålig koll på.

Jag har nyss byggt ihop ett enkelt reverb att använda till gitarren och det funkar hyfsat bra. Vad jag har problem med är att jag får rundgång med stärkaren ställd på lite högre volymer, om jag vrider av tonkontrollen försvinner den. Har testat med lite olika rörförstärkare men det är samma fenomen med rungdång i de högre frekvenserna, dock verkar det som att reverbet är känsligast för rundgång i diskantrika stärkare och hur precencekontrollen är ställd på stärkaren spelar också roll.

Jag vet att såna här kopplingar innebär att man får brus då man förstärker upp signalen från reverbtanken väldigt mycket. Men finns det något att göra för att komma åt högfrekvent diskant som skapar brus och som också kan runda utan att tappa allt för mycket diskant i reverbtonen? Vrider jag av tonkontrollen försvinner mesta bruset och rundgången också men då tappar tonen så mycket diskant att den inte låter bra.

68pF kondingen som sitter parallelt med 100K motståndet mellan pin 6 och 7 på TL072:an vad påverkar den? Den är väl nån form av återkoppling kan den vara nåt att laborera med?

Ett schema på det hela kommer här
Bild
svanted

Re: Självsvängning i gitarrreverb

Inlägg av svanted »

är det en akustisk rundgång? om du ställer förstärkaren och fjäderekot i olika rum....
försvinner den då?
busse

Inlägg av busse »

Japp det är akustisk rundgång, nu är väl det kanske inte hela världen och denna typ av reverb brukar ju ha problem med det. Tänker testat att sätta tanken i en galonpåse om det kanske hjälper lite, annars så funderar jag helt soinka på att sätta skumgummi runt tanken som dämpning av ljudet utifrån.

Det som vore dock fint är att få bort lite högfrekvent brus just för att slippa rundgången men även för att slippa ha bruset i ljudet. Det funkar fint på normala nivåer men om man vill leka Dick Dale så brusar det ganska mycket.

Några tips på att få bort brus utan att hamna så lågt i registret att gitarrtonen påverkas?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Akustisk rundgång går bara att få bort med att hålla signalkälla och mikrofon på tillräckligt avstånd. Om de skall vara i samma låda, så gäller ljudisolering. Det kan även hjälpa att placera reverben så att den tar upp så lite ljud som möjligt från högtalaren.

Kondensatorn på 68 pF parallellt med 100 k är ett lågpassfilter för OP-förstärkaren. Brytfrekvensen ligger vid 1/(2*pi*R*C). Det blir ca 23,5 kHz i det här fallet. Du kan kanske få ner bruset genom att öka värdet på kondensatorn. Om du dubblerar värdet, så blir brytfrekvensen ca 12 kHz.
Skriv svar