Steglös hastighetskontroll av 230 AC motor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster

Re: Steglös hastighetskontroll av 230 AC motor?

Inlägg av labmaster »

"Frågan är då vad jag ska ha för drossel och hur mycket ström den ska tåla?"

Detta kan du bäst svara på själv genom att läsa i manualen för borrmaskinen och använda formeln P = U x I.

Om du tänker efter ordentligt så kommer du säkert till insikt att det är enklare med en DC-motor till din applikation. Det enda du behöver göra är att köpa en lämplig DC-motor och ansluta den till ett variabelt nätaggregat. Antagligen kan du hitta både motor och nätagg hos Electrokit som passar din applikation.
tubis

Inlägg av tubis »

Saker ska inte vara enkelt. Jag kan mycket väl tänka mig att använda DC motor om jag inte får till det med AC. Men jag tänker absolut inte köpa ett helt labagg för att driva en simpel motor, det finns inte ens på tapeten. Då tar jag en trafo jag har hemma och bygger krets för att styra den.
Om man nu ska göra det enkelt för sig kan jag ju köpa en färdig lindningsmaskin. :roll:

Manualer är sådant man slänger så fort man öppnat paketet. Dock så fanns infon på borrmaskinen så 500W får jag till 2.17A.....så det blir ju max då. Givetvis en billig sak från biltema som har pajat lite i riktningsreglaget av plast så den kan vi slakta med gott samvete.

Fördelen med borrmaskin i stället för att köpa lös motor är att det finns en chuck på den................. :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jag har lärt är startströmmen på en AC-motor 6x driftströmmen och det du kan snåla in ekonomisk på att välja en 6A drossel gentemot en 10A är ju intensivt likgiltigt.
tubis

Inlägg av tubis »

Maskinen är märkt med 500W. Det betyder i min bok max 2.17A vid full last dvs när man borrar och det går tungt. Skulle det dra 6ggr detta vid något tillfälle skulle säkringen i skåpet skjuta tror jag......jag tror nog jag kan gå ned ganska rejält i strömtålighet på komponenter. Detta schema är ju inte till den motorn jag kommer att använda utan till nån jag inte har blekaste aning om.
tubis

Inlägg av tubis »

Mätte upp borrmaskinen och den drog inte massa extra ström vid uppstart och den drog 1A vid full fart och ökade typ 300mA när jag borrade tungt i en träbit så det behövs inga 10A komponenter.
Däremot drog DC skruvdragare jag testade mångdubbelt vid start.....Ska jag köra AC dragare så handlar det om några några få billiga komponenter...vid dc så blir det en ganska stor trafo för där rullar amperen i väg. Valet är väl inte jättesvårt.......
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Går det inte att köra likspänning på 220V AC-borrmaskinen?
Jag troode det var så "xxargs" menade?
tubis

Inlägg av tubis »

Fast den där triac diac styrningen verkar så simpel så jag har beställt delar till den så så får det bli. Varför krångla till det.
Dyrt blir det inte heller. Måste ju ändå ha fet diodbrygga om jag ska köra på DC till samma maskin och sen någon form av hastighetskontroll till DC i stället.
Skriv svar